KudoZ home » Danish to Norwegian » Automotive / Cars & Trucks

cylinderhoved

Norwegian translation: sylindertopp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:cylinderhoved
Norwegian translation:sylindertopp
Entered by: voice

19:09 Apr 3, 2008
Danish to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
Danish term or phrase: cylinderhoved
"Enzoen er den første Ferrari, hvor cylinderhovedet er identisk med det i F1-bilerne."
Er det "topplokk" på norsk mon tro?
voice
sylindertopp
Explanation:
Topplokk er nok i og for seg korrekt, men uttrykket stammer fra en tidsalder da motorer hadde sideventiler, og topplokket ikke hadde bevegelige deler. Det var rett og slett et lokk. Nå for tiden inneholder 'topplokket' både en og to kamaksler, to til fem ventiler per sylinder, drivstoffinjektorer og tennplugger, og topplokk er ikke dekkende lenger. Dagens 'topplokk' har selv ett eller flere lokk - ventildeksler - som vil være morgendagens topplokk...
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5sylindertopp
Per Bergvall
4topplokkRannheid Sharma


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
topplokk


Explanation:
Se Ansteinsson

Rannheid Sharma
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

42 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
sylindertopp


Explanation:
Topplokk er nok i og for seg korrekt, men uttrykket stammer fra en tidsalder da motorer hadde sideventiler, og topplokket ikke hadde bevegelige deler. Det var rett og slett et lokk. Nå for tiden inneholder 'topplokket' både en og to kamaksler, to til fem ventiler per sylinder, drivstoffinjektorer og tennplugger, og topplokk er ikke dekkende lenger. Dagens 'topplokk' har selv ett eller flere lokk - ventildeksler - som vil være morgendagens topplokk...


    Reference: http://database.laplander.nu/index.php?option=com_content&ta...
Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4