KudoZ home » Danish to English » Human Resources

funktionsløn

English translation: function-based salary (fixed salary)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:funktionsløn
English translation:function-based salary (fixed salary)

21:29 Feb 29, 2012
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2012-03-04 19:54:10 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


Danish to English translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources / Del af ansættelseskontrakt
Danish term or phrase: funktionsløn
Da der er tale om funktionsløn, skal du arbejde i nødvendigt omfang, og der indgår i lønnen honorering for almindeligt merarbejde. Du må påregne at skulle deltage i aftenmøder og arrangementer internt og eksternt - herunder f.eks. kundearrangementer, kurser, budgetmøder og lignende.
Pernille Kienle
Canada
function-based salary (fixed salary)
Explanation:
Der er tale om et lønsystem, hvor man ikke får ekstrabetaling for overarbejde eller weekendarbejde, og hvor man forventes at arbejde de timer, der skal til, for at udføre 'funktionen'. Typisk vil lønnen være noget højere end en 'almindelig' løn med diverse muligheder for at tjene ekstra.
Selected response from:

564354352
Denmark
Grading comment
Tak - I decided to go for 'fixed salary' based on yours and Chris' input.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1wage based on functions
Diarmuid Kennan
3function allowance, duty allowancesampat
3function-based salary (fixed salary)564354352
3salary
Chris S


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
wage based on functions


Explanation:
This paper discusses the history various types of wages, salaries, bonus etc.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:kzg8X9RhV74J:pure...

Diarmuid Kennan
Ireland
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
1 hr

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
function-based salary (fixed salary)


Explanation:
Der er tale om et lønsystem, hvor man ikke får ekstrabetaling for overarbejde eller weekendarbejde, og hvor man forventes at arbejde de timer, der skal til, for at udføre 'funktionen'. Typisk vil lønnen være noget højere end en 'almindelig' løn med diverse muligheder for at tjene ekstra.

564354352
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tak - I decided to go for 'fixed salary' based on yours and Chris' input.

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
salary


Explanation:
Surely this is the very definition of a salary, as opposed to wages where you are paid for how many hours you do?

Chris S
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
Notes to answerer
Asker: Thank you for your input. I went for 'fixed salary' but your input helped as well :)


20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
function allowance, duty allowance


Explanation:
'funktionsløn' is in addition to basic salary, depending upon the extra responsibilities that the employee undertakes.
Please see the following explanation:


Funktionsløn
• Funktionsløn ydes ud over grundlønnen
• Funktionsløn baseres på de funktioner (arbejds- og ansvarsområde), der er knyttet til den enkelte stilling, som medarbejderen varetager. Funktionerne skal være særlige funktioner, der ligger ud over de funktioner, der forudsættes varetaget for gruppens grundløn.
• Funktionsløn kan ydes som tillæg eller som et - eller flere - løntrin.
• Funktionsløn er pensionsgivende.
• Funktionsløn kan være aftalt i overenskomsterne. Det kan også i overenskomsten være fastlagt, at der for bestemte funktioner skal aftales funktionsløn lokalt.
I øvrigt aftales funktionsløn lokalt.

Eksempler på funktionsløn i overenskomster:

SOSU-personale
Assistent ved plejehjem ydes et tillæg på 8.400 kr. årligt (31/3/2000-niveau). I amter/kommuner, hvor der er en egentlig praktikvejlederfunktion, aftales der decentralt funktionsløn herfor.

Dagplejere
Til dagplejere, som skal modtage et 5. barn i en nærmere afgrænset periode, aftales et tillæg på minimum 25 % af grundløn (og af obligatorisk kvalifikationsløn). Til dagplejere der varetager opgaver i forhold til handicappede børn, skal der aftales funktionsløn lokalt.

Husassistenter
Husassistenter, som forestår ledelse af et køkken ydes et årligt tillæg på 11.200 kr. (31/3 2000-niveau). Til husassistenter, som pålægges funktion som stedfortræder, skal der aftales funktionsløn lokalt.

Vaskeriarbejdere
Til vaskeriarbejdere, der fungerer som holdledere ydes et funktionstillæg på 16,28 kr. pr. dag.


Mange centralt aftalte funktionstillæg er en videreførsel af eksisterende tillæg/ lønordninger.

De fleste overenskomster indeholder kataloger med vejledende kriterier til lokale forhandlinger / aftaler om funktionsløn.


Eksempel på vejledende kriterier til funktionsløn:

Tekniske servicemedarbejdere og tekniske serviceledere ved kommunale institutioner

selvstændighed i opgavevaretagelsen


fleksibel opgavevaretagelse


bredde i opgaverne/forskellige arbejdssteder


lokal energiansvarlig


opfølgning på tilstandsrapport


indkøb - ved inventarkøb, ansvar for, at alle behov dækkes


tilkaldevagt ved uroligheder, f.eks. på skolerne


edb IT-AV-opstilling/vedligeholdelse


"særlige" vanskelige børn ex psykisk handicappede


livredderfunktion


bogbuschauffør/biblioteksudlån


skolebuskørsel


trykkeriarbejde


postfunktion


fremstilling af udstillings- og informationsmateriale


opsyn med beredskabslagre


smudsigt og genefyldt arbejde


arbejdsplanlægning (selvstyrende grupper)


store grønne områder/udearealer


særlige arrangementer, herunder lokale "kulturhuse"


souscheffunktion


stedfortræderfunktion


kørsel med ismaskine


Eksemplerne er ikke udtømmende, idet andre objektive kriterier, som de lokale parter er enige om, også kan lægges til grund for udmøntning af funktionsløn.

Der kan med fordel indgås forhåndsaftaler, hvori kriterierne for funktionsløn er fastlagt. Der vil så ikke skulle indgås konkret aftale hver gang en eller flere medarbejdere udfører opgaver, der er omfattet af forhåndsaftalen".
http://www.foa.dk/Forbund/Loen/FOA-og-Ny-loen/Hvad-bestaar-N...

From the above it is clear that 'funktionsløn' goes hand in hand with additional responsibility.

sampat
Switzerland
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4