styresignal

English translation: indicative guidelines

11:18 Dec 27, 2015
Danish to English translations [PRO]
Government / Politics
Danish term or phrase: styresignal
A search at the skat.dk site provides endless examples.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=80859&type=Styresignal

Thanks in advance.
Shawn Champion
Sweden
English translation:indicative guidelines
Explanation:
The term was new to me, and I can't find an exhaustive definition of it online. However, this little snippet may be useful:

Fakta:
Hvad er et styresignal
Et styresignal fastlægger gældende praksis. Derfor kan borgere og virksomheder støtte ret på et styresignal i det omfang, at denne praksis ikke klart er i uoverensstemmelse med love eller bekendtgørelser.

To typer at styresignal sendes i høring:

Styresignaler om genoptagelse
Denne type styresignal fastlægger i hvilket omfang, der kan ske ændringer af en skatteansættelse og/eller en afgiftsopgørelse, når SKATs praksis er blevet underkendt, enten som følge af en endelig afgørelse fra domstolene eller fra Landsskatteretten, eller fordi SKAT af egen drift ændrer praksis.

Styresignal om fastlæggelse og/eller præcisering af praksis
Denne type styresignal fastlægger praksis på områder, hvor
- der ikke tidligere har været en praksis
- retsgrundlaget er uklart
- praksis ikke er ensartet
- der er behov for en generel udmelding om lovfortolkning.
Selected response from:

564354352 (X)
Denmark
Grading comment
Thank you.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5guidance notes
Charlesp
2 +1indicative guidelines
564354352 (X)
Summary of reference entries provided
defined as thus
Charlesp

  

Answers


19 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
indicative guidelines


Explanation:
The term was new to me, and I can't find an exhaustive definition of it online. However, this little snippet may be useful:

Fakta:
Hvad er et styresignal
Et styresignal fastlægger gældende praksis. Derfor kan borgere og virksomheder støtte ret på et styresignal i det omfang, at denne praksis ikke klart er i uoverensstemmelse med love eller bekendtgørelser.

To typer at styresignal sendes i høring:

Styresignaler om genoptagelse
Denne type styresignal fastlægger i hvilket omfang, der kan ske ændringer af en skatteansættelse og/eller en afgiftsopgørelse, når SKATs praksis er blevet underkendt, enten som følge af en endelig afgørelse fra domstolene eller fra Landsskatteretten, eller fordi SKAT af egen drift ændrer praksis.

Styresignal om fastlæggelse og/eller præcisering af praksis
Denne type styresignal fastlægger praksis på områder, hvor
- der ikke tidligere har været en praksis
- retsgrundlaget er uklart
- praksis ikke er ensartet
- der er behov for en generel udmelding om lovfortolkning.


    Reference: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2175026&vId=0
564354352 (X)
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Thank you.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp: ok
1 day 47 mins

1 day 20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
guidance notes


Explanation:
Guidance Notes if seeking a UK term.

Otherwise stated more generally, "administrative guidance" or "interpretive guidance"

What it is, is a circular or guidance which SKAT or other public authorities have prepared for changes to the way in which one or more sections of law is interpreted and administered.

Charlesp
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4




Reference comments


1 day 20 hrs
Reference: defined as thus

Reference information:
cirkulære eller vejledning, som SKAT og andre offentlige myndigheder udarbejder om ændringer af den måde, hvorpå en eller flere lovparagraffer tolkes og administreres

Charlesp
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search