KudoZ home » Danish to Swedish » Tech/Engineering

vognstammer

Swedish translation: tågstammar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:vognstammer
Swedish translation:tågstammar
Entered by: tauvon

08:40 Aug 16, 2002
Danish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Train
Danish term or phrase: vognstammer
Der tabes nemlig i dag uhyre meget tid ved afkobling (särkoppling?) og rangering af de lange godstog, der nødvendigvis må opdeles i flere vognstammer af hensyn til den begrænsede sporlængde på færgerne
tauvon
Sweden
tågstam
Explanation:
vognstam är tågstam enligt Norstedts danska...
Selected response from:

Anna, citato
Sweden
Grading comment
Så pinsamt - jag har Norstedts...men jag tittade i Politikken och andra dansk-danska verk utan att hitta något så jag trodde inte Norstedst skulle ge ett vitten.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1tågstamAnna, citato
4Tågset
Michael Broström


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
tågstam


Explanation:
vognstam är tågstam enligt Norstedts danska...

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 20
Grading comment
Så pinsamt - jag har Norstedts...men jag tittade i Politikken och andra dansk-danska verk utan att hitta något så jag trodde inte Norstedst skulle ge ett vitten.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michael Broström: Just det. Och Norstedts är det första man ska skaffa om man ska översätta från danska.
5 mins

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Tågset


Explanation:
Fast å andra sidan (se min kommentar ovan) kanske tågset är ett mer använt ord. Någon järnvägsfantast kanske kan vara till hjälp?

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-16 08:52:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Vid närmare eftertanke (borde kanske släppa det här och jobba i stället) är ett tågset antagligen ett antal vagnar tillsammans med ett lok (så verkar det iaf vid en snabbsökning på tågset).

Ring SJ och hör med dem.

Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 4