KudoZ home » Dutch to English » Geography

omdijkte petten

English translation: enclosed peat lakes

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:omdijkte petten
English translation:enclosed peat lakes
Entered by: Lianne van de Ven

20:04 Mar 22, 2018
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Geography
Dutch term or phrase: omdijkte petten
Aanvankelijk ging dat op de Friese manier met omdijkte petten. In een later stadium ging men op grote schaal over tot inpoldering.

According to this link
http://www.dbnl.org/tekst/ginn001hand02_01/ginn001hand02_01_...

Petten (Friesland): de met riet, bies en waterplanten begroeide gaten op een meer.

But I don't even know what 'gaten op een meer' means!
Thanks for any help.
Richard Purdom
Portugal
enclosed peat ponds/lakes
Explanation:
The suggestion comes from a marine biologist living and working in the US who got his Geology B.S. in Groningen and speaks Frysian.
I like the suggestion of 'enclosed' for omdijkt.

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2018-03-28 23:05:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Nog even ter aanvulling.

De bronzin in context:
"Rond 1700 was het grootste deel van het gebied rond Earnewâld nog land. In die tijd begon men daar ook met de vervening. Aanvankelijk ging dat op de Friese manier met omdijkte petten. Later, na 1751, paste men de Gieterse methode toe. Vanaf toen ontstonden de zogenaamde ribben (stripen), met daartussen grote waterplassen."
http://www.np-aldefeanen.nl/9187/natuur-landschap/rol-van-de...

Informatie over de genoemde Gieterse methode en ook de voorgaande methoden:
http://www.familie-brandsma.nl/gietersen-friesland

Over het omdijken volgens de Friese methode vond ik dit:
Meeten, boren en besien: Turfwinning in de buitenrijnse ambachten van het ...
https://goo.gl/7GGQg1 (onderaan de eerste bladzijde die zich opent in dit Google-boek).
Het lijkt er dus op dat na de eerste rondes turfsteken in de 15e en 16e eeuw het landschap weer vol water liep en in eerste instantie gebieden omdijkt en bemaald werden om opnieuw droog te leggen en verder turf te steken. Daarna kwam de baggerbeugel. De rest staat allemaal in bovengenoemde bron. Dus het klopt dan wel dat petten eerst werden omdijkt (enclosed).

'Peat lakes' wordt vaker gebruikt dan 'peat ponds', naar het lijkt in elk geval in Nieuw-Zeelandse bronnen.

Tot slot kwam ik nog een superhandige bron tegen, lexicon van het Nederlandse landschap:
https://www.voetvanoudheusden.nl/PDFs/lexicon van het nederl...


Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1surrounding peat ponds with dikes
Barend van Zadelhoff
4enclosed peat ponds/lakes
Lianne van de Ven
3peat ponds separated/enclosed by baulks
Kitty Brussaard
Summary of reference entries provided
petgaten / feanplassen :-)
Barend van Zadelhoff
refs
Michael Beijer

Discussion entries: 1





  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
surrounding peat ponds with dikes


Explanation:
Intially this was done in the Frisian way of surrounding peat ponds with dikes.


Eutrophication and restoration of a peat ponds area, De Deelen, in the northern Netherlands.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03680770.1992.11...

petten = petgaten = veenplassen

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2018-03-22 20:54:52 GMT)
--------------------------------------------------

'feanplassen'- straight from the horse's mouth :-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-03-22 21:14:05 GMT)
--------------------------------------------------

These are separate questions. :-)

As to the definition, it says that you come across 'riet, bies en waterplanten' in those 'petgaten'.

As to 'inpolderen', I don't know the specifics of your text, but I guess there may be differences in process. 'inpolderen' is combination of building dykes and draining with pumping engines and pumping stations.
drooglegging - land reclamation



Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Thanks, but what do you make of the definition of 'petten' in the question? And what is the difference with building dykes and 'inpolderen'?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Or, depending on how the translation is phrased, peat ponds surrounded/protected by dikes. PS. Not sure, however, about petgaten/trekgaten/petten = veenplassen (EN peat lakes). See f.i. page 16 of https://tinyurl.com/ya57dzek.
13 mins
  -> Thank you. / Ik sluit me hier aan bij de Friezen: feanplassen, and in the end it's all a matter of scale: hoe groot is een plas? :-)

1 day 18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
peat ponds separated/enclosed by baulks


Explanation:
I think 'omdijkte petten' simply refers to the fact that peat ponds were (and in some cases still are) separated/enclosed by so-called baulks (NL legakkers/ribben/zetwallen) unless reference is being made to 'omdijking' of the entire peat pond area.

Succession was studied in the ‘Bollemaat’ (52˚ 41' N, 6˚02'E), a former peat-cutting area of about 130 ha in the northern part of the Netherlands. Peat was dug out below the water table, leaving open ponds 200 - 300 m long and 30 - 70 m wide. These ponds were 1.5 to 2 m deep and were separated by baulks, i.e. elevated stretches of a few metres wide, consisting of uncut peat and often strengthened with ‘bad quality’ peat with a high clay content.
https://tinyurl.com/y9xyudke

Humans have been using peat for centuries as fuel. Anthropogenic activities in fens, however, have created a unique semi-natural landscape with a huge biodiversity. Typical for the distinctive pattern of Dutch peatlands are peat ponds (Dutch “petgaten”) and baulks (“legakkers”) (Lamers et al. 2002, Lamers et al. 2010b).
http://watermozaiek.stowa.nl/upload/publicaties/NL155 Clarac...

petgat:
langgerekte veenput (pet). Meestal in groepen naast elkaar gelegen en gescheiden door smalle niet doorlopende dijkjes (legakkers).
http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=...

De Loosdrechtse plassen, nu een belangrijk recreatiegebied, zijn een gevolg van de turfwinning in het gebied, die startte in de 14e eeuw. In brede sloten werd het veen afgegraven en te drogen gelegd op de tussenliggende dijkjes, legakkers. Nadat het meeste veen was ontgonnen uit een gebied, kalfden veel legakkers door golfslag en het afglijden van de oevers af. Vooral aan de oostelijke zijde van deze meren had de golfslag een grote rol, door de voornamelijk westelijke wind. Hierdoor ontstonden grote open watervlaktes. Sommige hiervan zijn in een later stadium drooggelegd (Haarlemmermeer, tussen Amsterdam en Haarlem) maar niet overal was dit wenselijk of mogelijk. Deze meren kregen in een later stadium een recreatiefunctie, zoals deze plassen bij Loosdrecht.
https://www.routeyou.com/nl-nl/location/view/48656613/ontsta...

PS. I would personally stay away from translating 'petten' as 'peat lakes'. From what I understand, the larger lakes (veenmeren, veenplassen) were formed under the influence of (gradual) wind and wave erosion of the baulks separating the smaller peat ponds. See the reference directly above and see also the following description on Wikipedia:

Petgaten of trekgaten komen voor in het veenlandschap, ze hebben daar vaak grote veenplassen gevormd. Deze plassen worden, voor zover niet drooggelegd, dikwijls beheerd als recreatie- of natuurgebied.

De gaten zijn ontstaan door het uitbaggeren van veen. Dit uitbaggeren van veen, het trekken met de baggerbeugel, werd vanaf de 16e eeuw toegepast bij de winning van turf onder de grondwaterspiegel. Het uitgebaggerde veen werd op legakkers gedroogd waarna de turf kon worden gebruikt als brandstof. Veel grote plassen in veengebieden zijn ontstaan uit trekgaten doordat stormen de legakkers wegsloegen of doordat ook de legakkers werden weggebaggerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Petgat

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 21 hrs (2018-03-24 17:26:57 GMT)
--------------------------------------------------

PS. See also https://tinyurl.com/yd39q7l8 and https://tinyurl.com/y8sw6nd9.

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
enclosed peat ponds/lakes


Explanation:
The suggestion comes from a marine biologist living and working in the US who got his Geology B.S. in Groningen and speaks Frysian.
I like the suggestion of 'enclosed' for omdijkt.

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2018-03-28 23:05:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Nog even ter aanvulling.

De bronzin in context:
"Rond 1700 was het grootste deel van het gebied rond Earnewâld nog land. In die tijd begon men daar ook met de vervening. Aanvankelijk ging dat op de Friese manier met omdijkte petten. Later, na 1751, paste men de Gieterse methode toe. Vanaf toen ontstonden de zogenaamde ribben (stripen), met daartussen grote waterplassen."
http://www.np-aldefeanen.nl/9187/natuur-landschap/rol-van-de...

Informatie over de genoemde Gieterse methode en ook de voorgaande methoden:
http://www.familie-brandsma.nl/gietersen-friesland

Over het omdijken volgens de Friese methode vond ik dit:
Meeten, boren en besien: Turfwinning in de buitenrijnse ambachten van het ...
https://goo.gl/7GGQg1 (onderaan de eerste bladzijde die zich opent in dit Google-boek).
Het lijkt er dus op dat na de eerste rondes turfsteken in de 15e en 16e eeuw het landschap weer vol water liep en in eerste instantie gebieden omdijkt en bemaald werden om opnieuw droog te leggen en verder turf te steken. Daarna kwam de baggerbeugel. De rest staat allemaal in bovengenoemde bron. Dus het klopt dan wel dat petten eerst werden omdijkt (enclosed).

'Peat lakes' wordt vaker gebruikt dan 'peat ponds', naar het lijkt in elk geval in Nieuw-Zeelandse bronnen.

Tot slot kwam ik nog een superhandige bron tegen, lexicon van het Nederlandse landschap:
https://www.voetvanoudheusden.nl/PDFs/lexicon van het nederl...




Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
thanks!




Reference comments


16 mins peer agreement (net): +1
Reference: petgaten / feanplassen :-)

Reference information:
Al in de 12e eeuw werd in de Friese venen turf gewonnen, maar pas in de 16e eeuw werd de turfwinning grootschalig aangepakt. [..] In het gebied rond Eernewoude heeft de vervening vooral in de 18e en 19e eeuw plaatsgevonden volgens de baggermethode.

Er ontstonden ongeveer 1,5 meter diepe langgerekte trekgaten, ook wel petgaten (of “petten”) genoemd.

Daartussen lagen smalle stroken niet afgegraven veenland, waarop het veen te drogen werd gelegd: de legakkers, ribben of striepen. Door de golfslag werden nogal wat legakkers weggeslagen, waardoor grotere meren werden gevormd. Het vergraven veengebied rondom Earnewâld leende zich niet voor inpoldering. Toen het rond 1900 was afgelopen met de turfwinning kwam waarschijnlijk de huidige naam in gebruik: de verlaten of oude vervening, Oude Venen of Alde Feanen. Het moerassige “onland” werd het terrein van vissers, jagers en rietwerkers.

https://erbeefoto.nl/50-jaar-getrouwd-de-friese-meren-en-de-...

Petgaten of trekgaten komen voor in het veenlandschap, ze hebben daar vaak grote veenplassen gevormd. Deze plassen worden, voor zover niet drooggelegd, dikwijls beheerd als recreatie- of natuurgebied.

De gaten zijn ontstaan door het uitbaggeren van veen. Dit uitbaggeren van veen, het trekken met de baggerbeugel, werd vanaf de 16e eeuw toegepast bij de winning van turf onder de grondwaterspiegel. Het uitgebaggerde veen werd op legakkers gedroogd waarna de turf kon worden gebruikt als brandstof. Veel grote plassen in veengebieden zijn ontstaan uit trekgaten doordat stormen de legakkers wegsloegen of doordat ook de legakkers werden weggebaggerd.

Veel veenplassen zijn weer land geworden door het aanleggen van veenpolders. Watergebieden met deels nog aanwezige pet- of trekgaten zijn bijvoorbeeld de Nieuwkoopse plassen, De Weerribben, het Paterswoldsemeer en De Deelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Petgat

Petgatten komme foar yn it feanlânskip, en wurde ek wol feanplassen neamd. De plassen wurde tsjintwurdich faak brûkt foar rekreaasje.

https://fy.wikipedia.org/wiki/Petgat

veenplassen

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: For near-equivalents in English see https://tinyurl.com/y8sw6nd9.
22 mins
  -> Great link. I went for 'peat pond'.

40 mins peer agreement (net): +1
Reference: refs

Reference information:
Just looked in my scanned copy of Huitenga, and found this possibly useful bit:

PETGAT = bog hole /left after peat cutting/.
PETTENLANDSCHAP = (Ned.) peat bog area.

(Huitenga, T., Nederlands-Engels Woordenboek voor Landbouwwetenschappen.pdf)

Michael Beijer
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: This seems another good option.
2 days 18 hrs