KudoZ home » Danish to Swedish » Other

sommerkål

Swedish translation: sommarkål


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:sommerkål
Swedish translation:sommarkål
Entered by: Monica Berntsson

14:46 Dec 16, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: sommerkål
I texten talas om "spidsekål", "hvidkål" och "sommerkål". Jag vet bara vad det mellersta är fö något. Spetskål har jag kanske hört, men inte sommarkål.
Monica Berntsson
Sweden
kål som odlas/skördas sommartid
Explanation:
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men jag har slagit på detta och det verkar som om det kan vara olika kålsorter och att det är när de kultiveras som är avgörande för om de kallas för sommarkål eller vinterkål och det kan då vara spetskål. Se länkarna nedan.
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
Tack, det verkar rätt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5sommarkål
Sven Petersson
2kål som odlas/skördas sommartid
tauvon


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
kål som odlas/skördas sommartid


Explanation:
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men jag har slagit på detta och det verkar som om det kan vara olika kålsorter och att det är när de kultiveras som är avgörande för om de kallas för sommarkål eller vinterkål och det kan då vara spetskål. Se länkarna nedan.


    Reference: http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/print/1567.pdf
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 158
Grading comment
Tack, det verkar rätt.

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
sommerkål
sommarkål


Explanation:
From reference:

"Kål, hodekål
Latin: Brassica oleraceae var. capitata
Familie: Korsblomstfamilien (Brassicaceae (Cruciferae))
Engelsk: Cabbage
Beskrivelse: Toårig med opprett stengel og store blad i kompakt og tett hode og pelerot.
Sorter: Rødkål (Brassica oleraceae var capitata f. purpurea) med blad farget røde av
anthocyaniner. Savoykål (Brassica oleraceae var. bullata). Etter veksten deles de i sommerkål.
høstkål, vinterkål og tidlig hodekål.
Opprinnelse: Middelhavsområdet, Lille-Asia"




    Reference: http://biologi.uio.no/plfys/haa/littav/NYTTE.pdf
    Reference: http://www.fruktogront.se/om/fragor.asp
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1079