KudoZ home » Dutch to English » Law (general)

niettegenstaande voorziening

English translation: notwithstanding appeal, open to appeal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:niettegenstaande voorziening
English translation:notwithstanding appeal, open to appeal
Entered by: AngloLink

10:48 Nov 11, 2008
Dutch to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / Court decision (summary proceedings)
Dutch term or phrase: niettegenstaande voorziening
This phrase appears at the end of a court decision in summary proceedings: Zegt dat dit bevelschrift rechtens uitvoerbaar is bij voorraad, niettegenstaande voorziening en zonder zekerheidsstelling.

So far I have: Declares that this court order is legally enforceable with immediate effect, notwithstanding provision and without the furnishing of security.

Can anyone help with 'niettegenstaande voorziening'?
AngloLink
notwithstanding appeal, open to appeal
Explanation:
It means that the judgment is open to appeal.

Cf. "Factual enforcement of the right to specific performance requires an “enforceable title”. Under Belgian law, this can be a judgment which is enforceable (not subject to appeal or declared enforceable notwithstanding appeal)"

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-11-11 12:45:36 GMT)
--------------------------------------------------

Cf. art. 233 of Dutch code of civil procedure:
-> "1 Tenzij uit de wet of uit de aard van zaak anders voortvloeit, kan de rechter, indien dit wordt gevorderd, verklaren dat zijn vonnis uitvoerbaar bij voorraad zal zijn ***niettegenstaande daartegen aan te wenden rechtsmiddelen.*** "

This simply refers to the possibility to appeal the decision.

Cf. also:
-> "Wat is een uitvoerbare titel

Een overeenkomst, een verplichting, een schuld, kan niet zomaar worden uitgevoerd. Een schuldeiser kan bv. niet zo maar aan een gerechtsdeurwaarder vragen om beslag te leggen voor een schuld.

De eisende partij dient haar vordering voor te leggen aan de rechtbank waarbij de verwerende partij in de gelegenheid gesteld wordt verweer te voeren. Hierna velt de rechtbank haar beslissing. Deze beslissing is ofwel uitvoerraad bij voorraad, ofwel niet uitvoerbaar bij voorraad. Indien zij uitvoerbaar is bij voorraad is, betekent dit dat er kan uigevoerd worden middels beslag zelfs wanneer er verhaal (vb. beroep of verzet wordt aangetekend. Indien er uitgevoerd wordt bij voorraad doet men dit op eigen risico en zal men de persoon tegen wie uitgevoerd werd dienen schadeloosstellen voor de schade veroorzaakt door de uitvoering wanneer er in beroep een andere beslissing tussenkomt."
http://www.elfri.be/NL/Juridische informatie/Gerechtelijk re...

Cf. fwiw also art. 623 of Belgian Judicial Code:
-> "De beslissingen zijn uitvoerbaar van rechtswege en
op de minuut, niettegenstaande voorziening." (NL)
-> "Les décisions sont exécutoires de plein droit et sur
minute nonobstant tout recours." (FR)

IATE: FR recours = NL rechtsmiddel, beroep
Selected response from:

Chris Hopley
Netherlands
Grading comment
Many thanks for this answer, "notwithstanding appeal", which in this context seems more appropriate than 'remedy' because the only way to get the legal remedy would be to appeal the decision. I consulted a legal specialist, Elfri, who said this: 'niettegenstaande voorziening': niettegenstaande de aanwending van een rechtsmiddel

Een rechtsmiddel is verzet (tegen een verstekvonnis), beroep of cassatie.



4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4relief notwithstandingxxxjarry
4notwithstanding appeal, open to appeal
Chris Hopley


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
relief notwithstanding


Explanation:
Methinks

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2008-11-11 11:07:16 GMT)
--------------------------------------------------

or 'not withstanding relief'

xxxjarry
South Africa
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 334

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Siobhan Schoonhoff-Reilly: Methinks too.
25 mins
  -> Thank you

agree  Buck
1 hr
  -> Thank you

agree  inge kinget
2 hrs
  -> Thank you

agree  Maria Ramon
12 hrs
  -> Thank you

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
niettegenstaande (hogere) voorziening
notwithstanding appeal, open to appeal


Explanation:
It means that the judgment is open to appeal.

Cf. "Factual enforcement of the right to specific performance requires an “enforceable title”. Under Belgian law, this can be a judgment which is enforceable (not subject to appeal or declared enforceable notwithstanding appeal)"

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-11-11 12:45:36 GMT)
--------------------------------------------------

Cf. art. 233 of Dutch code of civil procedure:
-> "1 Tenzij uit de wet of uit de aard van zaak anders voortvloeit, kan de rechter, indien dit wordt gevorderd, verklaren dat zijn vonnis uitvoerbaar bij voorraad zal zijn ***niettegenstaande daartegen aan te wenden rechtsmiddelen.*** "

This simply refers to the possibility to appeal the decision.

Cf. also:
-> "Wat is een uitvoerbare titel

Een overeenkomst, een verplichting, een schuld, kan niet zomaar worden uitgevoerd. Een schuldeiser kan bv. niet zo maar aan een gerechtsdeurwaarder vragen om beslag te leggen voor een schuld.

De eisende partij dient haar vordering voor te leggen aan de rechtbank waarbij de verwerende partij in de gelegenheid gesteld wordt verweer te voeren. Hierna velt de rechtbank haar beslissing. Deze beslissing is ofwel uitvoerraad bij voorraad, ofwel niet uitvoerbaar bij voorraad. Indien zij uitvoerbaar is bij voorraad is, betekent dit dat er kan uigevoerd worden middels beslag zelfs wanneer er verhaal (vb. beroep of verzet wordt aangetekend. Indien er uitgevoerd wordt bij voorraad doet men dit op eigen risico en zal men de persoon tegen wie uitgevoerd werd dienen schadeloosstellen voor de schade veroorzaakt door de uitvoering wanneer er in beroep een andere beslissing tussenkomt."
http://www.elfri.be/NL/Juridische informatie/Gerechtelijk re...

Cf. fwiw also art. 623 of Belgian Judicial Code:
-> "De beslissingen zijn uitvoerbaar van rechtswege en
op de minuut, niettegenstaande voorziening." (NL)
-> "Les décisions sont exécutoires de plein droit et sur
minute nonobstant tout recours." (FR)

IATE: FR recours = NL rechtsmiddel, beroep


    Reference: http://webh01.ua.ac.be/storme/verbt2001deelIAC.doc
Chris Hopley
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 119
Grading comment
Many thanks for this answer, "notwithstanding appeal", which in this context seems more appropriate than 'remedy' because the only way to get the legal remedy would be to appeal the decision. I consulted a legal specialist, Elfri, who said this: 'niettegenstaande voorziening': niettegenstaande de aanwending van een rechtsmiddel

Een rechtsmiddel is verzet (tegen een verstekvonnis), beroep of cassatie.



Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxjarry: But the source text doesn't mention "hogere". Remedy might be an option. I think "rechtsmiddelen" as well as "tout recours" do not exclusively refer to appeal but to all legal remedies.
11 mins
  -> Quite true, but it's a standard formula used in judgments, and this is simply what it means... nothing more, nothing less.