Huisartsenwachtdienst

English translation: Out of hours GP

09:13 Nov 23, 2018
Dutch to English translations [Non-PRO]
Medical (general)
Dutch term or phrase: Huisartsenwachtdienst
What is a "huisartsenwachtdienst" called in English? Or "huisarts van wacht"?
KelseyR
Belgium
English translation:Out of hours GP
Explanation:
Or maybe 'weekend GP (service)' if you want to be more generic.
Selected response from:

Kirsten Bodart
United Kingdom
Grading comment
Thanks, I went with this one
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Out of hours GP
Kirsten Bodart
3Urgent care
Lianne van de Ven
Summary of reference entries provided
huisartsenwachtdienst (BE) / huisartsenpost (NL)
Kitty Brussaard

  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Out of hours GP


Explanation:
Or maybe 'weekend GP (service)' if you want to be more generic.

Kirsten Bodart
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thanks, I went with this one

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michael Beijer: see also JurLex: huisartsenwachtpost = out-of-hours GP service, out-of-hours surgery
53 mins

agree  Kitty Brussaard: huisartsenwachtdienst >> GP out-of-hours service (centre) / huisarts van wacht >> out-of-hours GP. See f.i. https://rqia.org.uk/RQIA/files/09/09b5172a-1630-4df8-9cff-b7... and http://www.cwp.nhs.uk/contact/gp-out-of-hours/.
53 mins

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Urgent care


Explanation:
In de VS is het over het algemeen anders geregeld en zijn er 'urgent care centers' voor ambulante medische hulp (niet te verwarren met de emergency room in het ziekenhuis, en ook niet met poliklinieken).
https://en.wikipedia.org/wiki/Urgent_care_centers.

Deze centra worden standaard gebruikt, bijv. voor infecties of kleinere ongevallen, of als je pas over drie dagen of weken bij je eigen huisarts terecht kunt voor een (lopende) medische kwestie. Een huisarts is meer bedoeld voor langerlopende medische zaken, ambulante zorg voor als je meteen een arts wilt/moet zien. De urgent care centra hebben vaste openingstijden, bijv. van 8:00 tot 20:00 of 23:00 uur. Buiten dergerlijke tijden ben je aangewezen op ER (alles bij de hand, maar veel duurder).



Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 139

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: In Nederland heb je huisartsenposten voor zorg buiten kantooruren (waar het hier om gaat) https://ineen.nl/onze-leden/huisartsenposten. Deze vraag betreft de situatie in België. 'GP out-of-hours service' seems OK. / 'urgent care' lijkt het niet te vangen.
1 day 24 mins
  -> E.e.a. hangt af van de bedoeling van de vraag, bijv.: ik wil de Belgische situatie in het Engels aan iemand uitleggen vs. ik wil weten hoe ik in de VS naar een huisartenpost kan vragen. Maar daarover weten we verder niet veel.

neutral  Kitty Brussaard: Voor de VS lijkt 'after-hours care/clinic' (en 'after-hours on-call physician') dichter in de buurt te komen. Zie bijv. https://summervillefht.com/displayPage.php?page=afterhoursac...
2 days 5 hrs
  -> De VS zijn net zo groot als Europa en hoe eea georganiseerd is, hangt o.a van de staat af, maar Urgent Care is standaard: https://goo.gl/WCgrht. Ik houd het erbij dat de vraag onvoldoende informatie geeft over waarnaar gezocht wordt.




Reference comments


2 days 17 hrs
Reference: huisartsenwachtdienst (BE) / huisartsenpost (NL)

Reference information:
De voornaamste taak van de huisartsenkring is de organisatie van de huisartsenwachtdienst.

De huisartsenwachtdienst is een uitgewerkt beurtrolsysteem dat regelmatige en normale verstrekking van huisartsgeneeskundige zorgen aan de bevolking garandeert. De wachtdienst wordt waargenomen door praktijkvoerende artsen binnen het werkgebied van de kring.
http://www.vlaamsartsensyndicaat.be/organisatie-van-de-wacht...

Zie ook art. 5 van het Koninklijk besluit tot vaststelling van de opdrachten verleend aan huisartsenkringen (8 juli 2002): https://tinyurl.com/y7jjx8v7.

Een huisartsenpost of dokterswacht is een regionaal centrum waar meerdere artsen samenwerken buiten de normale praktijktijden.

Eind jaren negentig was er in Nederland crisis in de huisartsenwereld. De overbelasting van de frequente diensten buiten kantooruren werd door huisartsen niet meer geaccepteerd en men zocht naar een oplossing. Die werd gevonden door grootschalige huisartsenposten op te richten. De huisartsen hebben daar meer hulppersoneel en betere faciliteiten dan in de vroegere situatie, waarin dienst gedaan werd vanuit het woonhuis of de eigen praktijk.

De huisartsenpost is te consulteren bij een medisch probleem dat niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Belangrijk is dat eerst de huisartsenpost wordt gebeld. Een assistent(e) zal dan de hulpvraag beoordelen en een prioriteit toekennen. Deze triage heeft tot doel dat elke hulpvraag op tijd en op maat wordt afgehandeld. De assistent(e) kan onder supervisie van de huisarts zelf een advies geven, geruststellen of de hulpvraag doorgeven aan de huisarts voor een telefonisch advies, consult of visite.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisartsenpost

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 33




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search