KudoZ home » Danish to Swedish » Tech/Engineering

pyramideformat

Swedish translation: 3-färgsformat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:pyramideformat
Swedish translation:3-färgsformat
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:30 Dec 15, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
Danish term or phrase: pyramideformat
Alle billeder gemmes kun én gang – i højest mulig opløsning (TIFF pyramideformat)
Johanna Holmberg
3-färgsformat
Explanation:
Det får bli en gissning, då jag aldrig hört detta uttryck om de olika format som man kan spara TIFF-bilder i.

Det finns ett antal varianter för TIF: RGB, Lab, HSL osv. Dessa bygger på att man sparar 3 färgkanaler (+metadata). Man kan också spara som CMYK (4 färger för tryck).

De 3 färgerna illustreras ofta som en liten pyramid på ikoner och i dialogrutor - kanske är det detta som åsyftas?

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2003-12-15 09:08:26 GMT)
--------------------------------------------------

Vilket av dessa sätt att spara bilder på som är bäst, diskuteras mycket bland de människor som hanterar de stora bilddatabaserna. Det gäller ju att bilden sparas så oförvanskad som möjligt, samt att den inte på något sätt har bearbetats digitalt (t.ex. omvandlats från ett format till ett annat). Numera är man ganska överens om att spara som Rådata (RAW) från digitalkameror, medan åsikterna om scannade bilder går isär. Avancerade scannrar kan ju scanna i RGB eller CMYK och då är den stora frågan vad bilden ska användas för - webb eller tryck? Problemet ställs på sin spets hos tidningar och bildbyrårer som ju publicerar i bägge media.

En liten fundering :-)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5pyramidformat
Sven Petersson
33-färgsformatHans-Bertil Karlsson


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
3-färgsformat


Explanation:
Det får bli en gissning, då jag aldrig hört detta uttryck om de olika format som man kan spara TIFF-bilder i.

Det finns ett antal varianter för TIF: RGB, Lab, HSL osv. Dessa bygger på att man sparar 3 färgkanaler (+metadata). Man kan också spara som CMYK (4 färger för tryck).

De 3 färgerna illustreras ofta som en liten pyramid på ikoner och i dialogrutor - kanske är det detta som åsyftas?

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2003-12-15 09:08:26 GMT)
--------------------------------------------------

Vilket av dessa sätt att spara bilder på som är bäst, diskuteras mycket bland de människor som hanterar de stora bilddatabaserna. Det gäller ju att bilden sparas så oförvanskad som möjligt, samt att den inte på något sätt har bearbetats digitalt (t.ex. omvandlats från ett format till ett annat). Numera är man ganska överens om att spara som Rådata (RAW) från digitalkameror, medan åsikterna om scannade bilder går isär. Avancerade scannrar kan ju scanna i RGB eller CMYK och då är den stora frågan vad bilden ska användas för - webb eller tryck? Problemet ställs på sin spets hos tidningar och bildbyrårer som ju publicerar i bägge media.

En liten fundering :-)


    Reference: http://www.adobe.com
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 232
Grading comment
Tack för hjälpen!

38 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
pyramidformat


Explanation:
Please see reference for technical explanation!


    Reference: http://www.concept-i.dk/eRezII.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1079