KudoZ home » Danish to Swedish » Tech/Engineering

header

Swedish translation: header / metatext


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:header
Swedish translation:header / metatext
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:26 Dec 15, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
Danish term or phrase: header
Från beskrivning av program för bildhantering: "Billedinformationer er let tilgængelige (format, opløsning, fotograf, header mv.)"
Johanna Holmberg
header / metatext
Explanation:
Denna information finns numera i TIF-formatet. En slags rubrik för bilden + extra information, som kan läsas och användas av vissa bildbehandlingsprogram.

Så kan man t.ex. sortera fram vissa bilder med hjälp av denna inbäddade information (t.ex. alla bilder av svanar som finns i bildbanken).

Detta används mer och mer i stora bilddatabaser, exempelvis på tidningar och bildbyråer.

Header översätts knappast i detta sammanhang. Det betyder ju annars rubrik/överskrift, men passar inte riktigt bra.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack! Jag valde att behålla källtextordet.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5header / metatextHans-Bertil Karlsson
4filetikett, filnamn
Vibekke Henriksen


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
filetikett, filnamn


Explanation:
Min gissning rakt av är att det är fråga om filnamn eller filetikett.

Vibekke Henriksen
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 179

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Nja, headern innehåller mycket mer än så...
20 mins

26 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
header / metatext


Explanation:
Denna information finns numera i TIF-formatet. En slags rubrik för bilden + extra information, som kan läsas och användas av vissa bildbehandlingsprogram.

Så kan man t.ex. sortera fram vissa bilder med hjälp av denna inbäddade information (t.ex. alla bilder av svanar som finns i bildbanken).

Detta används mer och mer i stora bilddatabaser, exempelvis på tidningar och bildbyråer.

Header översätts knappast i detta sammanhang. Det betyder ju annars rubrik/överskrift, men passar inte riktigt bra.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 232
Grading comment
Tack! Jag valde att behålla källtextordet.