KudoZ home » Dutch to English » Architecture

stedelijke drager

English translation: urban backbone; city mainstay; urban mainstay; landmark infrastructure


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:stedelijke drager
English translation:urban backbone; city mainstay; urban mainstay; landmark infrastructure
Entered by: Michael Joseph Wdowiak Beijer

17:57 Sep 8, 2011
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture / Urban planning
Dutch term or phrase: stedelijke drager
I have found one translation of this term on the internet*, which is: 'stedelijke drager' = 'urban core'. However, I am not convinced.

Has anyone perhaps heard of a better English translation for this phrase?

In my own text, a tram is the "stedelijke drager":

'Door de vrijgekomen ruimte in te vullen als een aantrekkelijk openbaar domein, met de tram als stedelijke drager, ontstaat een grote centraliteit in het gebied.'

* Dutch: http://www.santenco.nl/index.php?page=roombeek-de-beek3
English: http://english.santenco.nl/index.php?page=roombeek-de-beek2

------------------------- *

Further examples:

'... stedelijke drager(s). Dragers zijn elementen van de stad die de "structuur" van de stad bepalen en deze ...'

'De Roomweg wordt als winkelstraat de stedelijke drager voor de wijk. Door het asymmetrische profiel is een flaneerstrook ontstaan waarin de beek een opvallend beeldmerk vormt.'

'4.2 de stedelijke drager

4.2.1 algemene opbouw
Voor de uitbouw van de stedelijke drager zal het stadsbestuur van Lommel, gezien de sterke
interferentie met de afbakening van het stedelijk gebied, in overleg treden met de
provincie. De stad wenst in elk geval werk te maken van de uitbouw van deze stedelijke drager
op basis van een vijftal aspecten:
- de ontwikkeling van een multifunctioneel centrumgebied;
- de vernieuwing van de stationsomgeving;
- de uitbouw van de Buitensingel;
- de invulling van het stedelijk sportcentrum;
- de onderlinge verbinding tussen deze elementen.
Het stadsbestuur zal initiatieven nemen en acties ondernemen om deze aspec- ten uit te werken en
te ontwikkelen. Voor de overige delen van de stedelijke
drager wordt een eerder behoudend beleid gevoerd.'

'Binnen de wijken vormen de ontsluitingsweg de Delta met halverwege de Mark als een stedelijke, groene ruimte (met vaste kiosk), de Monnickskamp (een buurtstraat), Kuinder en Vecht (belangrijke langzaam-verkeer-straten in de vorm van een soort ***stedelijke "drager")*** en het Bad Vilbelpark de structuurvormende elementen.'

'In de fase B zullen de projecten uitgevoerd worden die geïnitieerd werden door fase A. Zo zal door de aanleg van het plein op de kop van de Elisabethlaan een aanzet gegeven worden voor de ontwikkeling van een deel van de ***stedelijke drager*** (Elisabethlaan) (zie visie Robbrecht en Daem).'

'Het project situeert zich op de oost-westas langs de Demer en de Amerstraat. Deze as is een scharnier tussen het noordelijk woongedeelte en het zuidelijk commercieel gedeelte van de stad. Dwars daarop ligt de noord-zuidas gevormd door de spoorweg. Deze as is een scharnier tussen het oostelijk woon- en commercieel gedeelte van de stad en het westelijk gelegen industrieel gedeelte. Het stadsvernieuwingsproject is van cruciaal belang als schakel om de verschillende stadsdelen met elkaar te verbinden. Bovendien zal op de historische stadsveste een ***stedelijke drager*** gecreëerd worden ter versterking van de stedelijke structuur en verbetering van de leesbaarheid van de stad.'

'In de zuidrand van Hondsgemet is de Betuweroute aangelegd. Deze spoorlijn maakt een aanpassing van de lokale en regionale wegenstructuur noodzakelijk. Eén van maatregelen betreft de realisering van de Randweg 5e fase tussen de rijksweg A15 en de Provinciale weg-Oost. De randweg is in 2003 opengesteld voor het wegverkeer. De Randweg 5e fase vormt de spil/***stedelijke drager*** voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Hondsgemet.'
Michael Joseph Wdowiak Beijer
United Kingdom
city mainstay
Explanation:
"In the process, parts of Culver City are beginning to look a lot more like tony sections of the Westside, with art galleries, coffeehouses and trendy restaurants along with the designer furniture stores that have long been a city mainstay."
http://articles.latimes.com/2005/jan/22/local/me-culver22

Een drager is eigenlijk gewoon een ander woord voor (steun)pilaar.
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Thanks Lianne! I have added the answers together.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2city mainstay
Lianne van de Ven
4linchpin
Clair Richards


Discussion entries: 3





  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
city mainstay


Explanation:
"In the process, parts of Culver City are beginning to look a lot more like tony sections of the Westside, with art galleries, coffeehouses and trendy restaurants along with the designer furniture stores that have long been a city mainstay."
http://articles.latimes.com/2005/jan/22/local/me-culver22

Een drager is eigenlijk gewoon een ander woord voor (steun)pilaar.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15
Grading comment
Thanks Lianne! I have added the answers together.
Notes to answerer
Asker: Thanks Lianne, your answer got me thinking! I believe the 'stedelijke drager' (or 'ruimtelijke drager') of a city might also be the : 'urban backbone' or 'urban spine'. When it is meant slightly less metaphorically, and more structurally/architecturally. In one of the references I provided the author also says 'De Randweg 5e fase vormt de spil/stedelijke drager voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Hondsgemet.'


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
2 hrs
  -> Thanks, Tina

agree  Chris Hopley: great solution! (possibly also urban mainstay)
15 hrs
  -> Thanks, Chris

neutral  philgoddard: I don't think this works at all - it means "popular places to visit". We're talking about heavily used items of infrastructure like trams.
3 days 18 hrs
  -> Hi Phil, I don't think they mean just infrastructure. They refer to elements that are intended to define the city. And mainstay does not just mean "popular places to visit".

1 day 49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
linchpin


Explanation:
A central cohesive element.


--------------------------------------------------
Note added at 3 days20 hrs (2011-09-12 14:10:24 GMT)
--------------------------------------------------

here is the relevant quote I hope it helps.

Kowloon railway station in the heart of a city of the future

Located on the southwestern flank of the Kowloon peninsular, opposite the CBD, Kowloon railway station is the largest on the new line. It is also the linchpin of an enormous exercise in town planning that will take shape in several stages over 13.5 of the 334 hectares of land reclaimed from the water.


    Reference: http://chinaperspectives.revues.org/647
Clair Richards
Netherlands
Works in field
Native speaker of: English