KudoZ home » Danish to Swedish » Other

souschef

Swedish translation: souschef/andre chef


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:souschef
Swedish translation:souschef/andre chef
Entered by: tauvon

14:33 Dec 28, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: souschef
En person är "souschef" i form och fitness.
Monica Berntsson
Sweden
souschef/andre chef
Explanation:
Det verkar ju vara vanligt att använda även på svenska, även om jag främst stött på begreppet inom restaurangbranschen. Enligt NE "andre chef eller avdelningschef" bildat från franskans sous (under).
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3souschef/andre chef
tauvon
5biträdande chef
Sven Petersson
2(andrekock)Hans-Bertil Karlsson


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
souschef/andre chef


Explanation:
Det verkar ju vara vanligt att använda även på svenska, även om jag främst stött på begreppet inom restaurangbranschen. Enligt NE "andre chef eller avdelningschef" bildat från franskans sous (under).


    www.sjomagasinet.se/imagelibrary/ imagelibrary_sjomagasinet.asp
    Reference: http://www.nuas.org/infobrev/aug01/studie.pdf
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 158
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
10 mins

agree  Gorel Bylund
35 mins

agree  Hans-Bertil Karlsson: Helt rätt - men se gärna mitt svar () för en helt annan tankegång. PS: Pass upp för mellanslag i referenser, din ref till sjömag. funkar först när man tar bort detta efter "slash" nummer 2.
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
biträdande chef


Explanation:
;o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1079

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
(andrekock)


Explanation:
Detta är egentligen bara en kommentar:

Med tanke på hur mycket danskan låter sig influeras av andra språk (framförallt engelska) kan det i vissa sammanhang inte alls vara otroligt att man menar just andrekock (chef = eng. kock).

Jag såg detta faktiskt på en tysk sajt, där man sökte en andreman till köket på ett Hotell. Annars ger de flesta googlarna Elisabeth rätt.


    Reference: http://www.muppetshow.com
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 232