lood in je schoenen

Dutch translation: alsof er lood in je schoenen zit

08:06 Mar 7, 2018
Dutch to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature / Oude liedjes
Dutch term or phrase: lood in je schoenen
Het komt in het liedje 'Oh, wat zijn we heden blij' voor.

We staan met z'n allen voor zessen klaar
Dan zegt de baas: "Nou gaan we maar"
Met lood in onze schoenen
We sjokken soepel door de sneeuw
En vijf minuten duurt een eeuw
Met lood in je schoenen
Maar op de heide, daar kan 't lijden.....

Waarom moet je lood in je schoenen hebben? Was dat een soort oefening in het leger?
Sterk
Ukraine
Dutch translation:alsof er lood in je schoenen zit
Explanation:
Volgens mij heeft het niet met schoenen te maken waar werkelijk lood in zit, ook niet in het verleden, maar geeft het aan dat iets heel moeilijk of zwaar is, omdat lopen met lood in de schoenen in letterlijke zin fysiek heel moeilijk/zwaar zou zijn.

Je moet de zin 'met lood in je schoenen' denk ik als volgt opvatten: 'Alsof er lood in je schoenen zit'.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2018-03-07 08:29:24 GMT)
--------------------------------------------------

Ik vind ook niets terug over lood in schoenen in het leger, hoewel ik me kan voorstellen dat het een oefening zou kunnen zijn om het lopen extra zwaar te maken, als training.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2018-03-07 08:58:57 GMT)
--------------------------------------------------

"Maar op de heide, daar kan 't lijden
Dan mogen wij daar baantje glijden
Maar op de heide, daar kan 't lijden
Dan gaan we lekker sleetje rijden
Op de rug van de kapitein
Dat vindt ons kapiteintje fijn
't Zou geen kapiteintje zijn
Als 'ie niet mee deed voor de gein
In 't leger moet je een zijn
Een met je kapitein"

Dit is het vervolg van het liedje, en het gaat dus wel degelijk over het leger!
Selected response from:

Stieneke Hulshof
Netherlands
Grading comment
Dank je wel! Ik geef je die kudoz zonder lood in mijn schoenen :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3schoorvoetend
Gerard de Noord
3 +2alsof er lood in je schoenen zit
Stieneke Hulshof


Discussion entries: 4





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
met lood in de schoenen
schoorvoetend


Explanation:
Van Dale:

met loden schoenen; (niet algemeen) met loden voeten
met tegenzin, zo langzaam mogelijk
synoniem: met lood in de schoenen, schoorvoetend

Gerard de Noord
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maaike van Vlijmen
0 min

agree  writeaway
1 hr

agree  Tina Vonhof: In figuratieve zin.
7 hrs

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
alsof er lood in je schoenen zit


Explanation:
Volgens mij heeft het niet met schoenen te maken waar werkelijk lood in zit, ook niet in het verleden, maar geeft het aan dat iets heel moeilijk of zwaar is, omdat lopen met lood in de schoenen in letterlijke zin fysiek heel moeilijk/zwaar zou zijn.

Je moet de zin 'met lood in je schoenen' denk ik als volgt opvatten: 'Alsof er lood in je schoenen zit'.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2018-03-07 08:29:24 GMT)
--------------------------------------------------

Ik vind ook niets terug over lood in schoenen in het leger, hoewel ik me kan voorstellen dat het een oefening zou kunnen zijn om het lopen extra zwaar te maken, als training.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2018-03-07 08:58:57 GMT)
--------------------------------------------------

"Maar op de heide, daar kan 't lijden
Dan mogen wij daar baantje glijden
Maar op de heide, daar kan 't lijden
Dan gaan we lekker sleetje rijden
Op de rug van de kapitein
Dat vindt ons kapiteintje fijn
't Zou geen kapiteintje zijn
Als 'ie niet mee deed voor de gein
In 't leger moet je een zijn
Een met je kapitein"

Dit is het vervolg van het liedje, en het gaat dus wel degelijk over het leger!

Stieneke Hulshof
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank je wel! Ik geef je die kudoz zonder lood in mijn schoenen :)
Notes to answerer
Asker: Ja, het lijkt dat je gelijk hebt, 'met loden schoenen' heeft inderdaad die betekenis. Maar de hele context van het lied laat je denken aan een mannenwereld van toen: geen meisjes maar wel een kapiteintje. Waar gaat het eigenlijk over? Dat het een heel oud lied is kan je zien aan het weer: min 20 en veel sneeuw


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Sanderson
18 mins
  -> Dank je Henk!

agree  Tina Vonhof: De rest van het lied was oorspronkelijk niet in de context, maar het lijkt in dit geval inderdaad letterlijk bedoeld te zijn.
7 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search