betekenisecologie

English translation: ecology of meanings

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:betekenisecologie
English translation:ecology of meanings
Entered by: Charline Helsmoortel

13:59 Aug 20, 2009
Dutch to English translations [PRO]
Art/Literary - History
Dutch term or phrase: betekenisecologie
Hebzucht, ongebreidelde groei en consumptiedrift geven teveel afstand tussen arm en rijk, vernietigen onze bronnen en leveren vooralsnog meer depressie. Nieuwe waardesystemen en een betekenisecologie beginnen zich voorzichtig af te tekenen.

In het Nederlands vind ik maar 1 webpagina over "betekenisecologie", kan iemand mij helpen met een mooie term in het Engels. Bedankt.
Charline Helsmoortel
Belgium
ecology of meanings
Explanation:

"Betekenisecologieën
Tot zover een nadere analyse van organisatieverandering aan de hand van de chaos-encomplexiteitstheorie. In feite heb ik de binnenkant van organisatieverandering daarbij aangeduid als een betekenisecologie, waarbij er bepaalde biotopen zijn aan te wijzen die tot het ontstaan, veranderen en bevriezen van lokale en collectieve betekenispatronen kunnen leiden. Een expliciete kanttekening die ik hierbij wil maken, is dat het bovenstaande in feite een theoretische extrapolatie is aan de hand van de gebruikte concepten en noties. Duidelijk zal zijn dat hier nog veel empirisch onderzoek over gedaan zal moeten worden om meer inzicht te krijgen in de werkelijke gang van zaken bij het ontstaan en veranderen van collectieve betekeniswolken. Aan het eind van deze oratie zal ik hiertoe dan ook de eerste aanzetten geven."
Uit: Wolkenridders. Oratie Thijs Homan, 2006
http://www.veranderkunde.nl/upload/File/oratie thijs homan (...

Ecology of Meanings: A Critical Constructivist Communication Model
Ecology of meanings is proposed as a theoretical model to explain communication pro- ... The objective of this article is to propose ecology of meanings, ...
doi.wiley.com/10.1111/j.1468-2885.2007.00304.x

The International Journal of Environmental, Cultural, Economic and ...
Ecology of Meanings: Theory and Implications for Communities ... I introduce the notion of ecology of meanings from constructivist and critical perspectives ...
http://ijs.cgpublisher.com/product/pub.41/prod.5

Shame: theory, therapy, theology - Google Books Result
by Stephen Pattison - 2000 - Religion - 343 pages
Here I suggest that shame, particularly chronic, dysfunctional shame, is best placed within the broad ecology of meanings that are associated with pollution ...
http://books.google.com/books?id=CIhEhpLR6qEC&pg=PA69&lpg=PA...

[PDF]
CLARIFYING THE MEANING OF MATHEMATICAL OBJECTS AS A PRIORITY AREA ...
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View
and personal knowledge, semiometry, ecology of meanings. ...... Ecology of meanings. The problems involved in studying the evolution of institutional ...
www.ugr.es/~jgodino/articulos_ingles/clarify_meaning.pdf



--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2009-08-20 22:35:49 GMT)
--------------------------------------------------

Om de relatie tussen Homan's gebruik van "betekenisecologie" en het sociaal constructivisme (en daarnee "ecology of meanings" uit de andere referenties) duidelijker te maken hieronder een citaat uit een ander deel van zijn proefschrift:

"Ook het sociaalconstructionisme en constructivisme gaan er evenals de cognitieve psychologie van uit dat mensen niet reageren op de objectieve werkelijkheid, maar op hun betekenisgeving daaraan. Er is geen universele waarheid die voor iedereen geldig is; er zijn juist even zo vele waarheden als dat er mensen zijn. De sociaal constructivisten en constructionisten verlaten echter de kluizenaarshypothese en zeggen dat mensen tot betekenisgeving komen door samen met anderen over die betekenissen te onderhandelen (vergelijk het betekenisbridge uit het vorige hoofdstuk). In feite zijn er dus minder waarheden dan dat er mensen zijn. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen gedragingen die te maken hebben met het onderhandelen over betekenissen enerzijds (Play, zie de vorige paragraaf), en het gedrag van de betrokkenen als die betekenissen uitonderhandeld en dus (min of meer) stabiel zijn (Game, idem). Volgens de zogenoemde structuration theory30 zijn de betekenisgevingen die uit het betekenisonderhandelingsproces voortkomen, zowel een output van als een
medium voor het betekenisgevingsproces. Eenmaal tot gedeelde betekenisgevingen gekomen zullen de betrokkenen deze als een soort leidraad gebruiken voor toekomstige betekenisgevingen."
http://www.veranderkunde.nl/upload/File/oratie thijs homan (...

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2009-08-20 22:38:12 GMT)
--------------------------------------------------

Als je enkelvoud nodig hebt, dan wordt het natuurlijk "an ecology of meaning."
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Thanks Lianne!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1semantic ecology
Chris Hopley
4ecology of meanings
Lianne van de Ven
4 -1social ecology
Textpertise


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
semantic ecology


Explanation:
Could this be it?

-> "From these authorities he constructed a diagram of a semantic ecology of violence or "harm". This is a map of lexical order and stability founded on the interconnections among concepts and categories."
http://tinyurl.com/lw3phh (Google Books link)

Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  solejnicz
2 hrs
  -> cheers

agree  philgoddard: It's rather pompous jargon in both languages, but this is a good equivalent
3 hrs
  -> cheers

disagree  Textpertise: Semantic ecology is about a construct of reality that you make with words taking precedence in your mind over what is actually happening on the ground and influencing decisions in a way which should not happen. I don't think the Asker's excerpt means this
4 hrs
  -> tell that to the author! ;-)

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
social ecology


Explanation:
Google social ecology, social ecology theory, social ecology models, etc. I think you will find this might be it. To quote Wikipedia: "Social ecology holds that present ecological problems are rooted in deep-seated social problems, particularly in dominatory hierarchical political and social systems. These have resulted in an uncritical acceptance of an overly competitive grow-or-die philosophy."


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Social_ecology
Textpertise
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  solejnicz: This seems to be the translation of "sociale ecologie" rather than of "betekenisecologie"
1 hr
  -> IMHO they are the same. Look at Asker's excerpt and Wikipedia quote together with an eye to hebzucht, consumptie, e.d. Maybe the writer of the Dutch text seeks a different term for it which nobody else uses in Dutch, but that is what it is, I feel.

disagree  philgoddard: I'm with solejnicz. I feel you're trying to tell the author what they should have said, rather than what they did say. Sociale ecologie is a perfectly acceptable phrase in Dutch
2 hrs
  -> Please look at the question. Semantic ecology is about literature, communication and language. The text provided is about society, hierarchies, greed and the polarisation of rich and poor. I stand by social ecology.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ecology of meanings


Explanation:

"Betekenisecologieën
Tot zover een nadere analyse van organisatieverandering aan de hand van de chaos-encomplexiteitstheorie. In feite heb ik de binnenkant van organisatieverandering daarbij aangeduid als een betekenisecologie, waarbij er bepaalde biotopen zijn aan te wijzen die tot het ontstaan, veranderen en bevriezen van lokale en collectieve betekenispatronen kunnen leiden. Een expliciete kanttekening die ik hierbij wil maken, is dat het bovenstaande in feite een theoretische extrapolatie is aan de hand van de gebruikte concepten en noties. Duidelijk zal zijn dat hier nog veel empirisch onderzoek over gedaan zal moeten worden om meer inzicht te krijgen in de werkelijke gang van zaken bij het ontstaan en veranderen van collectieve betekeniswolken. Aan het eind van deze oratie zal ik hiertoe dan ook de eerste aanzetten geven."
Uit: Wolkenridders. Oratie Thijs Homan, 2006
http://www.veranderkunde.nl/upload/File/oratie thijs homan (...

Ecology of Meanings: A Critical Constructivist Communication Model
Ecology of meanings is proposed as a theoretical model to explain communication pro- ... The objective of this article is to propose ecology of meanings, ...
doi.wiley.com/10.1111/j.1468-2885.2007.00304.x

The International Journal of Environmental, Cultural, Economic and ...
Ecology of Meanings: Theory and Implications for Communities ... I introduce the notion of ecology of meanings from constructivist and critical perspectives ...
http://ijs.cgpublisher.com/product/pub.41/prod.5

Shame: theory, therapy, theology - Google Books Result
by Stephen Pattison - 2000 - Religion - 343 pages
Here I suggest that shame, particularly chronic, dysfunctional shame, is best placed within the broad ecology of meanings that are associated with pollution ...
http://books.google.com/books?id=CIhEhpLR6qEC&pg=PA69&lpg=PA...

[PDF]
CLARIFYING THE MEANING OF MATHEMATICAL OBJECTS AS A PRIORITY AREA ...
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View
and personal knowledge, semiometry, ecology of meanings. ...... Ecology of meanings. The problems involved in studying the evolution of institutional ...
www.ugr.es/~jgodino/articulos_ingles/clarify_meaning.pdf



--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2009-08-20 22:35:49 GMT)
--------------------------------------------------

Om de relatie tussen Homan's gebruik van "betekenisecologie" en het sociaal constructivisme (en daarnee "ecology of meanings" uit de andere referenties) duidelijker te maken hieronder een citaat uit een ander deel van zijn proefschrift:

"Ook het sociaalconstructionisme en constructivisme gaan er evenals de cognitieve psychologie van uit dat mensen niet reageren op de objectieve werkelijkheid, maar op hun betekenisgeving daaraan. Er is geen universele waarheid die voor iedereen geldig is; er zijn juist even zo vele waarheden als dat er mensen zijn. De sociaal constructivisten en constructionisten verlaten echter de kluizenaarshypothese en zeggen dat mensen tot betekenisgeving komen door samen met anderen over die betekenissen te onderhandelen (vergelijk het betekenisbridge uit het vorige hoofdstuk). In feite zijn er dus minder waarheden dan dat er mensen zijn. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen gedragingen die te maken hebben met het onderhandelen over betekenissen enerzijds (Play, zie de vorige paragraaf), en het gedrag van de betrokkenen als die betekenissen uitonderhandeld en dus (min of meer) stabiel zijn (Game, idem). Volgens de zogenoemde structuration theory30 zijn de betekenisgevingen die uit het betekenisonderhandelingsproces voortkomen, zowel een output van als een
medium voor het betekenisgevingsproces. Eenmaal tot gedeelde betekenisgevingen gekomen zullen de betrokkenen deze als een soort leidraad gebruiken voor toekomstige betekenisgevingen."
http://www.veranderkunde.nl/upload/File/oratie thijs homan (...

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2009-08-20 22:38:12 GMT)
--------------------------------------------------

Als je enkelvoud nodig hebt, dan wordt het natuurlijk "an ecology of meaning."

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Thanks Lianne!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search