KudoZ home » Dutch » International Org/Dev/Coop

uit het schuttersputje komen

Dutch translation: niet meer zo solitair, anoniem en ad hoc, maar geïntegreerder en coherenter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:uit het schuttersputje komen
Dutch translation:niet meer zo solitair, anoniem en ad hoc, maar geïntegreerder en coherenter
Entered by: Els Thant, M.A., B.Tr.

14:49 Oct 28, 2007
Dutch to Dutch translations [PRO]
International Org/Dev/Coop / ontwikkelingssamenwerking
Dutch term or phrase: uit het schuttersputje komen
Armoedebestrijding is een zaak van iedereen. Nieuwe partners en nieuwe coalities gaan de oede in de wereld te lijf. *Ontwikkelingssamenwerking komt uit het schuttersputje.* De eerste pijler van het Kabinetsbeleid en de Akkoorden van Schokland zijn daar een mooie illustratie van. De regering wil het voortouw nemen door het voeren van een coherent buitenlandbeleid. Ontwikkelingssamenwerking als katalysator voor ontwikkeling moet daarbij politieker worden met meer aandacht voor mensenrechten, vooral die van vrouwen, en een ntegreerde aanpak om conflicten te beslechten. Een grotere inzet aan de internationale onderhandelingstafels over handel en milieu is nodig, zodat ontwikkelingslanden en arme mensen in evenredige mate profiteren van economische ontwikkeling in de wereld.
Els Thant, M.A., B.Tr.
Ecuador
niet meer zo solitair, anoniem en ad hoc, maar geïntgreerder en coherenter
Explanation:
Ook dat bedoelen ze: nu de derde wereld in wat rustiger vaarwater is gekomen, en het "communisme" op zijn retour is, is de wereld transparanter geworden, waardoor een geïntgreerd langetermijnbeleid zinvol en nodig is. Daarom van geïsoleerde losse flodders naar structurelere samenwerking.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Bedankt, allebei! Ik denk dat de suggestie van Henk het meeste in de richting gaat van wat de auteur bedoelt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3niet meer zo solitair, anoniem en ad hoc, maar geïntgreerder en coherenter
Henk Peelen
3no longer hiding
Dennis Seine


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
no longer hiding


Explanation:
Letterlijk betekent schuttersputje precies wat er staat: een kuil gegraven voor een soldaat zodat hij zich beter verschuilen kan. Je ziet de term dan ook terugkeren in een zoekopdracht op sites met oorlogsverhalen (http://www.geocities.com/capitolhill/1557/arnhem07.html) en computerspelletjes waarin gevochten wordt (http://forum.i3d.net/algemeen-cod/2638-bastogne.html). In overdrachtelijke zin betekent 'uit het schuttersputje komen' dan dat je je niet meer verbergt. In het voorbeeld dat je geeft, bevindt Ontwikkelingssamenwerking zich niet langer op de achtergrond, maar neemt ze een belangrijkere plaats in ten opzichte van vroeger: ze zit niet meer in een verdomhoekje maar eist haar rechtmatige plaats op.

Vertalingen kunnen dan wat mij betreft simpel gehouden worden: "There is no longer a need to hide for development cooperation" of iets vrijer: "Development cooperation is finally getting the attention it deserves"

--------------------------------------------------
Note added at 55 mins (2007-10-28 15:44:47 GMT)
--------------------------------------------------

Ik ben vergeten toe te voegen dat de letterlijke vertaling van 'schuttersputje' 'foxhole' is, maar ik geloof niet dat ik dit zou gebruiken in een vertaling ("Development cooperation/assistance is finally leaving its foxhole"..., nee, toch maar niet)

Dennis Seine
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 day41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
niet meer zo solitair, anoniem en ad hoc, maar geïntgreerder en coherenter


Explanation:
Ook dat bedoelen ze: nu de derde wereld in wat rustiger vaarwater is gekomen, en het "communisme" op zijn retour is, is de wereld transparanter geworden, waardoor een geïntgreerd langetermijnbeleid zinvol en nodig is. Daarom van geïsoleerde losse flodders naar structurelere samenwerking.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt, allebei! Ik denk dat de suggestie van Henk het meeste in de richting gaat van wat de auteur bedoelt.