KudoZ home » Danish to Swedish » Other

Forloren hare

Swedish translation: Dansk köttfärslimpa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:Forloren hare
Swedish translation:Dansk köttfärslimpa
Entered by: Sven Petersson

09:36 Dec 15, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: Forloren hare
Vad är det?
Monica Berntsson
Sweden
Dansk köttfärslimpa
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3Dansk köttfärslimpa
Sven Petersson
4köttfärslimpa
tauvon
5 -1Förlorad hare
Eva Palm
4köttfärslimpa
Elisabeth Ghysels


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5

13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Förlorad hare


Explanation:
en maträtt, som inte alls är tillagad av harkött, utan av griskött

se länken
http://www.medborgerhuset.dk/Kogebog/Forloren hare.htm



Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 85

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  tauvon: Här står väl för "falsk" och inte förlorad. Falsk hare om man skulle välja att översätta det ordagrant, men jag tror nog mer på köttfärslimpa. Fast jag var lite sen med att svara förstås ....:-)
25 mins
  -> du har helt rätt - falsk är rätt - jag hade lite för brått. Men jag tycker inte man ska översätta det med köttfärslimpa om man vill framhålla att det är en dansk rätt.

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
Dansk köttfärslimpa


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.danish-deli-food.com/English/cookbook/recepdetail...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1079
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Palm: bättre än bara köttfärslimpa
37 mins
  -> Thank you very much!

agree  Vibekke Henriksen
4 hrs
  -> Thank you very much!

agree  JessicaC
3 days 1 hr
  -> Thank you very much!

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
köttfärslimpa


Explanation:
Jag hittade ett recpet och det verkar vara någon form av köttfärslimpa. I Gyldendal står det "meat loaf" så det stämmer väl. Falsk hare skulle man väl kunna kalla det om man vill :-), men det kan ju vara lite svårt att förstå.


    Reference: http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0510868.html
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 158