KudoZ home » Danish to Swedish » Other

skummetmælk

Swedish translation: minimjölk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:skummetmælk
Swedish translation:minimjölk
Entered by: Vibekke Henriksen

14:36 Dec 3, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: skummetmælk
Motsvarar det ungeför mellanmjölk i Sverige? Skummjölk finns ju inte här längre. Det ska innehålla 10 g socker per 2 dl.
Monica Berntsson
Sweden
Minimjölk
Explanation:
Det närmaste är minimjölk. Se ev. linken nedan.
Selected response from:

Vibekke Henriksen
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Minimjölk
Vibekke Henriksen
5mellanmjölkHans-Bertil Karlsson
3lättmjölk
Eva Palm


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lättmjölk


Explanation:
Jag har för mig att det snarare motsvarar lättmjölk än mellanmjölk.
Det är lättare att jämföra fetthalterna än sockerhalterna för mjölk.

/Eva

Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 85

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jérôme Haushalter: Hvad så med letmælk?
37 mins
  -> Er den ikke 1,5 % - det kallar vi för mellanmjölk på den här sidan sundet :)

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
skummetmælk
Minimjölk


Explanation:
Det närmaste är minimjölk. Se ev. linken nedan.


    Reference: http://www.arla.se
Vibekke Henriksen
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 179
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: minimjölk är väl närmast att betrakta som vattenskadad lättmjölk :-)
1 hr

agree  Mario Marcolin
1 day 1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
skummetmælk
mellanmjölk


Explanation:
Här är från Arlas sajt om laktosfri mellanmjölk där man jämför sockerhalten mellan vanlig mellanmjölk och laktosfri:

» Med hjälp av enzymet laktas har mjölkens naturliga halt av mjölksocker minskat med minst 80 procent, från ca 5 g till mindre än 0,8 g per 100 gram «

Lite enkel matematik ger att mellanmjölk innehåller 10g per 2dl.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 232