lichttraject

German translation: Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:lichttraject
German translation:Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung
Entered by: Gisela Germann

14:34 Jul 22, 2007
Dutch to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / climate controllers for greenhouses
Dutch term or phrase: lichttraject
Das ist ein niederländisches Fachwort aus dem Bereich "Klima-und Regelcomputer für Gewächshäuser".
Es hat zu tun mit einer lichtabhängigen Sollwertverschiebung der Heiztemperatur im Gewächshaus.
Alexander Medve
Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung
Explanation:
Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung: Bei dieser Strategie wird der Heiztemperatursollwert mit der Einstrahlung verknüpft, d. h. bei zunehmenden Lichtangebot wird die Solltemperatur erhöht.
Selected response from:

Gisela Germann
Germany
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Lichtwelle(nlänge) oder Lichtstrecke [der Photonen(Lichtquanten) gemessen in nm (Nanometer)]
Arnold van Druten
3Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung
Gisela Germann


Discussion entries: 1





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung


Explanation:
Strahlungs-/lichtabhängige Temperaturführung: Bei dieser Strategie wird der Heiztemperatursollwert mit der Einstrahlung verknüpft, d. h. bei zunehmenden Lichtangebot wird die Solltemperatur erhöht.


    Reference: http://www.ktbl.de/gartenbau/iso.htm
Gisela Germann
Germany
Native speaker of: German
PRO pts in category: 11
Notes to answerer
Asker:


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Arnold van Druten: Die Lichtstrecke (-welle) wird durch die Einstrahlungsintensität (Absorption) bestimmt. Dieser Wert fließt zur Klimasteuerung mit ein.
6 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Lichtwelle(nlänge) oder Lichtstrecke [der Photonen(Lichtquanten) gemessen in nm (Nanometer)]


Explanation:
Aus der Physik:
De fotonen tussen 400 en 700 nm worden niet allen precies even efficiënt benut voor het vastleggen van CO2, maar bij kasgewassen is er minder verschil dan bij opengrondsgewassen. Het onderling vergelijken van fotonen van de verschillende delen van het zichtbare lichtspectrum is in elk geval duidelijk beter dan het vergelijken van gelijke hoeveelheden stralingsenergie. Met een fotonenefficiëntie van ca. 75% in het traject van 400-550nm en >90% bij 550-700nm zijn alle fotonen belangrijk. Bovendien ligt
grens van het relevante fotonengebied ligt echter niet scherp bij 400nm.
Toepassing:
Gezien het effect van de gewassoort en de verschillende reactie van de gewassoort op UV is er geen universeel toepasbare,
volledig juiste maat voor de lichtefficiëntie van een lichtbron.
De huidige maat van het aantal fotonen tussen 400 en 700 nm kan als algemene maat nog alle kritiek doorstaan.
Toepassing:
Water geven is heel belangrijk en dus betekent dit 3-3.5 cc per joules, waarbij we tussen 11.00 uur en 14.30 uur de regeling vrij moeten zetten, waardoor er in deze periode geen tekort aan water zal zijn. Pas na 15.00 uur mogen we het lichttraject weer aanpassen.
Links: http://www.hollandia.be/rzz/be/sitebe.nsf/newsitems/0000097E...
http://209.85.135.104/search?q=cache:Z-tFAXfcjuIJ:www.energi...



Wellenlängen sichtbaren Lichts: Farben [Bearbeiten]

Das menschliche Auge ist in einem Wellenlängenbereich von etwa 711 nm (rot) bis 389 nm (violett) empfindlich. Bienen sehen zum Beispiel auch kurzwelligeres Licht, das sogenannte ultraviolette Licht, können dafür aber kein rotes Licht wahrnehmen.


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Wellenl%C3%A4nge
    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Photon
Arnold van Druten
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker:





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search