KudoZ home » Danish to Norwegian » Medical

kopimedicin

Norwegian translation: kopimedisin


09:33 Jan 3, 2002
Danish to Norwegian translations [PRO]
Medical
Danish term or phrase: kopimedicin
Medisin med samme innhold som den originale, patenterte medisinen, men som gjerne er billigere å skaffe seg.
Morten Narboe
Norwegian translation:kopimedisin
Explanation:
t. eks.:

"Svært ofte dør et barn fordi det koster nesten 4.500 kroner å holde liv i en liten kropp. Det er omtrent det samme som to årslønninger i Kenya. Nå har et indisk medisinalfirma tilbudt D'Agostino billig kopimedisin som vil redusere utgiftene til 240 kroner dagen."

"Attac raser mot at de to selskapene har gått til rettssak mot Sør-Afrika fordi landet tillater import og produksjon av billig kopimedisin til landets syke befolkning, især den femtedel av befolkningen som er smittet av aids. Legemiddelprodusentene hevder at landet bryter patentrettighetene. Attac påpeker at uten billig kopimedisin vil landet ikke ha råd til å kjøpe medisiner og mange av de syke vil dø."

Hilsen,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5annet ordKatrine Aaland
4kopimedisinSerge L


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kopimedisin


Explanation:
t. eks.:

"Svært ofte dør et barn fordi det koster nesten 4.500 kroner å holde liv i en liten kropp. Det er omtrent det samme som to årslønninger i Kenya. Nå har et indisk medisinalfirma tilbudt D'Agostino billig kopimedisin som vil redusere utgiftene til 240 kroner dagen."

"Attac raser mot at de to selskapene har gått til rettssak mot Sør-Afrika fordi landet tillater import og produksjon av billig kopimedisin til landets syke befolkning, især den femtedel av befolkningen som er smittet av aids. Legemiddelprodusentene hevder at landet bryter patentrettighetene. Attac påpeker at uten billig kopimedisin vil landet ikke ha råd til å kjøpe medisiner og mange av de syke vil dø."

Hilsen,

Serge L.


    Reference: http://www.dagsavisen.no/kommentar/utsyn/2001/03/557220.shtm...
    Reference: http://www.klassekampen.no/nyheter/2001/03/2102.html
Serge L
PRO pts in pair: 1

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
annet ord


Explanation:
Vi bruker ofte ordene "synonymt preparat" om medisiner som er 'lik' hverandre.
Katrine (Nor)

Katrine Aaland