KudoZ home » Dutch to English » Bus/Financial

HGR, Hooge Gezondheidsraad

English translation: High(er) Health Council, High Hygiene Council


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:Hoge Gezondheidsraad
English translation:High(er) Health Council, High Hygiene Council
Entered by: Yngve Roennike

21:44 Dec 21, 2001
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial
Dutch term or phrase: HGR, Hooge Gezondheidsraad
I've seen High Health Council and High Hygiene Council, which is it?
Yngve Roennike
Higher Health Council (HGR)
Explanation:
[PDF] National Legislation on Waxes - Belgium
File Format: PDF/Adobe Acrobat
... Higher Health Council (HGR- CSH) (2) Purity ... protection of consumers' health). GENERAL
TERMS OF ... Luxembourg Switzerland Finland Netherlands United Kingdom France ...
www.wax.org/wax1/pages/legi/legi-be.pdf
Selected response from:

Dave Greatrix
United Kingdom
Grading comment
I guess I mo' have to pick one. The jury still seems to be out.

Many thanks for all proposals.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Health Council
Hans Hereijgers
5Clarity
Dave Greatrix
5Higher Health Council (HGR)
Dave Greatrix
4High Hygiene Council
Evert DELOOF-SYS
4High Hygiene Council


  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Health Council


Explanation:
er.. tricky...
See reference below for an official Belgian Website (if you are translating about a Belgian institution)
They claim that they're called "Health Council".
HTH


    Reference: http://www.health.fgov.be/CSH_HGR/
Hans Hereijgers
Native speaker of: Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: Always best to go along with their own translation. Apart from avoiding potential confusion caused by using another "made-up" name, we should assume that they took advice before adopting this as their English name.
13 hrs

agree  Dave Greatrix: Talk of confusion, it's called something else on another site. It is the same org. (HGR - CSH)
15 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
High Hygiene Council


Explanation:
is what I'd use, even though I don't like it :).

Hoge Gezondheidsraad (in French = Conseil Supérieur d'Hygiène) deals with a.o. quality control of food, radiation protection ...

'Health Council' has a much broader meaning no matter if someone (wrongly)translated 'hoge gezondheidsraad' by High Health Council

De volgende beschrijving van de kernopdrachten van de Hoge Gezondheidsraad maakt duidelijk wat ik bedoel:


Al wat tot de bevordering van de gezondheid kan bijdragen te bestuderen en na te zoeken, en ten dien einde die voorstellen in te dienen welke hij nuttig oordeelt zijn advies uit te brengen over de gezondheidsvraagstukken die hem overhandigd worden door de regering, op haar initiatief of op aanvraag van de provinciale of gemeentelijke overheden samen te werken met de Commissie van de Europese Gemeenschappen en haar de nodige assistentie te verlenen bij het wetenschappelijk onderzoek naar levensmiddelen verband houdende vraagstukken van openbaar belang en inzonderheid:

-uitwerking van protocollen voor risico-analyse met betrekking tot bestanddelen van levensmiddelen en methoden voor beoordeling van de voedingswaarde

-beoordeling van de juiste samenstelling van het voedselpakket

-onderzoek van testgegevens die overeenkomstig de communautaire voorschriften bij de Commissie zijn ingediend en productie van een monografie voor beoordeling door het Wetenschappelijk Comité voor de menselijke voeding

-uitvoering van onderzoeken naar voedselverbruik, in het bijzonder die, welke noodzakelijk zijn voor het bepalen of het beoordelen van de gebruiksvoorwaarden van levensmiddelenadditieven of het vaststellen van grenswaarden voor andere stoffen in levensmiddelen

-uitvoeren van onderzoeken die betrekking hebben op bestanddelen van de voeding of op biologische of chemische contaminanten van levensmiddelen

-de Commissie bijstaan in het nakomen van internationale verplichtingen van de Gemeenschap door haar gespecialiseerde kennis inzake de veiligheid van levensmiddelen te verstrekken

-het organiseren en bevorderen van consensusconferenties, conferenties van gezondheidswerkers en expertvergaderingen;

-gezondheidspraktijken en haar ontwikkelingen evalueren

-advies uitbrengen in het kader van een nationaal voedingsbeleid



Native speaker of:

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
High Hygiene Council


Explanation:
is what I'd use, even though I don't like it :).

Hoge Gezondheidsraad (in French = Conseil Supérieur d'Hygiène) deals with a.o. quality control of food, radiation protection ...

'Health Council' has a much broader meaning no matter if someone (wrongly)translated 'hoge gezondheidsraad' by High Health Council

De volgende beschrijving van de kernopdrachten van de Hoge Gezondheidsraad maakt duidelijk wat ik bedoel:


Al wat tot de bevordering van de gezondheid kan bijdragen te bestuderen en na te zoeken, en ten dien einde die voorstellen in te dienen welke hij nuttig oordeelt zijn advies uit te brengen over de gezondheidsvraagstukken die hem overhandigd worden door de regering, op haar initiatief of op aanvraag van de provinciale of gemeentelijke overheden samen te werken met de Commissie van de Europese Gemeenschappen en haar de nodige assistentie te verlenen bij het wetenschappelijk onderzoek naar levensmiddelen verband houdende vraagstukken van openbaar belang en inzonderheid:

-uitwerking van protocollen voor risico-analyse met betrekking tot bestanddelen van levensmiddelen en methoden voor beoordeling van de voedingswaarde

-beoordeling van de juiste samenstelling van het voedselpakket

-onderzoek van testgegevens die overeenkomstig de communautaire voorschriften bij de Commissie zijn ingediend en productie van een monografie voor beoordeling door het Wetenschappelijk Comité voor de menselijke voeding

-uitvoering van onderzoeken naar voedselverbruik, in het bijzonder die, welke noodzakelijk zijn voor het bepalen of het beoordelen van de gebruiksvoorwaarden van levensmiddelenadditieven of het vaststellen van grenswaarden voor andere stoffen in levensmiddelen

-uitvoeren van onderzoeken die betrekking hebben op bestanddelen van de voeding of op biologische of chemische contaminanten van levensmiddelen

-de Commissie bijstaan in het nakomen van internationale verplichtingen van de Gemeenschap door haar gespecialiseerde kennis inzake de veiligheid van levensmiddelen te verstrekken

-het organiseren en bevorderen van consensusconferenties, conferenties van gezondheidswerkers en expertvergaderingen;

-gezondheidspraktijken en haar ontwikkelingen evalueren

-advies uitbrengen in het kader van een nationaal voedingsbeleid


Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 1278

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Higher Health Council (HGR)


Explanation:
[PDF] National Legislation on Waxes - Belgium
File Format: PDF/Adobe Acrobat
... Higher Health Council (HGR- CSH) (2) Purity ... protection of consumers' health). GENERAL
TERMS OF ... Luxembourg Switzerland Finland Netherlands United Kingdom France ...
www.wax.org/wax1/pages/legi/legi-be.pdf

Dave Greatrix
United Kingdom
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 1747
Grading comment
I guess I mo' have to pick one. The jury still seems to be out.

Many thanks for all proposals.

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Clarity


Explanation:
The use of "Higher" as opposed to "High" is common when relating to councils, and other official bodies.

See ref. from World Health Organisation.

[PDF] REGIONAL COMMITTEE FOR EUROPE
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... 1996 to date Chairperson, Higher Health Council.....
1987 to date ...
www.who.dk/RC/RC50/english/PDF eng\doc5rev1.pdf

Dave Greatrix
United Kingdom
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 1747