recepturenbeheer

English translation: formula management

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:recepturenbeheer
English translation:formula management
Entered by: Robert Allwood

20:15 Apr 27, 2005
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
Dutch term or phrase: recepturenbeheer
Onze eerste producten waren programma’s voor de boekhouding en facturering. Begin jaren tachtig realiseerden we voor het eerst een voorbeeld van productieautomatisering in de vorm van recepturenbeheer. Enkele klanten stimuleerden het ontwikkelen van nieuwe software, zoals voor het beheer van stuklijsten. In 1982 kregen we een belangrijke nieuwe klant, een relatief klein maar professioneel productiebedrijf met veel ervaring in de automatisering. De order van deze klant maakte het mogelijk een volwaardig productiebeheersings-(MRP-I-)pakket te ontwikkelen.
As you can see the context does not really suggest pharmacy!
Robert Allwood
formula management
Explanation:
common term in the field of automation, for example, see:

http://www.fairfieldengineering.com/automat.htm
Selected response from:

Siobhan Schoonhoff-Reilly
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1formula management
Siobhan Schoonhoff-Reilly
4 +1material specification management, bill-of-material management, product structure management
Jack den Haan
4revenue management
Ljiljana Malovic
3 +1manufacturing control (production management)
Lawyer-Linguist
3prescription management
Laurens Landkroon


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
prescription management


Explanation:
Het hangt af van wat er met "recepturenbeheer" wordt bedoelt, (of is het gewoon een owat oudbollig gekozen term?). Je kunt dus beter even kortsluiten met de opdrachtgever...........

Laurens Landkroon
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: alweer "flauw": je bedoelt "bedoelD'!!! // <-- linguistic remark
4 hrs
  -> heeft denk ik met het tijdsstip te maken dat(of is het "die"?) ik online ben.......

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
recepturen beheer
manufacturing control (production management)


Explanation:
I understand "receptuur" here to refer to a "bereidingswijze", a method of preparation or manufacturing process

Lawyer-Linguist
Portugal
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fred ten Berge: no doubt whatsoever about this understanding
4 hrs
  -> thanks Fred

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
material specification management, bill-of-material management, product structure management


Explanation:
Werken met Logistiek, Visser/van Goor, Stenfert Kroese, ISBN 90 207 2728 1, blz. 231: "De stuklijsten worden in de productiebesturing vooral productstructuren genoemd of bill of material (BOM). Ze geven de opbouw van het product in aantallen onderdelen en/of samenstellingen weer. Ook komt men hiervoor het begrip receptuur tegen in de chemische industrie."

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 68

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fred ten Berge: fair range of interesting options
3 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
formula management


Explanation:
common term in the field of automation, for example, see:

http://www.fairfieldengineering.com/automat.htm

Siobhan Schoonhoff-Reilly
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 27

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fred ten Berge: fresh idea, considering "programma's - - - voor productieautomatisering"
15 hrs
  -> Thanks

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
revenue management


Explanation:
Zie dit:

Khimetrics pioneered the first solution to predict and manage customer demand (retail revenue management) in 1999. Today some of the largest retailers in the world use that solution to drive incremental profits and sales while increasing customer loyalty.

http://www.khimetrics.com/news/releases/49Press_08_05_04.htm...

een voorbeeld in het NL:Recepturenbeheer
in de receptuur kunnen co- en bijproducten als positieve opbrengst worden opgenomen (in plaats van als negatief verbruik);
in de receptuur kan een bewerkingstijd per batch worden vastgelegd.
Bron: http://www.computable.nl/artikels/archief7/d43ag7az.htm

Nog een:
Een nieuwe functionaliteit die onlangs is toegevoegd als optie is het recepturenbeheer dat de processen met betrekking tot de ontwikkeling, opvolging en vervaardiging van specificaties voor nieuwe producten dekt.
Bron: http://www.magentis.nl/allinone/tweelagen.html

Nog een voorbeeld:
Oktober 1996 tot 1 Maart 1998: Medewerker Recepturenbeheer Non-Food KCS BV: systeemtechnisch informeren Productie opbouw Non-Food Standaarden m.b.v. beladingpapieren KLM Catering Inflight Services en ook beladingpapieren diverse BM-ers zoals Northwest Airlines/ Japan Airlines/ KLM Cityhopper/ British Airways/ Royal Jordanian/ Hapag Lloyd/ Eurowings/ City Flyer etc.

Bron: http://home.hetnet.nl/~dtcb/CV.htm

Ljiljana Malovic
Netherlands
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: Sorry Ljiljana, maar kan, eerlijk gezegd, met de beste wil van de wereld, met deze gegevens vanuit Apeldoorn geen referenties met betrekking tot 'revenue' in combinatie met IT vinden - - - -
12 hrs
  -> jammer




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search