S-keten en TNS ketens

English translation: SELV circuit

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:S-keten
English translation:SELV circuit
Entered by: Alan Dalton

13:26 Feb 28, 2018
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / Safety instructions/regullations
Dutch term or phrase: S-keten en TNS ketens
This is a section heading in an electrical engineering instructions/safety document

The full text reads:

3.6 Nominale spanningen en S-keten en TNS ketens
Geen aanvullende voorschriften van toepassing.


I have searched the net and all I can find is http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=398
Alan Dalton
United Kingdom
SELV circuit
Explanation:
S-keten = SELV-keten -> Safety Extra Low Voltage

https://www.dare.nl/learning-centre/edutorials/productveilig...

https://en.wikipedia.org/wiki/Extra-low_voltage

@Asker: another entry is required for TNS-ketens! One term per question!
Selected response from:

freekfluweel
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Power circuit
Richard Purdom
3Terra, neutral, separate
James Duncan
4 -1SELV circuit
freekfluweel
Summary of reference entries provided
separate
Barend van Zadelhoff

Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
S-keten
SELV circuit


Explanation:
S-keten = SELV-keten -> Safety Extra Low Voltage

https://www.dare.nl/learning-centre/edutorials/productveilig...

https://en.wikipedia.org/wiki/Extra-low_voltage

@Asker: another entry is required for TNS-ketens! One term per question!

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Richard Purdom: s-keten up to 500 V, not low-voltage http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=398
6 hrs

neutral  Barend van Zadelhoff: 'S-keten' and 'SELV-keten' are two different things - see below
8 hrs

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Terra, neutral, separate


Explanation:
This is for old school wiring I believe where earth and neutral are separate.

James Duncan
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Power circuit


Explanation:
S-keten = stroom keten

Richard Purdom
Portugal
Specializes in field
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: S = separate - see below
1 hr




Reference comments


8 hrs
Reference: separate

Reference information:
S-keten

Bij een S-keten wordt er door middel van een beschermingstransformator een 'zwevende' voeding verkregen.

https://engineering-data.com/document/s-keten

keten = deel van een net
S = separate = separate from earth

Een zwevend net (S-keten *6) in een nauwe geleidende ruimte. In een nauwe geleidende ruimte mag op een S-keten slechts één apparaat worden aangesloten.

*6 Een zwevend net is een net dat los hangt van aarde. Een aanraking van één van de actieve delen is daardoor ongevaarlijk, omdat er geen stroom naar aarde kan lopen. Een keten (deel van een net) die gescheiden is van aarde wordt ook wel een S-keten genoemd (S van 'Separate').

https://www.ifv.nl/inkoopenmaterieel/Documents/Advies-elektr...

6.101.1 Werkzaamheden in nauwe geleidende ruimten
Bepalend is dat de persoon voortdurend in contact is met metalen of andere geleidende delen en zich moeilijk kan onttrekken aan gevaar. Een voorbeeld van een ander geleidend deel is een vochtige bodem.
Nauwe geleidende ruimten kunnen voorkomen in kruipruimten, in tanks, vaten, ketels, onder machines, en in staalconstructies.

6.101.1.1
Onder spanning werken, ook aan SELV-, PELV en FELV-ketens, is niet toegelaten.

6.101.1.2
Verplaatsbaar elektrisch materieel moet zijn uitgevoerd met een ingebouwde voedingsbron.
Als dit niet mogelijk is moet het verplaatsbare materieel zijn opgenomen in een SELV-keten.
Als dit ook niet mogelijk is moet het verplaatsbare materieel zijn opgenomen in een S-keten.
Bij toepassing van S-ketens moet gelijktijdig aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
a) in een keten mag slechts één verplaatsbaar toestel zijn opgenomen en
b) dit toestel moet van klasse II zijn.

OPMERKING
Een beschermingstransformator voor de voeding van een S-keten kan meer dan één secundaire wikkeling hebben. In een nauwe geleidende ruimte mag slechts één contactdoos per secundaire wikkeling worden aangesloten.
Als toestellen van klasse II niet verkrijgbaar zijn mogen toestellen van klasse I zijn toegepast, mits de handgrepen en bedieningsorganen van isolatiemateriaal zijn of met een deugdelijke isolerende laag zijn bekleed. In beide gevallen moet de isolatie ten minste voldoen aan de eisen voor extra isolatie.

6.101.1.3
Handlampen mogen niet zijn opgenomen in S-ketens.
Handlampen met gasontladingsbuizen moeten zo zijn uitgevoerd dat het voor het functioneren van de lamp noodzakelijke materieel in de handlamp is opgenomen.

Etc.

https://tinyurl.com/y9fxggkb

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search