KudoZ home » Catalan to English » Science

negre de fum

English translation: lampblack /carbon black/ activated carbon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Catalan term or phrase:negre de fum
English translation:lampblack /carbon black/ activated carbon
Entered by: Sheila Hardie

21:48 Dec 18, 2001
Catalan to English translations [Non-PRO]
Science
Catalan term or phrase: negre de fum
none
IrisZ
carbon black / lampblack / activated carbon
Explanation:
Without more context, I can't tell exactly which one it would be. In any case, it is some kind of carbonaceous substance. I have found a few examples in the hope they will help you see how it can be used.

HTH

Sheila




http://www.jordiconde.f2s.com/voc_prodquim.htm





362 negre de fum, m

http://www.deixalleries.com/TONER.HTM
ORIGEN

El tòner és la barreja de materials utilitzada com a tinta en els processos d’impressió basats en principis electrostàtics.
Hi ha diferents tipus de tòners:

* Tòners d‘aparells làser (fotocopiadores i impressores), els quals contenen una pols fina de: resines, magnetita (òxid de ferro magnètic), negre de fum (carboni i petites quantitats d’hidrocarburs aromàtics com pirè, pirobenzè, benzopirè) i metalls pesants en petites quantitats (cadmi, bari, crom, plom, etc.), dintre dels cartutxos de PVC.
* Tòners de fotocopiadora: La composició varia una mica. Depenent del fabricant conté: resines de poliestirè, acetat de polivinil, negre de fum, etc.
* Tòners líquids o de tinta (utilitzats en impressores de tinta).
* Altres tòners de pols.



http://palimpsest.stanford.edu/don/dt/dt1992.html

lampblack
A finely divided, bulky, black soot, at one time the most important black pigment used in the manufacture of printing inks. It is produced by the imperfect combustion of pitch resin or tung oil, or fatty substances, such as naphthalene, in a vessel within a tent made of paper or sheepskin. The smoke is deposited on the inside of the tent which is then beaten to cause the soot to fall off. The soot is then heated several times to a very high temperature in a metal container having a small opening in the top, through which the impurities escape. See also:CARBONACEOUS INKS ; CHINESE INK . (156 , 235 )

carbon black
mixture of partially burned hydrocarbons. Carbon black is produced by partial combustion of natural gas. It is used as a black pigment for inks and paints, and is used in large amounts by the tire industry in the production of vulcanized rubber. Lampblack resembles carbon black, but is produced by burning liquid hydrocarbons, e.g., kerosene; it is often somewhat oily, is duller than carbon black, and may have a bluish undertone. It is sometimes used in making contact brushes for electrical apparatus.


http://www.biosci.ohio-state.edu/~jsmith/MSDS/LANIER TONER....
Proprietary: NO
Ingredient: COLUMBIA CARBON, CARBON BLACK, LAMPBLACK, BLACK PEARLS

http://duke.usask.ca/~semenoff/toner.htm
Grease is colorless and so is mixed with lampblack to make the drawing visible.


http://www.diaridebarcelona.com/coneheme/basures.htm

el negre de fum (ingerit per aturar la diarrea) les fa negres)

Activated Carbon - [ Traduzca esta página ]
... Activated Carbon. ... indigestion, wind and heartburn. Activated carbon is a term ... common
forms of carbon are coal, coconut ... in our biscuits and tablets is made from ...
www.charcoal.uk.com/Activated_carbon.htm - 13k - En caché - Páginas similares

Main Entry: 1soot
Pronunciation: 'sut, 's&t, 'süt
Function: noun
Etymology: Middle English, from Old English sOt; akin to Old Irish suide soot, Old English sittan to sit
Date: before 12th century
: a black substance formed by combustion or separated from fuel during combustion, rising in fine particles, and adhering to the sides of the chimney or pipe conveying the smoke; especially : the fine powder consisting chiefly of carbon that colors smoke

    http://www.ac-toulouse.fr/occitan/ressorgas/projectes/enlumi...


NEGRE
 
Lo negre del fum / del carbon/

http://www.upc.es/mediambient/gad/Eupm/abocador.htm
Subproductes de fabricació química, cues de destil.lació, asfalts, residus esfaltosos, carbó actiu ja utilitzat, fins de carbó, isocianats, derivats de la urea, emulsions, brea de cracking, brea de destil.lació, sòlids pastosos i en pols, sulfat de calç, carbó negre de fum, residus de filtració, escòries de ferro, pòsits de filtració, residus d'indústries metàl.liques o metal.lúrgiques, greixos de silicona, sabó de trefilat, calç, carbonat de calç.





Comprar-lo
negre1
 
[v. negre<sum>]
 
m 1 ÒPT Color negre.
 
2 COL 1 negre d'anilina Cadascun dels colorants resultants de l'oxidació, mitjançant el dicromat de diverses molècules d'anilina.
   
2 negre de fum Fum d'estampa.
 
3 QUÍM 1 negre de platí Platí, finament dividit, que hom obté per precipitació d'una dissolució d'una sal de platí amb un agent reductor.
   
2 negre mineral Pigment negre obtingut per polvorització de llicorelles i esquists que contenen carbó.
 
4 QUÍM IND 1 negre animal Carbó animal.
   
2 negre d'acetilè Pólvores carbonoses obtingudes per la descomposició tèrmica de l'acetilè.
 
5 negre PN QUÍM ORG Sal tetrasòdica de l'àcid 8-acetamido-2-(7-sulfo-4-p-sulfofenil-azo-1-naftilazo) -1-naftol-3; 5-disulfònic.
 
6 TÈXT 1 negre d'ala de mosca Matís verdós que prenen amb el temps certes tintures de negre d'anilina i de negre de campetx.
   
2 negre de campetx Colorant obtingut per ebullició de la fusta trossejada del campetx en alcohol i èter.
   
3 negre oxidat Variant estable del negre d'anilina que no enverdeix ni deixa per fregament.
   
4 negre prússia Negre molt brillant que hom obté sobre la seda bullida prèviament.

negre2 -a
 
[s. XIII; del ll. niger, nigra, nigrum, íd.]
 
1 1 adj Del color del sutge o del carbó, completament fosc.
   
2 adj Privat totalment de claror. Era negra nit.
   
3 adj i m i f ANTROP Dit de l'individu del grup melanoderm.
   
4 m p ext Persona que fa treballs literaris per a un altre que davant el públic se'n presentarà com a autor.
   
5 m FITOPAT Malura, deguda a un insecte, que ataca certs arbres fruiters, especialment les oliveres, en forma de polsina negra, i que arriba a assecar-los.
   
6 f FITOPAT Negre.
   
7 m HIST Durant el regnat de Ferran VII d'Espanya, nom que els absolutistes donaren als liberals.
   
8 f MÚS Figura de nota musical que equival a una durada d'una quarta part de la rodona i a la meitat d'una blanca.
   
9 art negre ART Art de l'Àfrica negra.
   
10 música negra MÚS Nom donat a la música de les races melanodermes.
   
11 treballar com un negre fig Treballar intensament.
 
2 adj hiperb 1 Molt fosc. Li agrada el vi negre. Hi havia un cel tot negre.
   
2 Enfosquit per la brutor. Duu les ungles negres.
   
3 fig Embrutit per la maldat. Tenir el cor negre, l'ànima negra. Té la consciència molt negra.
   
4 CIN LIT Dit de la novel·la i el cinema el tema dels quals se centra en la violència, el sexe, la corrupció i la societat marginal.
 
3 m Porció negra o molt fosca d'una cosa. No se li veia el negre de l'ull.
 
4 adj fig 1 Summament trist, infaust. Recordo amb pena els meus moments més negres.
   
2 veure-ho tot negre Veure-ho tot difícil o ple de perills, de malaurança.
 
5 adj fig En gran destret. Em vaig veure negre per a sortir-me'n.
 
------------------------------------------------------------------------

 

   




Comprar-lo
fum
 
[s. XIV; del ll. fumus, íd.]
 
m 1 1 QUÍM Aerosol format per partícules carbonoses sòlides disperses en el si d'un gas.
   
2 anar-se'n en fum fig Perdre's una cosa sense resultat. Els nostres projectes se n'han anat en fum.
   
3 fum d'estampa OFIC Pólvores carbonoses d'estructura floculosa obtingudes per combustió completa de substàncies amb molts àtoms de carboni.
   
4 ni amb (o a) fum de sabatots col·loq De cap de les maneres, per res del món. No el van poder fer sortir ni amb fum de sabatots.
 
2 p ext 1 Qualsevol substància que té l'aparença de fum.
   
2 esp Vapor visible que exhalen un líquid o un cos humit més calents que l'aire ambient.
   
3 tub de fums TERMOT Cadascun dels tubs per on circulen els gasos de combustió en les calderes de vapor i en altres aparells calefactors.
 
3 pl fig 1 Excitació produïda en el cervell per les begudes alcohòliques. Els fums de l'embriaguesa.
   
2 p ext Excitació que torba l'esperit. Els fums de l'orgull.
   
3 p ext Vanitat, presumpció, altivesa. Té molts fums: es pensa que és qui sap qui. Quins fums que ha agafat.
   
4 pujar els fums al cap (a algú) Envanir-se, infatuar-se.
 
4 tenir fums (d'una cosa) fig Tenir-ne indicis.
 
------------------------------------------------------------------------

 

   




   
------------------------------------------------------------------------


© Enciclopèdia Catalana, S.A. 1997-2001
Diputació, 250
08007 Barcelona
tel: (93)412 0030
fax: (93) 301 4863


Hiperenciclopedia@grec.com

   




   
------------------------------------------------------------------------


© Enciclopèdia Catalana, S.A. 1997-2001
Diputació, 250
08007 Barcelona
tel: (93)412 0030
fax: (93) 301 4863


Hiperenciclopedia@grec.com
Selected response from:

Sheila Hardie
Spain
Grading comment
Thanks! lamp black (a type of paint) looks right.

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1carbon black / lampblack / activated carbon
Sheila Hardie
4sootSerge L


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
soot


Explanation:
that's it

HTH,

Serge L.


    experience
Serge L
PRO pts in pair: 20

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
carbon black / lampblack / activated carbon


Explanation:
Without more context, I can't tell exactly which one it would be. In any case, it is some kind of carbonaceous substance. I have found a few examples in the hope they will help you see how it can be used.

HTH

Sheila




http://www.jordiconde.f2s.com/voc_prodquim.htm





362 negre de fum, m

http://www.deixalleries.com/TONER.HTM
ORIGEN

El tòner és la barreja de materials utilitzada com a tinta en els processos d’impressió basats en principis electrostàtics.
Hi ha diferents tipus de tòners:

* Tòners d‘aparells làser (fotocopiadores i impressores), els quals contenen una pols fina de: resines, magnetita (òxid de ferro magnètic), negre de fum (carboni i petites quantitats d’hidrocarburs aromàtics com pirè, pirobenzè, benzopirè) i metalls pesants en petites quantitats (cadmi, bari, crom, plom, etc.), dintre dels cartutxos de PVC.
* Tòners de fotocopiadora: La composició varia una mica. Depenent del fabricant conté: resines de poliestirè, acetat de polivinil, negre de fum, etc.
* Tòners líquids o de tinta (utilitzats en impressores de tinta).
* Altres tòners de pols.



http://palimpsest.stanford.edu/don/dt/dt1992.html

lampblack
A finely divided, bulky, black soot, at one time the most important black pigment used in the manufacture of printing inks. It is produced by the imperfect combustion of pitch resin or tung oil, or fatty substances, such as naphthalene, in a vessel within a tent made of paper or sheepskin. The smoke is deposited on the inside of the tent which is then beaten to cause the soot to fall off. The soot is then heated several times to a very high temperature in a metal container having a small opening in the top, through which the impurities escape. See also:CARBONACEOUS INKS ; CHINESE INK . (156 , 235 )

carbon black
mixture of partially burned hydrocarbons. Carbon black is produced by partial combustion of natural gas. It is used as a black pigment for inks and paints, and is used in large amounts by the tire industry in the production of vulcanized rubber. Lampblack resembles carbon black, but is produced by burning liquid hydrocarbons, e.g., kerosene; it is often somewhat oily, is duller than carbon black, and may have a bluish undertone. It is sometimes used in making contact brushes for electrical apparatus.


http://www.biosci.ohio-state.edu/~jsmith/MSDS/LANIER TONER....
Proprietary: NO
Ingredient: COLUMBIA CARBON, CARBON BLACK, LAMPBLACK, BLACK PEARLS

http://duke.usask.ca/~semenoff/toner.htm
Grease is colorless and so is mixed with lampblack to make the drawing visible.


http://www.diaridebarcelona.com/coneheme/basures.htm

el negre de fum (ingerit per aturar la diarrea) les fa negres)

Activated Carbon - [ Traduzca esta página ]
... Activated Carbon. ... indigestion, wind and heartburn. Activated carbon is a term ... common
forms of carbon are coal, coconut ... in our biscuits and tablets is made from ...
www.charcoal.uk.com/Activated_carbon.htm - 13k - En caché - Páginas similares

Main Entry: 1soot
Pronunciation: 'sut, 's&t, 'süt
Function: noun
Etymology: Middle English, from Old English sOt; akin to Old Irish suide soot, Old English sittan to sit
Date: before 12th century
: a black substance formed by combustion or separated from fuel during combustion, rising in fine particles, and adhering to the sides of the chimney or pipe conveying the smoke; especially : the fine powder consisting chiefly of carbon that colors smoke

    http://www.ac-toulouse.fr/occitan/ressorgas/projectes/enlumi...


NEGRE
 
Lo negre del fum / del carbon/

http://www.upc.es/mediambient/gad/Eupm/abocador.htm
Subproductes de fabricació química, cues de destil.lació, asfalts, residus esfaltosos, carbó actiu ja utilitzat, fins de carbó, isocianats, derivats de la urea, emulsions, brea de cracking, brea de destil.lació, sòlids pastosos i en pols, sulfat de calç, carbó negre de fum, residus de filtració, escòries de ferro, pòsits de filtració, residus d'indústries metàl.liques o metal.lúrgiques, greixos de silicona, sabó de trefilat, calç, carbonat de calç.





Comprar-lo
negre1
 
[v. negre<sum>]
 
m 1 ÒPT Color negre.
 
2 COL 1 negre d'anilina Cadascun dels colorants resultants de l'oxidació, mitjançant el dicromat de diverses molècules d'anilina.
   
2 negre de fum Fum d'estampa.
 
3 QUÍM 1 negre de platí Platí, finament dividit, que hom obté per precipitació d'una dissolució d'una sal de platí amb un agent reductor.
   
2 negre mineral Pigment negre obtingut per polvorització de llicorelles i esquists que contenen carbó.
 
4 QUÍM IND 1 negre animal Carbó animal.
   
2 negre d'acetilè Pólvores carbonoses obtingudes per la descomposició tèrmica de l'acetilè.
 
5 negre PN QUÍM ORG Sal tetrasòdica de l'àcid 8-acetamido-2-(7-sulfo-4-p-sulfofenil-azo-1-naftilazo) -1-naftol-3; 5-disulfònic.
 
6 TÈXT 1 negre d'ala de mosca Matís verdós que prenen amb el temps certes tintures de negre d'anilina i de negre de campetx.
   
2 negre de campetx Colorant obtingut per ebullició de la fusta trossejada del campetx en alcohol i èter.
   
3 negre oxidat Variant estable del negre d'anilina que no enverdeix ni deixa per fregament.
   
4 negre prússia Negre molt brillant que hom obté sobre la seda bullida prèviament.

negre2 -a
 
[s. XIII; del ll. niger, nigra, nigrum, íd.]
 
1 1 adj Del color del sutge o del carbó, completament fosc.
   
2 adj Privat totalment de claror. Era negra nit.
   
3 adj i m i f ANTROP Dit de l'individu del grup melanoderm.
   
4 m p ext Persona que fa treballs literaris per a un altre que davant el públic se'n presentarà com a autor.
   
5 m FITOPAT Malura, deguda a un insecte, que ataca certs arbres fruiters, especialment les oliveres, en forma de polsina negra, i que arriba a assecar-los.
   
6 f FITOPAT Negre.
   
7 m HIST Durant el regnat de Ferran VII d'Espanya, nom que els absolutistes donaren als liberals.
   
8 f MÚS Figura de nota musical que equival a una durada d'una quarta part de la rodona i a la meitat d'una blanca.
   
9 art negre ART Art de l'Àfrica negra.
   
10 música negra MÚS Nom donat a la música de les races melanodermes.
   
11 treballar com un negre fig Treballar intensament.
 
2 adj hiperb 1 Molt fosc. Li agrada el vi negre. Hi havia un cel tot negre.
   
2 Enfosquit per la brutor. Duu les ungles negres.
   
3 fig Embrutit per la maldat. Tenir el cor negre, l'ànima negra. Té la consciència molt negra.
   
4 CIN LIT Dit de la novel·la i el cinema el tema dels quals se centra en la violència, el sexe, la corrupció i la societat marginal.
 
3 m Porció negra o molt fosca d'una cosa. No se li veia el negre de l'ull.
 
4 adj fig 1 Summament trist, infaust. Recordo amb pena els meus moments més negres.
   
2 veure-ho tot negre Veure-ho tot difícil o ple de perills, de malaurança.
 
5 adj fig En gran destret. Em vaig veure negre per a sortir-me'n.
 
------------------------------------------------------------------------

 

   




Comprar-lo
fum
 
[s. XIV; del ll. fumus, íd.]
 
m 1 1 QUÍM Aerosol format per partícules carbonoses sòlides disperses en el si d'un gas.
   
2 anar-se'n en fum fig Perdre's una cosa sense resultat. Els nostres projectes se n'han anat en fum.
   
3 fum d'estampa OFIC Pólvores carbonoses d'estructura floculosa obtingudes per combustió completa de substàncies amb molts àtoms de carboni.
   
4 ni amb (o a) fum de sabatots col·loq De cap de les maneres, per res del món. No el van poder fer sortir ni amb fum de sabatots.
 
2 p ext 1 Qualsevol substància que té l'aparença de fum.
   
2 esp Vapor visible que exhalen un líquid o un cos humit més calents que l'aire ambient.
   
3 tub de fums TERMOT Cadascun dels tubs per on circulen els gasos de combustió en les calderes de vapor i en altres aparells calefactors.
 
3 pl fig 1 Excitació produïda en el cervell per les begudes alcohòliques. Els fums de l'embriaguesa.
   
2 p ext Excitació que torba l'esperit. Els fums de l'orgull.
   
3 p ext Vanitat, presumpció, altivesa. Té molts fums: es pensa que és qui sap qui. Quins fums que ha agafat.
   
4 pujar els fums al cap (a algú) Envanir-se, infatuar-se.
 
4 tenir fums (d'una cosa) fig Tenir-ne indicis.
 
------------------------------------------------------------------------

 

   




   
------------------------------------------------------------------------


© Enciclopèdia Catalana, S.A. 1997-2001
Diputació, 250
08007 Barcelona
tel: (93)412 0030
fax: (93) 301 4863


Hiperenciclopedia@grec.com

   




   
------------------------------------------------------------------------


© Enciclopèdia Catalana, S.A. 1997-2001
Diputació, 250
08007 Barcelona
tel: (93)412 0030
fax: (93) 301 4863


Hiperenciclopedia@grec.com

Sheila Hardie
Spain
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 769
Grading comment
Thanks! lamp black (a type of paint) looks right.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Patricia Myers
1 hr
  -> gràcies, Patricia:)