kulebuelampe

English translation: carbon arc lamp

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:kulebuelampe
English translation:carbon arc lamp
Entered by: stephen mewes

09:43 Dec 8, 2008
Danish to English translations [PRO]
Science - Science (general)
Danish term or phrase: kulebuelampe
Den første elektriske lyskilde var kulbuelampen, der blev opfundet af H. Davy omkring 1810
stephen mewes
United Kingdom
carbon arc lamp
Explanation:
carbon arc lamp

-- L&H Teknisk Ordbog

http://www.past.dk/artefacts/0000/0188.tkl

http://www.energien.dk/pdf/BOE Printer- venlig.pdf
(e. g on P. 15)
Elektrisk lys
Omkring 1810 udførte englænderen
Humphrey Davy en række forsøg
med strøm fra galvaniske elementer.
Han forbandt en kulstang til hver pol
på batteriet og nærmede dem hinanden.
Forsøget resulterede i en bue
af blændende hvidt lys imellem de to
kulspidser. Han brugte kulstænger,
fordi kul ikke smelter ved den meget
høje temperatur i lysbuen. Hermed
havde han opfundet princippet bag
det, som senere blev udviklet til
kulbuelampen.

http://inventors.about.com/od/lstartinventions/a/lighting_2....
Selected response from:

Christine Andersen
Denmark
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5carbon arc lamp
Tine Wanning
4carbon arc lamp
Christine Andersen


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
carbon arc lamp


Explanation:
Vinterberg Bodelsen

but mind the typo - not kulebue but kulbue

Tine Wanning
United Kingdom
Native speaker of: Native in DanishDanish

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
carbon arc lamp


Explanation:
carbon arc lamp

-- L&H Teknisk Ordbog

http://www.past.dk/artefacts/0000/0188.tkl

http://www.energien.dk/pdf/BOE Printer- venlig.pdf
(e. g on P. 15)
Elektrisk lys
Omkring 1810 udførte englænderen
Humphrey Davy en række forsøg
med strøm fra galvaniske elementer.
Han forbandt en kulstang til hver pol
på batteriet og nærmede dem hinanden.
Forsøget resulterede i en bue
af blændende hvidt lys imellem de to
kulspidser. Han brugte kulstænger,
fordi kul ikke smelter ved den meget
høje temperatur i lysbuen. Hermed
havde han opfundet princippet bag
det, som senere blev udviklet til
kulbuelampen.

http://inventors.about.com/od/lstartinventions/a/lighting_2....


Christine Andersen
Denmark
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search