Danefæ

Swedish translation: skatt/fynd som tillhör danska staten/lagen om kulturminnen

08:40 Oct 22, 2004
Danish to Swedish translations [PRO]
Other / Auktionshus
Danish term or phrase: Danefæ
"• XXX kontakter relevante museer eller institutioner hvis der kommer effekter ind til auktion der kunne være omfattet af loven om Danefæ. Det sker for at sikre at danske kultur- og kunst-skatte forbliver i Danmark." Vad är det och finns en motsvarighet i Sverige?
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:skatt/fynd som tillhör danska staten/lagen om kulturminnen
Explanation:
Det gäller alltså föremål (fornfynd) som anses ha ett så högt kulturhistoriskt värde för Danmark att de ska vara statens egendom.
Lagen om kulturminnen är den svenska motsvarigheten tror jag.
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2skatt/fynd som tillhör danska staten/lagen om kulturminnen
tauvon
5danaarv
maxaster
4Exportförbud
Linn Arvidsson (X)


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Danefæ
danaarv


Explanation:
Det handlar om saker som hittas, främst grävs upp, och som tillfaller staten. Det gamla ordet var på svenska "danaarv" men jag är inte riktigt säker på att det är det ordet som används idag. Däremot är jag säker på vad det betyder!
Hoppas det kan vara till hjälp!

maxaster
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Danefæ
skatt/fynd som tillhör danska staten/lagen om kulturminnen


Explanation:
Det gäller alltså föremål (fornfynd) som anses ha ett så högt kulturhistoriskt värde för Danmark att de ska vara statens egendom.
Lagen om kulturminnen är den svenska motsvarigheten tror jag.


    Reference: http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/sg-708.asp
    Reference: http://www.raa.se/samhall/lagen.asp
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 65
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vibekke Henriksen
0 min

agree  Mario Marcolin: kulturminnen (Danefæ)//Danefæ (kulturminnen)
4 days

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Danefæ
Exportförbud


Explanation:
Vissa föremål, konstverk etc anses utgöra en så viktig del av kulturarvet att de inte får säljas till utlandet. Däremot är de inte statens egendom utan får säljas fritt, bara det sker inom landet. I svenska auktionskataloger kan man se att bredvid listningen av vissa föremål markeras detta som just "exportförbud". Mig veterligen är de danska reglerna liknande de svenska.


    Reference: http://www.raa.se/utforsel/pdf/broschyr.pdf
    Reference: http://www.bukowskis.se/press/532_rapport2.htm
Linn Arvidsson (X)
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search