KudoZ home » Dutch » Other

skaten vs. skeeleren

Dutch translation: skaten (meestal), skeeleren (soms)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:skaten vs. skeeleren
Dutch translation:skaten (meestal), skeeleren (soms)
Entered by: xxxNicolette Ri

07:56 Dec 4, 2003
Dutch to Dutch translations [Non-PRO]
Dutch term or phrase: skaten vs. skeeleren
Wat is het verschil? Wat zeggen jullie in het spraakgebruik? Ik ga skaten, of ik ga skeeleren?
xxxNicolette Ri
niet hetzelfde
Explanation:
Skaten en skeeleren.

'Straatschaatsen', zo wordt het skaten/skeeleren ook wel eens genoemd. Skates hebben vier wielen, skeelers meestal vijf. Daardoor zijn skates wat wendbaarder. Skeelers zijn sneller, maar moeilijker te besturen. Het verschil is te vergelijken met het verschil tussen ijshockeyschaatsen en noren. Wil je in de stad skaten of kunstjes aanleren, dan kun je dus beter voor skates kiezen. Als je lange tochten wilt maken, zul je op skeelers makkelijker rijden. Degenen die trainen voor het schaatsseizoen gebruiken skeelers. Mensen die de schaatstechniek (nog) niet beheersen, kunnen doorgaans beter op skates uit de voeten.
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
ik wist niet dat dit materiaalgebonden was, en de kwestie is dus vrij eenvoudig. Bedankt allemaal!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2niet hetzelfde
Gerard de Noord
5Afhankelijk van doelgroep
vixen
5 -2Skeelerenjd


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
Skeeleren


Explanation:
Dit is althans de courante term.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 08:24:16 (GMT)
--------------------------------------------------

Skaten is met een skateboard, skeeleren met rolschaatsen met 4 wielen op één rij

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 08:24:49 (GMT)
--------------------------------------------------

zie Vandale

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 10:10:40 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik denk dus dat de term door elkaar wordt gebruikt, zoals veel Nederlandse woorden. In het Nederlands worden veel woorden gebruikt in de verkeerde betekenis, eigenlijk gaan Nederlandstaligen enorm slordig om met hun eigen taal. Je moet maar eens sommige websites lezen, die staan vol met dt en andere spellingsfouten. Het beste is een goed woordenboek raadplegen om een antwoord op al je vragen te vinden.

jd

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  vixen: In-line skates hebben 4 wieltjes, skeelers 5
22 mins

disagree  Carla Zwanenberg: mijn kinderen en hun vrienden maken wel degelijk onderscheid: skateboarden, skaten (4 wieltjes) en skeeleren (5 wieltjes)
2 hrs
  -> kan zijn, ik ben gewoon op het woordenboek afgegaan, men gebruikt de term door elkaar

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
niet hetzelfde


Explanation:
Skaten en skeeleren.

'Straatschaatsen', zo wordt het skaten/skeeleren ook wel eens genoemd. Skates hebben vier wielen, skeelers meestal vijf. Daardoor zijn skates wat wendbaarder. Skeelers zijn sneller, maar moeilijker te besturen. Het verschil is te vergelijken met het verschil tussen ijshockeyschaatsen en noren. Wil je in de stad skaten of kunstjes aanleren, dan kun je dus beter voor skates kiezen. Als je lange tochten wilt maken, zul je op skeelers makkelijker rijden. Degenen die trainen voor het schaatsseizoen gebruiken skeelers. Mensen die de schaatstechniek (nog) niet beheersen, kunnen doorgaans beter op skates uit de voeten.



    Reference: http://web.inter.nl.net/hcc/R.vanderBurg/skeeleren.htm
Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 42
Grading comment
ik wist niet dat dit materiaalgebonden was, en de kwestie is dus vrij eenvoudig. Bedankt allemaal!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carla Zwanenberg
1 hr

agree  Edward Vreeburg: lijkt me duidelijk genoeg, naast materiaalgeboden , ook streekgevoelig..
6 hrs

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Afhankelijk van doelgroep


Explanation:
In-line skates hebben 4 wieltjes en, als het goed is, een (vervangbaar) remblokje achterop 1 van de skates.

Skeelers hebben 5 wieltjes en geen rem.

Afhankelijk van het gebruikte materiaal spreek je dus over skaten of skeeleren.

Als het niet gaat om een specifieke doelgroep, zou ik zeggen "Ik ga skaten" omdat de inline-skate het meest gebruikte type 'schaats' is.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 08:28:16 (GMT)
--------------------------------------------------


Skaten is leuk! Veel leerlingen van de basisschool beoefenen de skate-sport. Ze komen op skates naar school of doen allerlei gewaagde stunts in de halfpipe. Kinderen leren zichzelf het skaten meestal spelenderwijs aan. Hoe vlot ze het skaten ook oppakken, het ontbreekt hen vaak nog aan de vaardigheden én de kennis om écht veilig te skaten.


Kinderen zijn wel de laatsten om zichzelf als potentieel slachtoffer te beschouwen van skate-ongevallen. Voor een school zou het dan ook zinvol kunnen zijn om aandacht te besteden aan deze tak van sport en vrijetijdsbesteding. Natuurlijk kunnen de leerkrachten het nodige over veilig skaten vertellen tijdens de les. Maar naast kennisoverdracht zal het voor de leerlingen belangrijk zijn om ook goede skatevaardigheden aan te leren. Het is voor leerkrachten wellicht iets te veel gevraagd om skatelessen te geven. Daarom biedt Skatebond Nederland (SBN), gesteund door hoofdsponsor Univé Verzekeringen, samen met Sport Blessure Vrij de mogelijkheid om Skate Safe! clinics te houden voor de kinderen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. Tijdens de clinics leren de kinderen basistechnieken voor veilig skaten en ervaren ze hoe zinvol het dragen van beschermingsmiddelen is. Twee gediplomeerde skate-instructeurs zullen de clinics verzorgen.

http://www.skatebond.nl/

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 34

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  jd: jongeren gebruiken altijd het woord skeeleren
2 mins

agree  Carla Zwanenberg: met vixen en disagree met jd: jongeren in mijn omgeving gebruiken juist meestal skaten
1 hr