vintage tøj

Swedish translation: Vintagekläder

21:29 Oct 21, 2004
Danish to Swedish translations [PRO]
Other / Auktionshus
Danish term or phrase: vintage tøj
"Traditionelle og nyere auktionskategorier er repræsenteret. Fra møbler over billedkunst til belysning, sølv, keramik, porcelæn, , skulpturer, designer-elektronik, legetøj m.m. På motorLauritz.com kan du sælge og købe biler på auktion."
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:Vintagekläder
Explanation:
...tänker jag spontant på - alltså lite flottare second hand. Men hur går rubriken ihop med texten? Och bilarna? Samlarföremål?

"Vintagekläder
Vintage, som i använda märkeskläder, hos butiken Flex finns till exempel Ferré, Exté och Dolce&Gabbana samt välvårdade skor för kvinnor."
www.gt.se/expressen/road/www/article/ 0/jsp/Render.jsp?a=126379&print=yes - 26k - Kompletterande resultat

"Vintagekläder och -väskor. Vintagekläder och -väskor. Lauritz.com lanserar den nya läckra kategorin vintagekläder och -väskor under secondhandkläder."
http://www.lauritz.com/artikler/artikler.asp?article_id=112&...

Selected response from:

hookmv
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2Vintagekläder
hookmv
5Morgondagens antikviteter
Linn Arvidsson (X)
3 +1Antikviteter
PMPtranslations


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
vintage tøj
Vintagekläder


Explanation:
...tänker jag spontant på - alltså lite flottare second hand. Men hur går rubriken ihop med texten? Och bilarna? Samlarföremål?

"Vintagekläder
Vintage, som i använda märkeskläder, hos butiken Flex finns till exempel Ferré, Exté och Dolce&Gabbana samt välvårdade skor för kvinnor."
www.gt.se/expressen/road/www/article/ 0/jsp/Render.jsp?a=126379&print=yes - 26k - Kompletterande resultat

"Vintagekläder och -väskor. Vintagekläder och -väskor. Lauritz.com lanserar den nya läckra kategorin vintagekläder och -väskor under secondhandkläder."
http://www.lauritz.com/artikler/artikler.asp?article_id=112&...



hookmv
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Marie Sixtensson: "Vintage" är väldigt inne just nu och används främst i samband med kläder - fast jag ser inte heller hur det hänger ihop med kontexten...
9 hrs

agree  tauvon: Håller med: Vintagekläder m.m? Vintageobjekt?
10 hrs

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
vintage tøj
Antikviteter


Explanation:
vintage är antik, veteran-

tøj är sak/ting

Antika ting, Antikviteter är min slutsats...



PMPtranslations
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marie Andersson (Allen)
9 mins

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
vintage tøj
Morgondagens antikviteter


Explanation:
Morgondagens antikviteter är en omskrivning antik- och konsttidskrifter ofta använder om denna mellannivå.

Vintage betecknar "halvgamla" saker, alltså sådant som inte är riktigt antika men inte heller så nya att de skulle kunna kallas begagnade utan något däremellan. På engelska och danska har man det praktiska ordet vintage. I Sverige har jag bara sett vintage användas när det gäller kläder.
I samband med mattor används "semiantik" vilket ju vore praktiskt om man kunde använda på andra områden också men det har jag ännu aldrig sett.



    Reference: http://www.antikviteter.net/boktips/gammalt.htm
    Reference: http://w1.474.telia.com/~u47402271/main.html
Linn Arvidsson (X)
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search