KudoZ home » Dutch » Education / Pedagogy

Gymnasium-B

Dutch translation: Gymnasium-Beta > betavakken/exacte vakken


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:Gymnasium-B
Dutch translation:Gymnasium-Beta > betavakken/exacte vakken
Entered by: vixen

09:53 Aug 4, 2004
Dutch to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy
Dutch term or phrase: Gymnasium-B
Ik ben een aantal CVs aan het vertalen. Weet iemand waar het "-B" voor staat?
Titia Dijkstra
Beta
Explanation:
B staat inderdaad voor Beta. Dit houdt in dat het accent van de opleiding ligt op de betavakken, zoals scheikunde, wis- en natuurkunde, biologie.

A staat voor Alpha. Iemand die Atheneum A of Gymnasium A heeft gedaan, heeft een talenpakket gehad. Zelf heb ik een Atheneum-A-diploma.

Als je deze termen naar het Engels moet vertalen, kun je het beste de website van Nuffic raadplegen. Daar zul je bijv. zie dat er voor gymnasium geen Engels equivalent bestaat. Je zou gymnasium-B in dat geval wellicht kunnen omschrijven als Pre-university education that includes the study of Greek and Latin and focuses on science subject.

Zie http://www.nuffic.nl/glossary/
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Thanks - I always thought that Gymnasium was just alpha and Atheneum must beta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +9Beta
vixen
4BetaGhislaine van der Burgt


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Beta


Explanation:
B staat voor Beta, als in 'Alpha' of 'Beta', waarin het veschil ligt in het vakkenpakket, talen en aardrijkskunde/geschiedenis enz, of natuurkunde/scheikunde/biologie. Ik weet niet preceies meer welke A of B was, maar omdat je verder nog niks had, dacht ik dat het helpvol zou kunnen zijn!

Ghislaine van der Burgt
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +9
Beta


Explanation:
B staat inderdaad voor Beta. Dit houdt in dat het accent van de opleiding ligt op de betavakken, zoals scheikunde, wis- en natuurkunde, biologie.

A staat voor Alpha. Iemand die Atheneum A of Gymnasium A heeft gedaan, heeft een talenpakket gehad. Zelf heb ik een Atheneum-A-diploma.

Als je deze termen naar het Engels moet vertalen, kun je het beste de website van Nuffic raadplegen. Daar zul je bijv. zie dat er voor gymnasium geen Engels equivalent bestaat. Je zou gymnasium-B in dat geval wellicht kunnen omschrijven als Pre-university education that includes the study of Greek and Latin and focuses on science subject.

Zie http://www.nuffic.nl/glossary/

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thanks - I always thought that Gymnasium was just alpha and Atheneum must beta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
17 mins

agree  eldira
42 mins

agree  shineda
1 hr

agree  Antoinette Verburg
3 hrs

agree  Marian Pyritz
4 hrs

agree  Tina Vonhof: I would leave the 'Gymnasium-B' and put the explanation in parentheses or in a footnote.
6 hrs
  -> Of course!

agree  xxxFullCircle: Tina's solutions seems best to me.
6 hrs
  -> Indeed. My description was intended as an additional explanation, not as a replacement.

agree  Ton Remkes
9 hrs

agree  Huijer
1 day19 hrs