in slag gelegd

English translation: put up for Dutch auction (Amsterdam system)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:in slag gelegd
English translation:put up for Dutch auction (Amsterdam system)
Entered by: Andre de Vries

21:47 Aug 21, 2016
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial - Real Estate
Dutch term or phrase: in slag gelegd
Afzonderlijke Inzet en Afslag en Gecombineerde Afslag (al dan niet in delen)
Het Registergoed I, Registergoed II, Registergoed III, Registergoed IV, Registergoed V, Registergoed VI en het Registergoed VII worden eerst ieder afzonderlijk bij Inzet en Afslag geveild. De Koopsom is gelijk aan de som van de Inzetsom en het Afmijnbedrag. Wordt niet gemijnd, dan is de Koopsom gelijk aan de Inzetsom.
Vervolgens worden de Registergoederen, gecombineerd - al dan niet in delen - in slag gelegd.
De optelling van de koopsommen - van de Registergoederen die in combinatie in slag worden gelegd -, vermeerderd met het bedrag bij afslag in de gecombineerde veiling vormt de “koopsom in de combinatie”.
Wordt niet afgemijnd in de fase waarin de Registergoederen gecombineerd in slag zijn gelegd, dan gelden de onderscheiden koopsommen als hoogste bod.

I think this is something like subject of a first bid in a descending auction (Dutch auction) but not exactly sure how to phrase this.
Andre de Vries
United Kingdom
put up for Dutch auction (Amsterdam system)
Explanation:
See the explanations provided below and in my reference comments.

HISTORY The First Amsterdam Real Estate Auction has been around since the middle of the last century. Old auction catalogues (to many: the green booklets) from 1860 show that little has changed since then. Also the lay-out of the auction catalogues and notices of auctions have little changed in over 145 years. Which inhabitant of Amsterdam does not know the auction boards put up on real estate to be auctioned? The First Amsterdam Real Estate Auction sets great store by keeping the good of the past in combination with that of the present: unique!

AUCTION SYSTEM Also the manner of auctioning is a historical fact. Bidding and Dutch auction at one session. Purchase and sale could be effected by real estate agents, members of the Makelaarsvereniging Amsterdam, but also by others (private persons, money lending institutions etc.): these are some of the aspects that determine the picture of the auction. On average 30 Monday evenings a the auction is held in Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam from 18.00 hours. Anyone who has ever visited an auction knows that the ambiance, the large number of visitors provide for a lively atmosphere and a certain tension. The building comes up for auction: the auctioneer beats the cymbal and asks the audience: "what may I hear?" The bidding starts. The highest bidder is the provisional buyer (provisional means here: for the time being). He receives the "plokpenning", the premium offered to the person making the highest bid. He then signs the official report of the auction and the Dutch auction of the building will start.

Suppose the highest bid is € 300.000,--; at the Dutch auction one asks for instance € 200.000,-- on top thereof and the count down system starts. If someone in the audience shouts "mine" at € 10.000, the building will have been sold at € 300.000,-- + € 10.000,-- = € 310. 000,--. If there is no "mijning" (buying), the highest bidder (provisional buyer) is the definitive buyer. This system of bidding and Dutch auction is called the Amsterdam system since it deviates from the national system. Unique hence!
http://www.mva-makelaars.nl/auction.html

Bieden op afslag
De kavels worden eerst enkele dagen per opbod aangeboden. De afslag (het afmijnen) vindt veelal plaats op de dag na sluiting van het opbieden. Start- en sluitmoment van opbod en afslag staan vermeld bij het te veilen object.

Tijdens de afslag zakt in enkele minuten tijd de teller naar nul. Degene die dan op 'mijn!' drukt is de koper en wel voor het hoogste bod (het opbodbedrag) vermeerderd met het afmijnbedrag (het bedrag waar de teller op stond toen koper op 'mijn!' drukte).

Wanneer er tijdens de afslag niet wordt gemijnd, is de hoogste bieder in het opbodtraject de koper.
https://www.nationalevastgoedveiling.nl/content/reverseaucti...

Aan het begin van de veiling zal de notaris een korte toelichting geven op het te veilen object en het verloop van de veiling. Daarna wordt het woord gegeven aan de afslager. Deze fungeert als een veilingmeester: hij deelt mee wie wat geboden heeft en probeert de stemming op de veiling op te vijzelen om zo een zo hoog mogelijk resultaat te bereiken. De afslager zal het publiek vragen om een eerste bod te doen. Is dat uitgebracht dan zal gevraagd worden een hoger bod uit te brengen. Achtereenvolgens kunnen er zo – middels hand opsteken en/of het noemen van een bedrag – hogere biedingen worden uitgebracht (het zogenaamde ‘opbieden’). Diegene die het hoogste bod uitbrengt, wordt ook wel de inzetter genoemd. Zijn bod wordt aangeduid als de ‘inzetsom‘.

(...)

inzetpremie/plokgeld
Dit is een premie die wordt uitgeloofd door de verkoper en gaat naar degene die in de eerste fase van de veiling, de inzet, het hoogste bod uitbrengt. De inzetpremie bedraagt doorgaans 1% van de inzetsom. De inzetsom is het hoogste bod dat bij de inzet wordt uitgebracht. De hoogste bieder bij de inzet (de inzetter) ontvangt een inzetpremie van 1% van het door hem/haar hoogst geboden bedrag.
De inzetpremie, ook wel plokgeld genoemd, wordt betaald door de koper. De notaris keert de inzetpremie uit zodra deze kan worden voldaan uit de bij de notaris gestorte gelden. Als de inzetter uiteindelijk koper wordt, wordt de inzetpremie verrekend met de koopsom. De inzetter loopt een zeker risico. Wordt het te veilen object niet afgemijnd, dan is hij verplicht het object af te nemen.

(...)

de tweede fase van de veiling:
- de afslag/afmijning


Tijdens de tweede veiling (die zoals gezegd soms één of twee weken later plaatsvindt) of op dezelfde dag als de inzet, na een korte pauze, zal de afslager een bedrag noemen dat (ruimschoots) boven de inzetsom ligt; het zogenaamde ‘aanhangen’. Was bijvoorbeeld de inzetsom € 500.000,- dan zal de prijs, waarop het te veilen object zal worden ‘aangehangen’ misschien € 700.000,- bedragen. Deze prijs wordt vastgesteld door de notaris in overleg met de opdrachtgever voor de veiling. De afslager zal vervolgens aftellen met een vast bedrag van bijvoorbeeld € 1000,- of een veelvoud van dat bedrag, totdat iemand uit het publiek ‘mijn’ roept. Deze procedure wordt ‘afmijnen’ genoemd. Voor de wijze van afmijnen worden twee verschillende systemen gehanteerd:

1. systeem afslag = koopsom:

Het bedrag waarop bij de afslag wordt afgemijnd geldt als hoogste bod. Dit bod dient hoger dan de inzetsom (het hoogste bedrag bij het opbieden) te zijn. Wordt er niet afgemijnd, dan geldt de inzetsom als hoogste bod. Dat systeem wordt o.a. toegepast rondom Haarlem.

voorbeeld:
Bij de inzet is opgeboden tot € 200.000,-. Vervolgens wordt bij de afslag begonnen met een bedrag van € 400.000,-, waarna wordt afgemijnd op het moment dat de afslager € 250.000,- roept. De koopsom is nu € 250.000,-.

2. systeem koopsom = opbod + afslag:

Het bedrag van opbod geldt als basis, daar bovenop komt het bedrag van de afslag. Dit systeem geldt onder andere in Amsterdam, ’t Gooi en Almere.


voorbeeld:
Bij de inzet is opgeboden tot € 200.000,-. Vervolgens wordt bij de afslag begonnen met een bedrag van € 150.000,-, waarna wordt afgemijnd op het moment dat de afslager € 80.000,- roept. De koopsom is nu € 280.000,-.

Wordt er niet afgemijnd op een bedrag boven de inzetsom (in het voorbeeld: niemand is bereid te kopen voor een prijs boven de € 500.000,-), dan zal de notaris met een tik van de hamer en de uitroep ‘slag’ aangeven dat er niet is afgemijnd (de wijze waarop deze constatering plaatsvindt is afhankelijk van plaatselijk gebruik). In dat geval zal de inzetter de koper zijn, mits door de verkoper aan hem wordt gegund (zie hierna onder: gunning).
http://www.vastgoedveiling.nl/uploads/de veiling.pdf
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Thanks v much for your very detailed answer.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2put up for Dutch auction (Amsterdam system)
Kitty Brussaard
2put up for auction; 'go under the hammer'
Adrian MM. (X)
Summary of reference entries provided
Refs
Kitty Brussaard

  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
in slag leggen > gelegd
put up for auction; 'go under the hammer'


Explanation:
Afslag: 'Dutch' auction.

Begs the question of what 'knock down' to the lowest or highest bidder is in Dutch.


    Reference: http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/put-up-for-au...
Adrian MM. (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 63

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: This term seems to be specifically related to the system that's known as het Amsterdamse systeem. See my reference comment. 'Put up for Dutch auction' may be more accurate here.
10 hrs
  -> Right: 'put up for Dutch auction' it is - dank je!

1 day 12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
put up for Dutch auction (Amsterdam system)


Explanation:
See the explanations provided below and in my reference comments.

HISTORY The First Amsterdam Real Estate Auction has been around since the middle of the last century. Old auction catalogues (to many: the green booklets) from 1860 show that little has changed since then. Also the lay-out of the auction catalogues and notices of auctions have little changed in over 145 years. Which inhabitant of Amsterdam does not know the auction boards put up on real estate to be auctioned? The First Amsterdam Real Estate Auction sets great store by keeping the good of the past in combination with that of the present: unique!

AUCTION SYSTEM Also the manner of auctioning is a historical fact. Bidding and Dutch auction at one session. Purchase and sale could be effected by real estate agents, members of the Makelaarsvereniging Amsterdam, but also by others (private persons, money lending institutions etc.): these are some of the aspects that determine the picture of the auction. On average 30 Monday evenings a the auction is held in Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam from 18.00 hours. Anyone who has ever visited an auction knows that the ambiance, the large number of visitors provide for a lively atmosphere and a certain tension. The building comes up for auction: the auctioneer beats the cymbal and asks the audience: "what may I hear?" The bidding starts. The highest bidder is the provisional buyer (provisional means here: for the time being). He receives the "plokpenning", the premium offered to the person making the highest bid. He then signs the official report of the auction and the Dutch auction of the building will start.

Suppose the highest bid is € 300.000,--; at the Dutch auction one asks for instance € 200.000,-- on top thereof and the count down system starts. If someone in the audience shouts "mine" at € 10.000, the building will have been sold at € 300.000,-- + € 10.000,-- = € 310. 000,--. If there is no "mijning" (buying), the highest bidder (provisional buyer) is the definitive buyer. This system of bidding and Dutch auction is called the Amsterdam system since it deviates from the national system. Unique hence!
http://www.mva-makelaars.nl/auction.html

Bieden op afslag
De kavels worden eerst enkele dagen per opbod aangeboden. De afslag (het afmijnen) vindt veelal plaats op de dag na sluiting van het opbieden. Start- en sluitmoment van opbod en afslag staan vermeld bij het te veilen object.

Tijdens de afslag zakt in enkele minuten tijd de teller naar nul. Degene die dan op 'mijn!' drukt is de koper en wel voor het hoogste bod (het opbodbedrag) vermeerderd met het afmijnbedrag (het bedrag waar de teller op stond toen koper op 'mijn!' drukte).

Wanneer er tijdens de afslag niet wordt gemijnd, is de hoogste bieder in het opbodtraject de koper.
https://www.nationalevastgoedveiling.nl/content/reverseaucti...

Aan het begin van de veiling zal de notaris een korte toelichting geven op het te veilen object en het verloop van de veiling. Daarna wordt het woord gegeven aan de afslager. Deze fungeert als een veilingmeester: hij deelt mee wie wat geboden heeft en probeert de stemming op de veiling op te vijzelen om zo een zo hoog mogelijk resultaat te bereiken. De afslager zal het publiek vragen om een eerste bod te doen. Is dat uitgebracht dan zal gevraagd worden een hoger bod uit te brengen. Achtereenvolgens kunnen er zo – middels hand opsteken en/of het noemen van een bedrag – hogere biedingen worden uitgebracht (het zogenaamde ‘opbieden’). Diegene die het hoogste bod uitbrengt, wordt ook wel de inzetter genoemd. Zijn bod wordt aangeduid als de ‘inzetsom‘.

(...)

inzetpremie/plokgeld
Dit is een premie die wordt uitgeloofd door de verkoper en gaat naar degene die in de eerste fase van de veiling, de inzet, het hoogste bod uitbrengt. De inzetpremie bedraagt doorgaans 1% van de inzetsom. De inzetsom is het hoogste bod dat bij de inzet wordt uitgebracht. De hoogste bieder bij de inzet (de inzetter) ontvangt een inzetpremie van 1% van het door hem/haar hoogst geboden bedrag.
De inzetpremie, ook wel plokgeld genoemd, wordt betaald door de koper. De notaris keert de inzetpremie uit zodra deze kan worden voldaan uit de bij de notaris gestorte gelden. Als de inzetter uiteindelijk koper wordt, wordt de inzetpremie verrekend met de koopsom. De inzetter loopt een zeker risico. Wordt het te veilen object niet afgemijnd, dan is hij verplicht het object af te nemen.

(...)

de tweede fase van de veiling:
- de afslag/afmijning


Tijdens de tweede veiling (die zoals gezegd soms één of twee weken later plaatsvindt) of op dezelfde dag als de inzet, na een korte pauze, zal de afslager een bedrag noemen dat (ruimschoots) boven de inzetsom ligt; het zogenaamde ‘aanhangen’. Was bijvoorbeeld de inzetsom € 500.000,- dan zal de prijs, waarop het te veilen object zal worden ‘aangehangen’ misschien € 700.000,- bedragen. Deze prijs wordt vastgesteld door de notaris in overleg met de opdrachtgever voor de veiling. De afslager zal vervolgens aftellen met een vast bedrag van bijvoorbeeld € 1000,- of een veelvoud van dat bedrag, totdat iemand uit het publiek ‘mijn’ roept. Deze procedure wordt ‘afmijnen’ genoemd. Voor de wijze van afmijnen worden twee verschillende systemen gehanteerd:

1. systeem afslag = koopsom:

Het bedrag waarop bij de afslag wordt afgemijnd geldt als hoogste bod. Dit bod dient hoger dan de inzetsom (het hoogste bedrag bij het opbieden) te zijn. Wordt er niet afgemijnd, dan geldt de inzetsom als hoogste bod. Dat systeem wordt o.a. toegepast rondom Haarlem.

voorbeeld:
Bij de inzet is opgeboden tot € 200.000,-. Vervolgens wordt bij de afslag begonnen met een bedrag van € 400.000,-, waarna wordt afgemijnd op het moment dat de afslager € 250.000,- roept. De koopsom is nu € 250.000,-.

2. systeem koopsom = opbod + afslag:

Het bedrag van opbod geldt als basis, daar bovenop komt het bedrag van de afslag. Dit systeem geldt onder andere in Amsterdam, ’t Gooi en Almere.


voorbeeld:
Bij de inzet is opgeboden tot € 200.000,-. Vervolgens wordt bij de afslag begonnen met een bedrag van € 150.000,-, waarna wordt afgemijnd op het moment dat de afslager € 80.000,- roept. De koopsom is nu € 280.000,-.

Wordt er niet afgemijnd op een bedrag boven de inzetsom (in het voorbeeld: niemand is bereid te kopen voor een prijs boven de € 500.000,-), dan zal de notaris met een tik van de hamer en de uitroep ‘slag’ aangeven dat er niet is afgemijnd (de wijze waarop deze constatering plaatsvindt is afhankelijk van plaatselijk gebruik). In dat geval zal de inzetter de koper zijn, mits door de verkoper aan hem wordt gegund (zie hierna onder: gunning).
http://www.vastgoedveiling.nl/uploads/de veiling.pdf

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36
Grading comment
Thanks v much for your very detailed answer.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: Mijn!
16 mins
  -> Dank voor deze spitsvondige 'agree' :-).

agree  Sindy Cremer: post-grading, but merits an additional agree for thoroughness ;-)
9 hrs
  -> Thanks, Sindy!




Reference comments


19 hrs peer agreement (net): +2
Reference: Refs

Reference information:
in slag leggen of nemen: inzetten bij de afslag op een veiling
http://www.janstroop.nl/oudesite/artikelen/BurgAmsterdams.sh...

De Amsterdamse Onroerend Goed veiling is de oudste van Nederland. De wijze van veilen is al die jaren dezelfde procedure gebleven. Opbod en afslag geschieden tijdens één zitting. Koop en verkoop kan geschieden door makelaars o.g., lid van de Makelaarsvereniging Amsterdam. Vrijwel iedere maandagavond wordt vanaf 18.00 uur de huizenveiling gehouden in het gebouw FELIX MERITIS gelegen aan de Keizersgracht 324 te Amsterdam. Een ieder die wel eens de veiling heeft bezocht, weet dat de ambiance en het grote aantal bezoekers voor een levendige atmosfeer en een zekere spanning zorgen. Het pand gaat geveild worden: de afslager slaat op het bekken en vraagt de zaal: "wat mag ik horen?". Het opbieden begint. De hoogste bieder is de provisionele koper (provisioneel betekent hier: voorlopig). Hij ontvangt de plokpenning; dat is de premie die wordt uitgeloofd aan degene die het hoogste bod doet. Hij tekent vervolgens het procesverbaal van veiling en het te veilen perceel wordt daarna in slag gelegd.

Stel het hoogste bod is € 135.000,--, bij de afslag wordt bijvoorbeeld € 100.000,-- daarenboven gevraagd en het systeem van aftellen begint. Wordt er vanuit de zaal op € 5.000,-- "mijn" geroepen, dan is het pand verkocht voor € 135.000,-- + € 5.000,- = € 140.000,--. Als er niet wordt gemijnd, dan is de hoogste bieder (de provisionele koper) tevens de definitieve koper. Dit systeem van opbod en afslag wordt het Amsterdamse systeem genoemd.
http://www.123makelaar.nl/bedrijven/Veilingen/

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2016-08-22 18:29:18 GMT)
--------------------------------------------------

The Amsterdam Real Estate Auction has been around since the mid-1800s. The old auction catalogues from 1860 (remembered by many as the 'green booklets') show that not much has changed in 150 years: even the layout of the auction catalogues and auction notices remain the same. Almost all Amsterdam residents will be familiar with the auction boards put up on real estate to be auctioned. The First Amsterdam Real Estate Auction believes it's important to preserve both the riches of the past and those of the present, a unique combination!

AUCTION SYSTEM
History has also determined how the auction is conducted. The buildings are sold by bidding and by Dutch auction at one and the same session. The purchase and sale may be effectuated not only by real estate agents who are members of the Amsterdam Association of Real Estate Agents (Makelaarsvereniging Amsterdam) but by others (private individuals, lending institutions, etc.) too. These are just some of the aspects which set the picture for the auction. The auction is held, on average, 30 Monday evenings a year in the Felix Meritis Building at Keizersgracht 324 in Amsterdam. Anyone who's ever visited an auction knows that the ambience and large number of visitors make for a lively atmosphere and creates a certain degree of excitement. The building comes up for auction. The auctioneer bangs the cymbal, and asks the audience, 'Who wants to start the bidding?', after which the bidding begins. The highest bidder is the provisional buyer (with 'provisional' meaning 'only for the time being' here). This bidder receives the 'plokpenning', that is, the premium offered to the person making the highest bid. He then signs the official report of the auction, and the Dutch auction of the parcel can now commence.

Suppose that the highest bid is eur 135,000. At the Dutch auction, an extra sum, say eur 90,000, is asked on top of this, and the countdown system begins. It stops when someone calls out 'mine!'. So if somebody in the room shouts 'mine' at eur 5,000, then the building will be sold for eur 135,000 + eur 5,000 = eur 140,000. If no one calls out 'mine', the highest bidder (the provisional buyer) will be the definitive buyer. This system of bidding and Dutch auction is also referred to as the 'Amsterdam system', since it's different from the national system. It's unique!
http://www.eaogv.nl/english.shtml

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36
Note to reference poster
Asker: Thanks. The clearest explanation so far...


Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Barend van Zadelhoff: Good work. You may just as well put up your findings for a Dutch auction. I will bid the highest agree.
12 hrs
  -> Thanks :-)
agree  Sindy Cremer
1 day 1 hr
  -> Dank je wel, Sindy.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search