schuifweerstand

German translation: Scherwiderstand

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:schuifweerstand
German translation:Scherwiderstand
Entered by: Gisela Germann

06:31 Oct 20, 2005
Dutch to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Geology
Dutch term or phrase: schuifweerstand
- de statische diepsondering (CPT) : deze proef levert binnen een beperkte tijdspanne veel informatie over de weerstand van de grond over een volledige onderzoeksdiepte. Bij deze proef drukt men een conus met sectie 10 cm² in de grond. De weerstand die deze conus ondervindt wordt geregistreerd, alsook de totale wrijving (mechanische conus M1) als de lokale wrijving (mechanische conus M2 of elektrische conus E). Op basis van deze gegevens kan men een grondgelaagdheid bepalen alsook een interpretatie opmaken met betrekking tot de *schuifweerstand* van de grond
Gisela Germann
Germany
Scherwiderstand
Explanation:
auch Scherfestigkeit genannt

Bodenphysikalische Größe, die von der Auflast (Normalspannung) und den beiden Parametern Kohäsion und Winkel der inneren Reibung sowie vom Wassergehalt und der Oberflächenbeschaffenheit der Bodenpartikel abhängt. Der Scherwiderstand beschreibt den Widerstand von Bodensubstanzen gegenüber Scherkräften, im Boden als Scherspannung bezeichnet.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 1 min (2005-10-20 15:33:19 GMT)
--------------------------------------------------

Schuifweerstand: Gedrag van gronden onder schuifspanning
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Nochmal danke :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Scherwiderstand
Marian Pyritz
4Schubwiderstand
balohan


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Scherwiderstand


Explanation:
auch Scherfestigkeit genannt

Bodenphysikalische Größe, die von der Auflast (Normalspannung) und den beiden Parametern Kohäsion und Winkel der inneren Reibung sowie vom Wassergehalt und der Oberflächenbeschaffenheit der Bodenpartikel abhängt. Der Scherwiderstand beschreibt den Widerstand von Bodensubstanzen gegenüber Scherkräften, im Boden als Scherspannung bezeichnet.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 1 min (2005-10-20 15:33:19 GMT)
--------------------------------------------------

Schuifweerstand: Gedrag van gronden onder schuifspanning

Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Nochmal danke :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Lijkt mij ook, is in de techniek de meest gebezigde term
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search