digitale attendering

English translation: electronic notification

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:digitale attendering
English translation:electronic notification
Entered by: Christopher Smith

14:29 Apr 30, 2005
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
Dutch term or phrase: digitale attendering
Relates to information library ('infotheek') incorporating a variety of media (paper, digital etc.)
Christopher Smith
United Kingdom
electronic (or digital) alerting / notification
Explanation:
Here I understand 'attenderen' to mean 'call attention to'


Based on the following sample hits:

Het Erasmus Electronic Publishing Initiative
... alleen maar uit naar de verspreiding van documenten via het Internet. ... bent in het buitenland en je wilt collega's attenderen op een van je werken, ...
www.xs4all.nl/~elma/schalmei/Erasmus_Electronic_Publishi.ht...


Haalt de bibliotheek het eind van de eeuw?

De bibliotheek als functie.

De belangrijkste traditionele aspecten van de bibliotheekfunctie zijn: selecteren, verzamelen, ontsluiten, beschikbaar stellen, bewaren, attenderen.
...

De toekomst van de traditionele aspecten van de bibliotheekfunctie ziet er dan als volgt uit.

De functie selecteren heeft met name betrekking op het identificeren van informatiebronnen waartoe de bibliotheek toegang verschaft. ...
De functie verzamelen verdwijnt. Immers, het begrip "collectie" verliest zijn betekenis, zoals hierboven reeds is uitgelegd.

De functie ontsluiten blijft van groot belang, zeker naarmate de hoeveelheid informatie toeneemt. ...

De functie beschikbaar stellen verdwijnt of, anders gezegd, wordt vervangen door het verschaffen van toegang en ontsluiten van informatiebronnen, inclusief het afsluiten van licenties die de financiële randvoorwaarden van de toegang bepalen.

De functie bewaren is minstens zo belangrijk als in het niet-digitale tijdperk. Het kan echter ...

De functie attenderen wint, evenals de functie ontsluiten, aan belang als de hoeveelheid beschikbare informatie toeneemt. Deze attenderingen zullen echter volledig geautomatiseerd kunnen plaatsvinden op basis van een door de gebruiker zelf aangeleverd profiel.

www.library.uu.nl/staff/ savenije/publicaties/toekomst.htm
Selected response from:

Ken Cox
Grading comment
Thanks for both answers and all support. This solution fits in well with the text.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5electronic (or digital) alerting / notification
Ken Cox
3 +1digital signalling
Jack den Haan


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
digital signalling


Explanation:
Is not a regular expression in IT as far as I know.

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  writeaway: don't have the slightest clue about the field, but certainly makes sense from a language point of view
32 mins
  -> thanks

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
electronic (or digital) alerting / notification


Explanation:
Here I understand 'attenderen' to mean 'call attention to'


Based on the following sample hits:

Het Erasmus Electronic Publishing Initiative
... alleen maar uit naar de verspreiding van documenten via het Internet. ... bent in het buitenland en je wilt collega's attenderen op een van je werken, ...
www.xs4all.nl/~elma/schalmei/Erasmus_Electronic_Publishi.ht...


Haalt de bibliotheek het eind van de eeuw?

De bibliotheek als functie.

De belangrijkste traditionele aspecten van de bibliotheekfunctie zijn: selecteren, verzamelen, ontsluiten, beschikbaar stellen, bewaren, attenderen.
...

De toekomst van de traditionele aspecten van de bibliotheekfunctie ziet er dan als volgt uit.

De functie selecteren heeft met name betrekking op het identificeren van informatiebronnen waartoe de bibliotheek toegang verschaft. ...
De functie verzamelen verdwijnt. Immers, het begrip "collectie" verliest zijn betekenis, zoals hierboven reeds is uitgelegd.

De functie ontsluiten blijft van groot belang, zeker naarmate de hoeveelheid informatie toeneemt. ...

De functie beschikbaar stellen verdwijnt of, anders gezegd, wordt vervangen door het verschaffen van toegang en ontsluiten van informatiebronnen, inclusief het afsluiten van licenties die de financiële randvoorwaarden van de toegang bepalen.

De functie bewaren is minstens zo belangrijk als in het niet-digitale tijdperk. Het kan echter ...

De functie attenderen wint, evenals de functie ontsluiten, aan belang als de hoeveelheid beschikbare informatie toeneemt. Deze attenderingen zullen echter volledig geautomatiseerd kunnen plaatsvinden op basis van een door de gebruiker zelf aangeleverd profiel.

www.library.uu.nl/staff/ savenije/publicaties/toekomst.htm

Ken Cox
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Thanks for both answers and all support. This solution fits in well with the text.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  writeaway: same comment as to Jack
8 mins

agree  Jack den Haan: Good alternative!
50 mins

agree  Arsen Nazarian
1 hr

agree  Laurens Landkroon
2 hrs

agree  Lawyer-Linguist: yes I'd go for this option
7 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search