situationsfornemmelse

Swedish translation: fingertoppskänsla

11:03 Feb 10, 2005
Danish to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
Danish term or phrase: situationsfornemmelse
"alle medarbejdere har fokus på professionel optræden, troværdighed og en god situationsfornemmelse"
Johanna Holmberg
Swedish translation:fingertoppskänsla
Explanation:
Drygt 6 000 träffar på Google.

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-02-10 11:09:38 GMT)
--------------------------------------------------

Situationsfornemmelse: en sans for hvordan man skal opföre sig i en given situation. (Nudansk Ordbog)

Man kan också använda uttrycket \"fingerspidsfornemmelse\" på danska.
Selected response from:

Anne Marie Sixtensson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen! Ditt förslag passade utmärkt i sammanhanget.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2fingertoppskänsla
Anne Marie Sixtensson
4 +1social kompetens
Sven Petersson
3inlevelseförmåga
Alex Temmingh


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
fingertoppskänsla


Explanation:
Drygt 6 000 träffar på Google.

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-02-10 11:09:38 GMT)
--------------------------------------------------

Situationsfornemmelse: en sans for hvordan man skal opföre sig i en given situation. (Nudansk Ordbog)

Man kan också använda uttrycket \"fingerspidsfornemmelse\" på danska.

Anne Marie Sixtensson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen! Ditt förslag passade utmärkt i sammanhanget.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linn Arvidsson (X)
1 hr
  -> Tack, Linn :-)

agree  hookmv
1 day 32 mins

16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
inlevelseförmåga


Explanation:
Jag är inte svensk, men på mitt eget modersmål (holländska) skulle jag översätta med den holländska motsvarigeten av inlevelseförmåga. Alternativt: För alla medarbetare ska ett professionellt beteende, trovärdighet och förmågan att kunna inleva sig i olika situationer stå centralt (eller något i den stil)

Alex Temmingh
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
social kompetens


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2005-02-10 11:36:55 GMT)
--------------------------------------------------

Situationsfornemmelse: en sans for hvordan man skal opföre sig i en given situation. (Nudansk Ordbog)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
3 days 4 hrs
  -> Thank you very much!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search