van de kat geen kwaad weten

English translation: be as innocent as a new-born babe; butterwouldnt melt in his mouth

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:van de kat geen kwaad weten
English translation:be as innocent as a new-born babe; butterwouldnt melt in his mouth
Entered by: Ken Cox

07:21 Apr 22, 2005
Dutch to English translations [PRO]
Linguistics / idiom
Dutch term or phrase: van de kat geen kwaad weten
Is that just a more colourful or more emphatic form of 'van geen kwaad weten' or 'van geen kwaad bewust zijn'?
Ken Cox
be as innocent as a new-born babe; butterwouldnt melt in his mouth
Explanation:
het lijkt me een contaminatie van
van alle katten kwaad weten
en
van de prins geen kwaad wetn
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Thanks.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +6be as innocent as a new-born babe; butterwouldnt melt in his mouth
Henk Peelen
4be completely innocent (I don't think)
Kate Hudson


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
be completely innocent (I don't think)


Explanation:
Yes your'e on the right track, this story may explain this expression.
http://www.webkast.nl/log/archives/archive_2003-m12.html
Ari is onze schildpadpoes van bijna 12 jaar oud. Nou vind ik schildpad eigenlijk een hele rare benaming voor zo'n fraaie dame met een flitsend rood-zwart velletje. Ze is zeker niet traag, met name als er kaas uit de koelkast gehaald wordt en we noemen haar dan ook niet voor niets wel eens Ari Ferrari. Ook is ze zeer gevoelig en niet gepantserd tegen onrecht. Als ze op haar kop krijgt voor een misstap die Lientje heeft begaan, is ze duidelijk op haar ziel getrapt. Dit laatste gebeurt nogal eens omdat Lientje een meester is in het camoufleren van haar misdaden. Soms kom ik binnen en dan zit Ari nog naast een aangevreten stuk cake, terwijl ons Franse loedertje net doet alsof zij er niets van weet. Het spreekwoord 'Van de kat geen kwaad weten' is door Lienepien persoonlijk uitgevonden.

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +6
be as innocent as a new-born babe; butterwouldnt melt in his mouth


Explanation:
het lijkt me een contaminatie van
van alle katten kwaad weten
en
van de prins geen kwaad wetn

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Thanks.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Lee: Precies hetzelfde als ik maar 4 minuten sneller.
18 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
1 hr

agree  shineda
1 hr

agree  Francina: with "Butter wouldn't ...." http://www.worldwidewords.org/qa/qa-but3.htm
4 hrs

agree  Fred ten Berge
5 hrs

agree  Joost Simons
1 day 8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search