KudoZ home » Dutch to English » Electronics / Elect Eng

De SEL waarde dient op trein, treinstel en wagonniveau bepaald te worden.

English translation: rolling stock


10:12 Mar 27, 2004
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
Dutch term or phrase: De SEL waarde dient op trein, treinstel en wagonniveau bepaald te worden.
what is the difference between trein and treinstel?
Andre de Vries
United Kingdom
English translation:rolling stock
Explanation:
is the common term used for anything (trailers, passenger carriages, etc.)pulled by a train.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-27 20:49:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Document 5


Subject Transport (TR)




(1)
TERM treinstel

Reference Wb buurtverkeer,1992


Definition a permanently or semi-permanently coupled group of vehicles forming a unit in the process of train formation

Reference Dict.Public Transport,Alba 1981
(1)
TERM rolling stock unit

Reference Dict.Public Transport,Alba 1981



--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-28 08:34:38 (GMT)
--------------------------------------------------

Rolling stock is also plural.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-28 08:50:35 (GMT)
--------------------------------------------------

\"The SEL values should be determined for both the train and rolling stock\"
Selected response from:

Dave Greatrix
United Kingdom
Grading comment
thanku
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5rolling stock
Dave Greatrix
4train, trainset
Nathalya
3train or train unit, train, (railroad) car.
Marc Van Gastel
2Train unit
Adam Smith


Discussion entries: 4





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Train unit


Explanation:
Train unit - that's the translation, but don't ask me what the difference is!

e.g. "Amerika's eerste electrische treinstel rijdt.
The America's first electric train unit on the tracks."

ref. http://www.fleischmann-ho.nl/tijdlijn.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-27 11:03:49 (GMT)
--------------------------------------------------

The sound exposure level (SEL) needs to be determined at the level of the train, train unit and wagon (or the train, etc. level) - so 3 levels in total

Adam Smith
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Dave Greatrix: I don't think niveau should be taken to mean level in this case.
1 day4 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
train, trainset


Explanation:
Treinstel:
Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen ('bakken' in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. Treinstellen kunnen bij het eindstation makkelijk kopmaken (van richting veranderen). Doordat elk van de stellen eigen aandrijfkracht heeft, kunnen de technische installaties verdeeld worden onder de coupés. Bij sommige treinstellen is de aandrijving verdeeld over het hele treinstel (zoals bij Plan V en AM72) en bij anderen (zoals de 3-delige Koploper, DD-AR) is de aandrijving gecontreerd in een rijtuig. Tevens kan men treinstellen na de spitsuren vrijsnel afkoppelen om zo onnodig gebruik van de stellen te voorkomen.

Treinstellen kunnen worden aangedreven door dieselmotoren (dieselhydraulisch en dieselmechanisch treinstel), met elektromotren(elektrisch treinstel of met een combinatie van beide (dieselelektrisch)

Lichte dieseltreinstellen worden ook wel light trains genoemd.

-> http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstel

Engels: train, trainset, motor-coach train, rolling stock unit
-------------------------------------------------------------------

Trein:
Een trein is een krachtvoertuig, eventueel gekoppeld met andere
Een trein bestaande uit drie Nederlandse treinstellen van het
type El.Mat. '64, Plan V.
krachtvoertuigen, wagens (goederenvervoer) of rijtuigen (personenvervoer) dat zich van een station naar een andere bestemming beweegt of gaat bewegen (of omgekeerd). Met deze treinen vindt spoorvervoer plaats.

-> http://nl.wikipedia.org/wiki/Trein

Engels: Train

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2004-03-27 10:26:52 GMT)
--------------------------------------------------

train unit is nog een mogelijke variant voor treinstel


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstel
    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Nathalya
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Adam Smith: Train set is more commonly used for toys (UK English)
35 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
train or train unit, train, (railroad) car.


Explanation:
Voor de duidelijkheid Van dale:
treinstel= aantal vastgekoppelde wagens
trein = een enkele of een reeks van spoorwagens,ook spoortrein
wagon = wagen van een treinstel (niet trekkend gedeelte)

Vertalingen met Kramers, Van dale, standaard beeldwoordenboek, Websters e.a. lijkt mij het beste, respectievelijk
trein = train / train unit als je duidelijk wil maken dat het ¨¦¨¦n eenheid betreft.
treinstel = train (ook voor subway train) (voor Webster's is dit in ieder geval een "connected group of railroad cars".
wagon = car, of railroad car als je duidelijk wil zijn. Voor de passagiers zijn er coach cars (zitten), dining cars en sleeping cars. Voor vracht zijn er freight cars en box cars, hopper cars,
refrigerator cars, lifestock cars, woodchip cars etc. etc.

let ook op
- carriage is in Brits Engels "a railway passenger coach" (Webster's), maar Webster's heeft onder het woord coach dan weer niks dat wijst op treinen.
- wagon ook alleen in Brits Engels "a railway freight car or flatcar".
Oxford gaat er wel even op in, zeggend dat coach specifiek US is met een welbepaalde betekenis.
"A railway passenger or mail carriage; esp. (US) one not provided with beds or berths.


Marc Van Gastel
Belgium
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
rolling stock


Explanation:
is the common term used for anything (trailers, passenger carriages, etc.)pulled by a train.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-27 20:49:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Document 5


Subject Transport (TR)




(1)
TERM treinstel

Reference Wb buurtverkeer,1992


Definition a permanently or semi-permanently coupled group of vehicles forming a unit in the process of train formation

Reference Dict.Public Transport,Alba 1981
(1)
TERM rolling stock unit

Reference Dict.Public Transport,Alba 1981



--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-28 08:34:38 (GMT)
--------------------------------------------------

Rolling stock is also plural.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-28 08:50:35 (GMT)
--------------------------------------------------

\"The SEL values should be determined for both the train and rolling stock\"

Dave Greatrix
United Kingdom
Native speaker of: English
PRO pts in category: 24
Grading comment
thanku