meubelen gemaakt van steiger- en sloophout

Spanish translation: muebles reciclados

21:38 Feb 12, 2015
Dutch to Spanish translations [PRO]
Furniture / Household Appliances / steiger- en sloophout
Dutch term or phrase: meubelen gemaakt van steiger- en sloophout
muebles hechos de madera de andamio y demolición?
Stieneke Hulshof
Spain
Spanish translation:muebles reciclados
Explanation:
Als je over "muebles reciclados" spreekt, zou de doorsnee Spanjaard toch begrijpen waarover het gaat, hoor, ook al is dit iets recent in Spanje.
Dat moeten jullie natuurlijk maar "geloven" van een Spanjaard die in België woont.



--------------------------------------------------
Note added at 3 days12 hrs (2015-02-16 09:48:31 GMT)
--------------------------------------------------

Ik denk dat gerecycleerde meubelen meer en meer gebruikt worden en als iets modern en "cool" gezien worden (vooral bij de jongere generaties). Als je het materiaal wil benoemen, zou ik eerder "muebles de madera reciclados" zetten, i.p.v. "muebles de madera reciclada". "Madera reciclada" geeft een idee van her-bewerkte hout en, als ik het goed begrijp, gaat het over hout dat voor andere doeleinden gebruikt wordt dan oorspronkelijk, maar niet noodzakelijk gewijzigd is.

--------------------------------------------------
Note added at 3 days21 hrs (2015-02-16 19:08:06 GMT)
--------------------------------------------------

Met “muebles de madera recicladOS” wordt bedoeld dat de meubelen niet nieuw zijn, maar van hergebruikte materialen gemaakt. “Madera reciclada” geeft meer het idee dat het hout hergebruikt is, maar in mijn oren klinkt het (zoals ik in mijn vorige commentaar zei) alsof het hout op een of andere manier bewerkt is geweest om het opnieuw te kunnen gebruiken.
Ik heb ook een paar Spaanse websites gevonden met “muebles de madera reciclados”.
Selected response from:

Aitziber Solano Iriarte
Belgium
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4muebles reciclados
Aitziber Solano Iriarte
2muebles hechos de madera reutilizada, proveniente de demoliciones o de andamios de construcción
Hans Geluk


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
muebles hechos de madera reutilizada, proveniente de demoliciones o de andamios de construcción


Explanation:
Ik zou het meer uitleggen, zoals in mijn voorstel.

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2015-02-13 14:18:25 GMT)
--------------------------------------------------

OK, met die achtergrond zou ik er voor kiezen om sloop- en steigerhout weg te laten. Je kunt het op "muebles de madera reciclada/recuperada/reutilizada" houden. In het Nederlands betekent "gemaakt van sloop- en steigerhout" natuurlijk ook dat dit gerecycled of hergebruikt is.
Het concept is inderdaad zeer typisch Nederlands. Zoek maar eens "muebles de madera reutilizada" op Google, en je komt vrijwel alleen kleine websites tegen van bevlogen Nederlanders die dit concept in Spanje op de markt proberen te zetten. Ook al komt dit hier ook langzaam op gang, voor de doorsnee Spanjaard moeten meubels toch nieuw zijn! :)

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2015-02-13 14:25:27 GMT)
--------------------------------------------------

Inderdaad! En het is nog hartstikke duur ook!

Hans Geluk
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Dank je Hans; ik snap de bedoeling. Het betreft alleen een promotieverhaaltje voor de verhuur van een vakantieappartement en ik vind zo'n lange uitleg daar niet zo 'cool'. Het moet een beetje vlot geschreven worden. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe een Spanjaard dit soort meubelen noemt, als ze hier al worden gebruikt. Voor ons zijn meubelen van sloop- en steigerhout heel normaal en zelfs modieus, maar ik vraag mij af of dat hier ook zo is.

Asker: Dank weer, voor je nuttige toevoeging. Dat gevoel had ik ook al; wie koopt er nou die oude troep en betaalt er ook nog voor?! Dat zijn weer de hollanders...


2 days 22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
muebles reciclados


Explanation:
Als je over "muebles reciclados" spreekt, zou de doorsnee Spanjaard toch begrijpen waarover het gaat, hoor, ook al is dit iets recent in Spanje.
Dat moeten jullie natuurlijk maar "geloven" van een Spanjaard die in België woont.



--------------------------------------------------
Note added at 3 days12 hrs (2015-02-16 09:48:31 GMT)
--------------------------------------------------

Ik denk dat gerecycleerde meubelen meer en meer gebruikt worden en als iets modern en "cool" gezien worden (vooral bij de jongere generaties). Als je het materiaal wil benoemen, zou ik eerder "muebles de madera reciclados" zetten, i.p.v. "muebles de madera reciclada". "Madera reciclada" geeft een idee van her-bewerkte hout en, als ik het goed begrijp, gaat het over hout dat voor andere doeleinden gebruikt wordt dan oorspronkelijk, maar niet noodzakelijk gewijzigd is.

--------------------------------------------------
Note added at 3 days21 hrs (2015-02-16 19:08:06 GMT)
--------------------------------------------------

Met “muebles de madera recicladOS” wordt bedoeld dat de meubelen niet nieuw zijn, maar van hergebruikte materialen gemaakt. “Madera reciclada” geeft meer het idee dat het hout hergebruikt is, maar in mijn oren klinkt het (zoals ik in mijn vorige commentaar zei) alsof het hout op een of andere manier bewerkt is geweest om het opnieuw te kunnen gebruiken.
Ik heb ook een paar Spaanse websites gevonden met “muebles de madera reciclados”.

Aitziber Solano Iriarte
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in BasqueBasque
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Antwoorden van natives zijn altijd waardevol, omdat zij het 'gevoel' bij het woord kunnen uitdrukken dat wij niet altijd hebben. Het gaat hier over een promotiepagina voor een vakantieappartement. Denk je dat een Spanjaard het leuk vindt om in 'gerecleerde meubelen' te zitten? Nederlanders vinden (of vonden) meubels van steiger- en sloophout modieus, dus het benoemen van het materiaal heeft in de Nederlandse versie toegevoegde waarde. Maar werkt het in een Spaanse versie eigenlijk niet averechts?

Asker: OK, dus toch best 'cool'... Om misverstanden te voorkomen: als je het hebt over 'muebles de madera recicladOS' dan heb je het toch over de meubelen die opnieuw gebruikt worden? En in dit geval zijn het geen gerecycleerde meubelen, maar is het het materiaal (la madera) dat opnieuw wordt gebruikt. Dus lijkt 'madera reciclada' me gerectvaardigd. Dit zie je ook wel op Spaanse websites... Gracias maar weer!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans Geluk: ik vind dit toch meer klinken als houten meubels die een nieuw leven krijgen, i.t.t. nieuwe meubels die van hergebruikt hout gemaakt worden. Ik zou toch geloof ik voor "muebles de madera recuperada" gegaan zijn, maar ieder zijn meug :)
7 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search