KudoZ home » Danish to Swedish » Other

ymerdrys

Swedish translation: filmjölksströssel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:ymerdrys
Swedish translation:filmjölksströssel
Entered by: Vibekke Henriksen

21:03 Dec 9, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: ymerdrys
En frukostprodukt. Ymer är väl någon slags yoghurt?
Monica Berntsson
Sweden
filmjölksströssel
Explanation:
Ymer är detsamma som filmjölk
Ylette är detsamma som lättfil

Det har jag lärt den hårda vägen..... det går inte att använda ymer som yoghurt....:o)

--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2003-12-09 21:39:51 GMT)
--------------------------------------------------

Jag menar att ymerdrys är en slags finmald rostad rågbröd som är sötad med farin eller socker. Något brunt stas som min man envisas med att hälla på filmjölken.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 49 mins (2003-12-09 22:52:53 GMT)
--------------------------------------------------

Se till exempel följande hemsida:
http://www.struer-brod.dk/design.php?content=ymer
Selected response from:

Vibekke Henriksen
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3filmjölksströssel
Vibekke Henriksen
5kvargpulver (sötad mjölksom bringats att stelna genom löpe och därefter pulveriserats)
Sven Petersson


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kvargpulver (sötad mjölksom bringats att stelna genom löpe och därefter pulveriserats)


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2003-12-09 21:37:08 GMT)
--------------------------------------------------

Please see V&B och/eller http://www.ordbogen.com/soegning.php?ord=ymer&sprog=danish

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2003-12-09 21:38:25 GMT)
--------------------------------------------------

OOPS!
Please read: \"kvargpulver (sötad mjölk som bringats att stelna genom löpe och därefter pulveriserats)\"

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1079

32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
filmjölksströssel


Explanation:
Ymer är detsamma som filmjölk
Ylette är detsamma som lättfil

Det har jag lärt den hårda vägen..... det går inte att använda ymer som yoghurt....:o)

--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2003-12-09 21:39:51 GMT)
--------------------------------------------------

Jag menar att ymerdrys är en slags finmald rostad rågbröd som är sötad med farin eller socker. Något brunt stas som min man envisas med att hälla på filmjölken.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 49 mins (2003-12-09 22:52:53 GMT)
--------------------------------------------------

Se till exempel följande hemsida:
http://www.struer-brod.dk/design.php?content=ymer

Vibekke Henriksen
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 179
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dan Schioenning Larsen: jeps, ymerdrys er fintmalet rugbrød, som du siger
1 hr
  -> Tack :o)

agree  Gorel Bylund: Men det kanske inte ska översättas? För mig är ymerdrys ett minne från alla semestrar i Danmark...
8 hrs
  -> Tack :o)

agree  Inger Brandt
10 hrs
  -> Tack :o)