KudoZ home » Danish to Swedish » Other

Ernæringsrådet.

Swedish translation: Det danska näringsrådet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:Ernæringsrådet.
Swedish translation:Det danska näringsrådet
Entered by: Monica Berntsson

17:27 Dec 28, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: Ernæringsrådet.
Har med mat och hälsa och övervikt att göra. Hälsovårdsmyndigheten?
Monica Berntsson
Sweden
Socialstyrelsen
Explanation:
tror jag faktiskt att det motsvarar.
Socialstyrelsen översätts till engelska och tyska med
National Board of Health and Welfare,
Zentralamt für Gesundheits- und Sozialwesen
och med tanke på rekommendationen gällande de 6 (var det väl) brödskivorna per dag så bekymrar sig detta verk även för vår diet.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 19 mins (2003-12-28 18:46:25 GMT)
--------------------------------------------------

Det slår mig att kanske Livsmedelsverket kan vara ett annat alternativ. Men jag tror att S-styrelsen passar bättre om det handlar om rådgivning och föreskrifter.
Ledsen om jag nu rörde till det för dig.
Jag skall kompensera med att leta på Google för att se om jag kan reda ut det här.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 35 mins (2003-12-28 19:02:53 GMT)
--------------------------------------------------

Saxat från Google:
Om Livsmedelsverket:
Livsmedelsverket är central tillsynsmyndighet för frågor som gäller livsmedel inklusive dricksvatten. Livsmedelsverket ska i konsumenternas intresse verka för säkra livsmedel av god kvalitet, redlighet i livsmedelshanteringen och bra matvaror.

Om Socialstyrelsen:
Socialstyrelsen är nationell expert- och tillsynsmyndighet för verksamhet som rör socialtjänst, hälsoskydd, smittskydd och hälso- och sjukvård. Socialstyrelsen verkar för att insatserna på dessa områden har god kvalitet och fördelas efter behov. Insatserna ska också vara kostnadseffektiva inom tilldelade resurser och i enlighet med lagstiftningen.

Om Ernæringsrådet:
The Danish Nutrition Council:
Aim (bl.a): bringing together and documenting current knowledge of nutritional matters and in particular the connection between diet and health

Efter att ha läst detta så vet jag inte om vi har ngt liknande i Sverige. Närings- och livsmedelsrådet borde det väl i så fall heta.
Kanske du bör skriva: Danmarks Närings- och Livsmedelsråd (Ernæringsrådet).
Hoppas detta varit till NÅGON hjälp och inte bara skapat ytterligare förvirring.

Gott Slut och Gott Nytt önskar jag dig i alla fall!


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 40 mins (2003-12-28 19:07:29 GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta att jag stökar så men just nu hittade jag detta på Google under ngt så enkelt som \"Närigsrådet\":

Nomedica Veckoskrift Nr 30
... Ernæringsrådet (näringsrådet) har i rapporten ”Den danske fedmeepidimien”
skrivit att en av orsakerna till barns växande problem med fetma, är den ...
www.gnarpan.com/nomedica/swe/vecko_30.html

Dessutom talades det där om Närigsrådet (på svenska) så det verkar som om det finns ngt liknande i Sverige. Om du är tveksam (vilket inte är att undra på) så ta en egen titt.

Selected response from:

Rottie
Grading comment
Tack så mycket. Både du och Sven hade ju "Näringsrådet" även om du inte skrev det Danska.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5det danska näringsrådet
Sven Petersson
4 +1Socialstyrelsen
Rottie


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Ernæringsrådet.
Socialstyrelsen


Explanation:
tror jag faktiskt att det motsvarar.
Socialstyrelsen översätts till engelska och tyska med
National Board of Health and Welfare,
Zentralamt für Gesundheits- und Sozialwesen
och med tanke på rekommendationen gällande de 6 (var det väl) brödskivorna per dag så bekymrar sig detta verk även för vår diet.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 19 mins (2003-12-28 18:46:25 GMT)
--------------------------------------------------

Det slår mig att kanske Livsmedelsverket kan vara ett annat alternativ. Men jag tror att S-styrelsen passar bättre om det handlar om rådgivning och föreskrifter.
Ledsen om jag nu rörde till det för dig.
Jag skall kompensera med att leta på Google för att se om jag kan reda ut det här.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 35 mins (2003-12-28 19:02:53 GMT)
--------------------------------------------------

Saxat från Google:
Om Livsmedelsverket:
Livsmedelsverket är central tillsynsmyndighet för frågor som gäller livsmedel inklusive dricksvatten. Livsmedelsverket ska i konsumenternas intresse verka för säkra livsmedel av god kvalitet, redlighet i livsmedelshanteringen och bra matvaror.

Om Socialstyrelsen:
Socialstyrelsen är nationell expert- och tillsynsmyndighet för verksamhet som rör socialtjänst, hälsoskydd, smittskydd och hälso- och sjukvård. Socialstyrelsen verkar för att insatserna på dessa områden har god kvalitet och fördelas efter behov. Insatserna ska också vara kostnadseffektiva inom tilldelade resurser och i enlighet med lagstiftningen.

Om Ernæringsrådet:
The Danish Nutrition Council:
Aim (bl.a): bringing together and documenting current knowledge of nutritional matters and in particular the connection between diet and health

Efter att ha läst detta så vet jag inte om vi har ngt liknande i Sverige. Närings- och livsmedelsrådet borde det väl i så fall heta.
Kanske du bör skriva: Danmarks Närings- och Livsmedelsråd (Ernæringsrådet).
Hoppas detta varit till NÅGON hjälp och inte bara skapat ytterligare förvirring.

Gott Slut och Gott Nytt önskar jag dig i alla fall!


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 40 mins (2003-12-28 19:07:29 GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta att jag stökar så men just nu hittade jag detta på Google under ngt så enkelt som \"Närigsrådet\":

Nomedica Veckoskrift Nr 30
... Ernæringsrådet (näringsrådet) har i rapporten ”Den danske fedmeepidimien”
skrivit att en av orsakerna till barns växande problem med fetma, är den ...
www.gnarpan.com/nomedica/swe/vecko_30.html

Dessutom talades det där om Närigsrådet (på svenska) så det verkar som om det finns ngt liknande i Sverige. Om du är tveksam (vilket inte är att undra på) så ta en egen titt.



Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 11
Grading comment
Tack så mycket. Både du och Sven hade ju "Näringsrådet" även om du inte skrev det Danska.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  tauvon: Danska näringsrådet med danskt namn inom parentes efter är väl en bra lösning. Närigsrådet utan n kan det knappast heta i alla fall. Att vara närig är något annat :-)
58 mins
  -> Tack Tauvon! Näe, Närigsrådet var nog inget bra förslag! Fast lite´ närigt är det ju att inte vilja låta oss käka saftiga, blodiga biffar - tycker jag som hund!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Ernæringsrådet.
det danska näringsrådet


Explanation:
Official translation to English:

Ernæringsrådet > The Danish Nutrition Council

(See reference!)

Thus in Swedish: "det danska näringsrådet"

From reference:

Det statslige ernæringsråd blev oprettet den 1. januar 1998. Rådet består af 19 medlemmer samt 2 observatører. Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri beskikker medlemmerne for en periode af 3 år. Formanden og næstformanden udpeges blandt de 19 medlemmer og beskikkes ligeledes af ministeren for en 3-årig periode.

Ernæringsrådet skal styrke den faglige, videnskabelige indsats på ernæringsområdet ved:

at indsamle viden og fremlægge dokumentation om ernæringsspørgsmål og sammenhænge mellem kost og sundhed/sygdom.
at skabe overblik over og rådgive om den ernæringsmæssige forskning
at rådgive offentligheden, myndigheder, fødevareindustri m.fl. om ernæringsmæssige forhold.




    Reference: http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?sprog=1&grp=1&menu=...
    Reference: http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?sprog=2&grp=1&menu=...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1079