KudoZ home » Danish to Swedish » Marketing

afbødende

Swedish translation: avvärjande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:afbødende
Swedish translation:avvärjande
Entered by: PMPtranslations

16:17 Jul 2, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Marketing
Danish term or phrase: afbødende
Planlæg forebyggende indsats.
Planlæg afbødende indsats.
PMPtranslations
avvärjande
Explanation:
More context needed to get it spot on! See text from reference:
"afbøde vt.
(afværge) ward off, avert, parry (fx a blow);
(mildne) mitigate, alleviate (fx the hardships of unemployment);
cushion (fx price movements);
• afbøde et fald break a fall (fx the branches broke his fall);
afbøde en mangel make good (el. remedy) a defect.

afbødning en -er
1. (afværgning) warding off, keeping away, averting, parrying;
(slag) parry;
2. (mildning) mitigation;
alleviation;
(beskyttende afværgning) cushioning;
3. (udbedring) putting right, rectification"
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tyvärr saknas eg. kontext. Dock, det låter rimligt att planera förebyggande åtgärder och om dessa inte inte skulle räcka till, är det ju bra att ha åtgärder som stoppar/avvärjer problemet till hands. Tack Sven!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5avvärjande
Sven Petersson
4lindrande åtgärd
Yngve Roennike


Discussion entries: 1





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
avvärjande


Explanation:
More context needed to get it spot on! See text from reference:
"afbøde vt.
(afværge) ward off, avert, parry (fx a blow);
(mildne) mitigate, alleviate (fx the hardships of unemployment);
cushion (fx price movements);
• afbøde et fald break a fall (fx the branches broke his fall);
afbøde en mangel make good (el. remedy) a defect.

afbødning en -er
1. (afværgning) warding off, keeping away, averting, parrying;
(slag) parry;
2. (mildning) mitigation;
alleviation;
(beskyttende afværgning) cushioning;
3. (udbedring) putting right, rectification"


    V&B
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1067
Grading comment
Tyvärr saknas eg. kontext. Dock, det låter rimligt att planera förebyggande åtgärder och om dessa inte inte skulle räcka till, är det ju bra att ha åtgärder som stoppar/avvärjer problemet till hands. Tack Sven!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lindrande åtgärd


Explanation:
http://xray.bmc.uu.se/Courses/Bke1/2001/Projects/CCVirus/

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 02:18:47 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Jag tycker det har mer att göra med at dämpa, mildra en redan skedd skada, än om att avvärja, vilket ju betyder att hindra, avstyra, så inte skadan sker.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 02:56:51 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Mildrande åtgärd ska det så vara, enl. den enda danska referensen på Internet, som har med bullerbekämpning att göra.

http://216.239.53.104/search?q=cache:N6VZeZpBGOoJ:www.trg.dk...

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 29