scheelt (hier)

German translation: besparen: einsparen, sparen, ersparen; minder vragen -> weniger brauchen, benötigen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:scheelt (hier)
German translation:besparen: einsparen, sparen, ersparen; minder vragen -> weniger brauchen, benötigen
Entered by: Gisela Germann

17:24 Feb 27, 2007
Dutch to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology / hochwasser
Dutch term or phrase: scheelt (hier)
De Duitse techniek tegen wegspoelende dijkdeeltjes scheelt ons een boel ruimte, klei en overlast van grondtransport.
Gisela Germann
Germany
besparen -> einsparen, sparen, ersparen; minder vragen -> weniger brauchen, benötigen
Explanation:
Bij "minder vragen" moet je "ons" niet vertalen uiteraard.

... Technik gegen ... braucht / fordert viel weniger Platz, Ton und gibt viel weniger Transportbelästigung




besparen ( overgankelijk werkwoord )
1 uitsparen
einsparen, sparen
context
een aanzienlijk bedrag besparen
einen erheblichen Betrag einsparen
geld besparen op het onderhoud
beim Unterhalt Geld sparen
ruimte besparen
Raum einsparen / sparen
2 niet belasten met
ersparen, sparen
context
de rest zal ik je maar besparen
den Rest werde ich dir schenken / ersparen
dat verdriet had hij mij kunnen besparen
diesen Kummer hätte er mir ersparen / sparen können


2 verlangen
verlangen, fordern
in rekening brengen nehmen
context
van iemand het onmogelijke vragen
von jemandem Unmögliches verlangen
hoge prijzen vragen
hohe Preise verlangen
gevraagd: typiste
gesucht: Schreibkraft
dat mag ik niet van u vragen
das kann ich nicht von Ihnen verlangen
voldoening vragen
Genugtuung fordern / verlangen
3 nodig hebben
brauchen, benötigen
zelden nötig haben
context
veel aandacht vragen
viel Aufmerksamkeit erfordern / beanspruchen
het lichaam vraagt rust
der Körper braucht Ruhe
die planten vragen veel zon
diese Pflanzen benötigen viel Sonne
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Danke
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4macht einen (grossen) Unterschied
Willem Verkist
2besparen -> einsparen, sparen, ersparen; minder vragen -> weniger brauchen, benötigen
Henk Peelen


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
macht einen (grossen) Unterschied


Explanation:
Ik geef toe dat "ons" mij stoort, maar het is toch korrekt <=sorry, ik ben fan van de progressieve spelling.
Uit Van Dale: sche·len (onov.ww.)
1 verschillen in eigenschap of hoedanigheden, afmeting, leeftijd, bedrag enz. => dat scheelt een slok op een borrel

Willem Verkist
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
besparen -> einsparen, sparen, ersparen; minder vragen -> weniger brauchen, benötigen


Explanation:
Bij "minder vragen" moet je "ons" niet vertalen uiteraard.

... Technik gegen ... braucht / fordert viel weniger Platz, Ton und gibt viel weniger Transportbelästigung




besparen ( overgankelijk werkwoord )
1 uitsparen
einsparen, sparen
context
een aanzienlijk bedrag besparen
einen erheblichen Betrag einsparen
geld besparen op het onderhoud
beim Unterhalt Geld sparen
ruimte besparen
Raum einsparen / sparen
2 niet belasten met
ersparen, sparen
context
de rest zal ik je maar besparen
den Rest werde ich dir schenken / ersparen
dat verdriet had hij mij kunnen besparen
diesen Kummer hätte er mir ersparen / sparen können


2 verlangen
verlangen, fordern
in rekening brengen nehmen
context
van iemand het onmogelijke vragen
von jemandem Unmögliches verlangen
hoge prijzen vragen
hohe Preise verlangen
gevraagd: typiste
gesucht: Schreibkraft
dat mag ik niet van u vragen
das kann ich nicht von Ihnen verlangen
voldoening vragen
Genugtuung fordern / verlangen
3 nodig hebben
brauchen, benötigen
zelden nötig haben
context
veel aandacht vragen
viel Aufmerksamkeit erfordern / beanspruchen
het lichaam vraagt rust
der Körper braucht Ruhe
die planten vragen veel zon
diese Pflanzen benötigen viel Sonne

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Danke




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search