... van kruisen en uit kruisen

English translation: ... of crossbreeding and cross-pollination

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:... van kruisen en uit kruisen
English translation:... of crossbreeding and cross-pollination
Entered by: Max Nuijens

14:47 Apr 9, 2009
Dutch to English translations [PRO]
Biology (-tech,-chem,micro-)
Dutch term or phrase: ... van kruisen en uit kruisen
The full sentence reads: In de eeuwenlange traditie van kruisen en uitkruisen bepaalt de natuur zelf de spelregels.

I need help with the translation of 'van kruisen en uit kruisen'.

Thanks!
Naomi Portnoy
... of crossbreeding and cross-pollination
Explanation:
Kruisen- crossbreeding is relatively straightforward.

Uitkruisen is for example when individuals from a crop manage to outbreed with wild plants. This is topical due to GM-crops pollinating other plants, thereby distributing their genetic material. This is called-cross-pollination and regarded as a threat.

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2009-04-09 15:11:16 GMT)
--------------------------------------------------

Ah, no, it should be "crossbreeding and outcrossing", many references:

De COGEM heeft in het kader van haar onderzoeksprogramma onderzoek laten uitvoeren teneinde een ‘mathematisch model uitkruisen’ te ontwikkelen. De COGEM beoogt met het model een beter inzicht te krijgen in de mate van verspreiding van transgenen via pollen afkomstig van genetisch gemodificeerde (gg) gewassen naar natuurlijke vegetaties en niet-gg-gewassen. Aan de hand van een mathematisch model kunnen uitspraken worden gedaan over te hanteren isolatieafstanden wanneer gg-gewassen worden verbouwd onder veldproef- of onder commerciële teeltomstandigheden. Het is de ambitie van de COGEM om een model te ontwikkelen dat te gebruiken is door zowel wetenschappers, alsmede vergunningverleners, vergunning¬aanvragers en andere belanghebbenden.

Middels deze signalerende brief en het toesturen van het onderzoeksrapport ‘Quantifying outcrossing probabilities of genetically modified plants. Development of a predictive model’ opgesteld door mevrouw drs. M.W. Smith-Kleefsman, prof. dr. F.J. Weissing en prof. dr. R. Bijlsma, allen werkzaam bij de Rijksuniversi¬teit Groningen, wil de COGEM u informeren over de vorderingen.
www.cogem.net/pdfdb/advies/aanbiedingsbrief_uitkruisen_poll... -


--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2009-04-09 15:23:35 GMT)
--------------------------------------------------

Please mind, the Dutch term is "uitkruisen" and not "uit kruisen".

"Hoe meer gemeenschappelijke voorouders, hoe meer inteelt dus. Maar als je onverwante, op zich sterk ingeteelde, individuen kruist, zie je vaak dat de nakomelingen een stuk gezonder zijn ("uitkruisen", "outcross")."
http://www.banninkshof.nl/index.html?http://www.banninkshof....

"Onderzoek naar uitkruising van kruisbestuivende gewassen."
"Research on outcrossing rates and isolation distances for the crop maize."
www.kennisonline.wur.nl/NR/rdonlyres/BB76BD41-D4EC-4365-87A...
Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
My apologies for the delay in responding, I have been away for a few days.

Thank you both for your valuable input!

Naomi
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2... of crossbreeding and cross-pollination
Max Nuijens
4crossbreeding
Chris Hopley


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kruisen
crossbreeding


Explanation:
see IATE:
http://iate.europa.eu/iatediff/SearchByQueryEdit.do

-> "Agricultural biotechnology is a science that has evolved over hundreds of years. Through experimental crossbreeding of garden peas, Gregor Mendel’s work in the 1860s helped explain the basic laws of genetics"
http://www.soyconnection.com/soybean_oil/biotech_facts.php

Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 12

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
... of crossbreeding and cross-pollination


Explanation:
Kruisen- crossbreeding is relatively straightforward.

Uitkruisen is for example when individuals from a crop manage to outbreed with wild plants. This is topical due to GM-crops pollinating other plants, thereby distributing their genetic material. This is called-cross-pollination and regarded as a threat.

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2009-04-09 15:11:16 GMT)
--------------------------------------------------

Ah, no, it should be "crossbreeding and outcrossing", many references:

De COGEM heeft in het kader van haar onderzoeksprogramma onderzoek laten uitvoeren teneinde een ‘mathematisch model uitkruisen’ te ontwikkelen. De COGEM beoogt met het model een beter inzicht te krijgen in de mate van verspreiding van transgenen via pollen afkomstig van genetisch gemodificeerde (gg) gewassen naar natuurlijke vegetaties en niet-gg-gewassen. Aan de hand van een mathematisch model kunnen uitspraken worden gedaan over te hanteren isolatieafstanden wanneer gg-gewassen worden verbouwd onder veldproef- of onder commerciële teeltomstandigheden. Het is de ambitie van de COGEM om een model te ontwikkelen dat te gebruiken is door zowel wetenschappers, alsmede vergunningverleners, vergunning¬aanvragers en andere belanghebbenden.

Middels deze signalerende brief en het toesturen van het onderzoeksrapport ‘Quantifying outcrossing probabilities of genetically modified plants. Development of a predictive model’ opgesteld door mevrouw drs. M.W. Smith-Kleefsman, prof. dr. F.J. Weissing en prof. dr. R. Bijlsma, allen werkzaam bij de Rijksuniversi¬teit Groningen, wil de COGEM u informeren over de vorderingen.
www.cogem.net/pdfdb/advies/aanbiedingsbrief_uitkruisen_poll... -


--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2009-04-09 15:23:35 GMT)
--------------------------------------------------

Please mind, the Dutch term is "uitkruisen" and not "uit kruisen".

"Hoe meer gemeenschappelijke voorouders, hoe meer inteelt dus. Maar als je onverwante, op zich sterk ingeteelde, individuen kruist, zie je vaak dat de nakomelingen een stuk gezonder zijn ("uitkruisen", "outcross")."
http://www.banninkshof.nl/index.html?http://www.banninkshof....

"Onderzoek naar uitkruising van kruisbestuivende gewassen."
"Research on outcrossing rates and isolation distances for the crop maize."
www.kennisonline.wur.nl/NR/rdonlyres/BB76BD41-D4EC-4365-87A...

Max Nuijens
Belarus
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
My apologies for the delay in responding, I have been away for a few days.

Thank you both for your valuable input!

Naomi

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  jarry (X): with crossbreeding and outcrossing
22 mins
  -> thanks

agree  Titia Meesters: inderdaad: crossbreeding and outcrossing
55 mins
  -> thanks




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search