ondergebracht

English translation: held

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:ondergebracht
English translation:held
Entered by: Ronald van Riet

09:59 Mar 14, 2015
Dutch to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / shares transfer document
Dutch term or phrase: ondergebracht
as in:

houder van 45 certificaten van aandelen in de naar Nederlands recht opgerichte besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid XXX, statutair gevestigd te XXX, welker aandelen zijn gecertificeerd en ondergebracht in Stichting Administratiekantoor XXX
Ronald van Riet
held; placed
Explanation:
-
Selected response from:

Evgeny Artemov (X)
South Africa
Grading comment
thanks, this seems the most appropriate translation
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +6held; placed
Evgeny Artemov (X)
4 +1held and administered
Michael Beijer
4housed, managed, kept, parked
Mark Possemiers
3 +1lodged (with)
Adrian MM. (X)
Summary of reference entries provided
Stichting Administratiekantoor / STAK
Barend van Zadelhoff

  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +6
held; placed


Explanation:
-

Evgeny Artemov (X)
South Africa
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 8
Grading comment
thanks, this seems the most appropriate translation

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  David Walker (X)
7 mins
  -> Thank you, David.

agree  Michael Beijer: I'd probably also add "and administered". See my answer.
30 mins
  -> Thanks.I would too, were it not for the dear soul you know who.;-)

agree  Kitty Brussaard: With 'held'. Using 'placed' would IMO imply that we're dealing with new shares placed with a trust office foundation (STAK) here (i.e. instead of existing shares transferred in trust to a STAK), which we simply don't know. See also Barend's reference.
1 hr
  -> Thank you, Kitty.

agree  Tina Vonhof: I think 'administered' is already clear from 'Stichting Administratiekantoor'.
3 hrs
  -> Thank you, Tina.

agree  philgoddard: I think "and administered" is overtranslation.
3 hrs
  -> Thank you, Phil.

agree  Barend van Zadelhoff: Let me guess, for the dear soul of your mother? :-) // placed? See reference. 'onderbrengen in/bij' and 'plaatsen in/bij' are closely related in meaning.
4 hrs
  -> Thank you, Barend, you have 3 tries ;-)

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
held and administered


Explanation:

JurLex:
de pensioenvoorziening is ondergebracht bij een Nederlandse maatschappij =
the pension scheme is administered by a Dutch company
the pension plan is administered by a Dutch company (US)

Stichting Administratiekantoor Aandelen Gateway =
Gateway Trust Office Foundation

--------------------------
FELOnline:
uitvoering van een pensioenregeling onderbrengen bij/is ondergebracht bij =
pension scheme is administered by

stichting administratiekantoor <STAK> [NL] =
trust office foundation

--------------------------
"3.9.2 Depositary receipts
A Foundation is quite commonly used to administer the shares in a company on behalf of the original shareholders (stichting administratiekantoor or “STAK”). As such, the STAK acquires the shares and issues, in return for such shares, depositary receipts thereof to the original shareholders. In such structure, the STAK is the direct shareholder of the company, and therefore it is entitled to exercise the voting rights and the financial rights attached to the shares. The STAK shall, however, pay any financial benefits it receives in respect of the shares it holds to the holders of the depositary receipts. Commonly, the depositary receipts are issued on a one-to-one basis, one for each share held by the STAK concerned. In the Articles meeting rights can be assigned to the depositary receipt holders." (http://www.loyensloeff.com/nl-NL/News/Publications/Books/Doc... )

"The Stichting Administratiekantoor (‘STAK’) is a foundation, that according to its purpose is incorporated to hold and administer the assets dedicated to it, against issuance of ‘depository receipts’ or ‘certificates’ representing the economic value and interests of the assets dedicated to the STAK." (http://www.proz.com/kudoz/dutch_to_english/finance_general/4... )

"Foodcase Holding is a privately owned company with private investors and founders of the company. Part of the shares of Foodcase Holding are covered in Stichting Administratie Kantoor Foodcase Holding (STAK) "The Stichting Administratiekantoor (‘STAK’) is a foundation, that according to its purpose is incorporated to hold and administer the assets dedicated to it, having ‘certificates’ for emplyees of Foodcase International." (http://www.foodcase.nl/#!corporate-governance/c1goc )

"Investments will be made directly through the online platform, and after completion Seedrs will hold and administer the shares as the investors’ nominee." (http://citywire.co.uk/wealth-manager/news/horlick-breaks-cro... )

"The Eircom ESOP Trust, whose board of directors is made-up of mainly trade union appointees, was established to hold and administer the shares on behalf of employees and appoint representatives to Eircom’s board of directors." (http://eprints.bournemouth.ac.uk/20408/6/McCarthy_et_al_2010... )


Example sentence(s):
  • The Stichting Administratiekantoor (‘STAK’) is a foundation, that according to its purpose is incorporated to hold and administer the assets dedicated to it, against issuance of ‘depository receipts’ or ‘certificates’ representing the economic
  • The Eircom ESOP Trust, whose board of directors is made-up of mainly trade union appointees, was established to hold and administer the shares on behalf of employees and appoint representatives to Eircom’s board of directors.
Michael Beijer
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 141

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
1 hr
  -> Thanks Kitty!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
ondergebracht (in)
lodged (with)


Explanation:
A stock transfer form on the Brit. Isles is a 'propert instrument of transfer' and needs to be lodged - like a lodger housed in a boarding house.


    Reference: http://www.informdirect.co.uk/shares/how-to-complete-a-stock...
Adrian MM. (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Singer: Individual entities hold share certificates and you lodge them with bodies
22 hrs
  -> Yes. Indeed. Dank U and gracias.

1 day 22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
housed, managed, kept, parked


Explanation:
shares are kept in a holding company and no one can sell them without the agreement of all the other shareholders. Similar to an SL in Spain, a BVBA in Belgium etc.
I feel (not having the exact detail) it might be something like into a (temporary) investment vehicle - where the Financial Times uses the expression "parked". My two cents of opinion ....

Mark Possemiers
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish




Reference comments


1 day 5 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Stichting Administratiekantoor / STAK

Reference information:
Stichting Administratiekantoor

Aan de borreltafel is het een veelgehoord onderwerp: de enorme mogelijkheden qua constructies die er zijn met een stichting en alle voordelen die daarmee te behalen zijn. Over het algemeen worden deze voordelen zwaar overdreven, maar er zijn wel enkele voordelen die het gebruik van een stichting kan hebben. Daaronder valt het gebruik van een zogenaamde stichting administratiekantoor, ook wel STAK genoemd.

De stichting administratiekantoor

Wanneer het bestuur van de onderneming en de reeds zittende aandeelhouders besluiten om nieuwe aandelen uit te geven kan het zo zijn dat ze niet willen dat die aandelen en de daarbij behorende zeggenschap in verkeerde handen terecht komt. Wanneer ze tegelijkertijd wél willen dat die personen recht hebben op een gedeelte van de winst uit de onderneming ontstaat een probleem: de Nederlandse wet geeft namelijk geen mogelijkheid om aandelen zonder stemrecht uit te geven voor de nv (voor de bv kan dat sinds 1 oktober 2012 wél, zie verderop).

De stichting administratiekantoor biedt uitkomst in een dergelijk geval. Via een stichting administratiekantoor kunnen stemrechten op aandelen en de rechten op dividend worden ‘losgekoppeld’. Dit wordt ook wel 'certificering van aandelen' genoemd, degenen met het recht op de winst krijgen namelijk ‘certificaten’.

Hierbij moet worden opgemerkt dat voor een ‘stichting administratiekantoor constructie’ een stichting kán worden opgericht. Hoewel dit gebruikelijk is, is het niet noodzakelijk: de constructie kan in principe ook via een privépersoon of een andere rechtspersoon lopen.

Schematisch: voor en na de oprichting van de stichting administratiekantoor

Stichting Administratiekantoor schematisch

De opzet van een stichting administratiekantoor

De stichting administratiekantoor wordt meestal opgericht door de rechtspersoon. Wanneer die rechtspersoon nieuwe aandelen uitgeeft, worden deze eerst geplaatst bij de stichting administratiekantoor. Dit kan ook slechts een gedeelte van de aandelen betreffen, het is niet zo dat alle aandelen van een bv of nv geplaatst moeten worden in een stichting administratiekantoor.

De stichting administratiekantoor betaalt een som geld voor die aandelen. Dat geld heeft de stichting verkregen door een overeenkomst te sluiten met degenen aan wie de winst wordt doorgesluisd. Die personen krijgen de zogenaamde ‘certificaten’, het recht op het dividend dat de stichting administratiekantoor ontvangt van de rechtspersoon. Ze krijgen dus enkel recht op dividenden, géén stemrecht!

De leiding van de stichting administratiekantoor is meestal in handen van iemand die de onderneming (en de al zittende aandeelhouders) goed gezind is. Deze persoon of personen kunnen dan alle stemrechten uitoefenen van de aandelen die in de stichting administratiekantoor zitten.

Verdere rechten als certificaathouder

De certificaathouder heeft dus recht op de betaling van het dividend door de stichting administratiekantoor, maar heeft dus geen stemrecht. De wet heeft de certificaathouder wel nog eigen rechten gegeven.

Wanneer de constructie met de stichting administratiekantoor door de vennootschap (de bv of de nv) is opgezet, heeft de certificaathouder wél het recht om de algemene vergadering van aandeelhouders bij te wonen én daar het woord te voeren.

Daarnaast kan de certificaathouder in het bovenstaande geval bij een beurs-nv verzoeken aan de stichting administratiekantoor om een volmacht om te kunnen stemmen bij de algemene vergadering van aandeelhouders voor het aantal certificaten dat hij heeft. Op enkele uitzonderingsgevallen na, moet de stichting administratiekantoor dit verzoek inwilligen. Hierdoor wordt het nut van de stichting administratiekantoor in dergelijke gevallen ingeperkt.

http://www.wetrecht.nl/stichting-administratiekantoor/

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2015-03-15 19:33:23 GMT)
--------------------------------------------------

De stichting administratiekantoor en het nieuwe bv-recht

Met de komst van het nieuwe bv-recht (flex-bv) in oktober 2012, zijn we in een nieuwe periode voor de bv aanbeland. De bv kan daardoor onder meer stemrechtsloze aandelen uitgeven. Hoewel de certificering van aandelen nog steeds van belang is bij de nv, is de vraag natuurlijk, of ook de bv nog van de stichting administratiekantoor gebruik moet blijven maken. Een stemrechtsloos aandeel uitgeven, heeft immers dezelfde consequenties als certificering, toch?

Over het algemeen wel. De waarde van de stichting administratiekantoor voor de bv is dan ook aanzienlijk verminderd. Het uitgeven van stemrechtsloze aandelen is vaak gemakkelijker en minder kostbaar en zal daarom vaak de voorkeur hebben.

Toch zijn er situaties denkbaar waarin ‘de stak’ nog wél zinvol is. Dat is bijvoorbeeld het geval waarin het de bedoeling is dat de stemrechtsloze certificaat/aandeelhouders géén vergaderrecht hebben (iets anders dan stemrecht). Dat kan wel via een stichting administratiekantoor, maar niet via stemrechtsloze aandelen. Ook wanneer een familiebedrijf wél wil dat zoon/dochter winst ontvangen bij bedrijfsopvolging, maar niet wil dat zij stemrechten ontvangen, is een stak nog nuttig.

http://www.wetrecht.nl/stichting-administratiekantoor/

--------------------------------------------------
Note added at 3 days7 hrs (2015-03-17 17:12:00 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Een specialist op dit gebied heeft mij nog op het volgende gewezen:

Onderbrengen van bestaande aandelen bij een STAK = overbrengen/overdragen --> transfer to

Onderbrengen van nieuwe aandelen bij een STAK = plaatsen --> place with

In dit specifieke geval is het onduidelijk of het gebruik van de term ‘ondergebracht’ betrekking heeft op nieuwe of bestaande aandelen. Daarom is ‘held’ een prima vertaling omdat het feitelijk verwijst naar de ‘eindsituatie’, het gevolg van de handeling van het onderbrengen (ongeacht of dit plaatsen of overbrengen/overdragen betreft).

Shares held by a STAK --> aandelen die in handen zijn van een STAK (of meer specifiek: aandelen waarvan het juridisch eigendom berust bij een STAK).

Voor een meer volledig plaatje.

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: Interesting stuff :-) / Altijd handig zo'n 'specialist' :-) Kleine aanvulling: onderbrengen van bestaande aandelen (bij een STAK) >> transfer in trust to. Zie bijv. http://www.nlfi.nl/dynamic/media/43/documents/stb-2011-263-E...
18 hrs
  -> Helder verwoord voor de verandering. :-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search