svendebrev

Swedish translation: gesällbrev

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:svendebrev
Swedish translation:gesällbrev
Entered by: tauvon

17:38 Aug 22, 2005
Danish to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
Danish term or phrase: svendebrev
Vad bör jag med en modern term översätta svendebrev till i detta sammanhang:
Det är en form av lärlingsutbildning (snabbutbildning för vuxna varvad med praktikperioder) som avslutas med prov. Efter provet får man sitt "svendbrev" och blir bussförare.
Det är ju ett bevis för avslutad lärlingstid, lärlingsbevis? Någon form av gesällbrev?
tauvon
Sweden
utbildningscertifikat
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2005-08-22 17:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

From V&B:
"svendebrev sb. [certificate of (having finished one's) apprenticeship]"
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack Sven - jag googlade runt lite mer och hittade faktiskt just gesällbrev i samband med förarutbildningar, alltså används det gamla ordet fortfarande även på svenska i denna kontext.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1yrkeskompetensbevis
Irene Elmerot
4 +1utbildningscertifikat
Sven Petersson


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
utbildningscertifikat


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2005-08-22 17:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

From V&B:
"svendebrev sb. [certificate of (having finished one's) apprenticeship]"

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack Sven - jag googlade runt lite mer och hittade faktiskt just gesällbrev i samband med förarutbildningar, alltså används det gamla ordet fortfarande även på svenska i denna kontext.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
3 hrs
  -> Thank you very much!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
yrkeskompetensbevis


Explanation:
Eftersom gesällbrev ger en gammaldags klang, så låter det ju märkligt här.


    Reference: http://www.skolweb.haninge.se/templates/Page____728.aspx
Irene Elmerot
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search