KudoZ home » Danish to Dutch » Other

gastronomier

Dutch translation: exotische keuken


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:gastronomier
Dutch translation:exotische keuken
Entered by: Pieter_H

04:07 Oct 17, 2001
Danish to Dutch translations [Non-PRO]
Danish term or phrase: gastronomier
In een rijtje met allerhande typen eetgelegenheden komt "gastronomier" voor.

Gastronomisch eethuis of reastaurant kan ik zelf bedenken.

Heeft iemand misschien een ander goed voorstel?
Pieter_H
Norway
exotische keuken
Explanation:
of eventueel "exotische restaurants"

vb. "Tværtimod rummer den grønne kost store gastronomiske oplevelser med mulighed for afstikkere til både det klassiske franske køkken og til de etniske gastronomier."

"Det er ikke tilfældet! Det er ikke vanskeligere at lave end andre fremmedartede gastronomier,- altså hvis bare man ved hvordan. Det kan du læse om i Thomas' Thai køkken."

HTH,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
Serge, bedankt voor de hulp. Jouw voorstel paste het best in de context. Ik ben, en wel samen met f.a.x., van mening dat hier snel begripsverwarring kan ontstaan en ons op het verkeerde been kunnen zetten.
Uit jouw referenties blijkt dat in dit geval vertaald moet worden met de betekenis van "keuken", zoals wij verwijzen naar o.a. de Franse keuken, Indische keuken, etc.

In dit geval betreft de tekst een grote producent van kant-en-klaar gerechten, dus dan is het weinig aanemelijk dat we hier moeten denken aan het vakmanschap en handwerk van een
gourmet restaurant.

In ieder geval allen bedankt om tot een oplossing te komen..

Ha en god dag!

Pieter_H
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fijnproeversrestaurant
f.a.x. Translations b.v.
4 -1exotische keukenSerge L


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
exotische keuken


Explanation:
of eventueel "exotische restaurants"

vb. "Tværtimod rummer den grønne kost store gastronomiske oplevelser med mulighed for afstikkere til både det klassiske franske køkken og til de etniske gastronomier."

"Det er ikke tilfældet! Det er ikke vanskeligere at lave end andre fremmedartede gastronomier,- altså hvis bare man ved hvordan. Det kan du læse om i Thomas' Thai køkken."

HTH,

Serge L.


    Reference: http://www.cancer.dk/forebyggelse/sund_mad/kost_kraeft/inde0...
    Reference: http://home3.inet.tele.dk/thre/grundlag.htm
Serge L
Grading comment
Serge, bedankt voor de hulp. Jouw voorstel paste het best in de context. Ik ben, en wel samen met f.a.x., van mening dat hier snel begripsverwarring kan ontstaan en ons op het verkeerde been kunnen zetten.
Uit jouw referenties blijkt dat in dit geval vertaald moet worden met de betekenis van "keuken", zoals wij verwijzen naar o.a. de Franse keuken, Indische keuken, etc.

In dit geval betreft de tekst een grote producent van kant-en-klaar gerechten, dus dan is het weinig aanemelijk dat we hier moeten denken aan het vakmanschap en handwerk van een
gourmet restaurant.

In ieder geval allen bedankt om tot een oplossing te komen..

Ha en god dag!

Pieter_H

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  f.a.x. Translations b.v.: Ik denk niet dat het echt om EXOTISCHE restaurants gaat, meer "exclusief" dat "exotisch".
31 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fijnproeversrestaurant


Explanation:
Een "gastronomi" is wat in het Engels "gourmet restaurant" wordt genoemd. Een beetje exclusief dus. Een echt mooi "officieel" woord is er volgens mij niet voor, maar dit komt aardig in de buurt.

f.a.x. Translations b.v.
Netherlands