KudoZ home » Dutch to English » Medical

ZIV

English translation: Sickness and Invalidity Insurance


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:ZIV
English translation:Sickness and Invalidity Insurance
Entered by: Yngve Roennike

07:24 Dec 7, 2001
Dutch to English translations [PRO]
Medical
Dutch term or phrase: ZIV
Has to do with health insurance (ziekenversekering)
Yngve Roennike
sickness and invalidity insurance
Explanation:
Ziekte- en Invaliditeitsverzekering

De meeste gerechtigden op een rust- of overlevingspensioen ( en in voorkomend geval hun rechthebbenden) kunnen genieten van de dekking gezondheidszorgen die door de wet op de gezondheidszorgen voorzien wordt. Vanaf een bepaald brutobedrag wordt trouwens op elk pensioen een afhouding gezondheidszorgen doorgevoerd.

Deze afhouding, ook wel RIZIV-bijdrage, ZIV-bijdrage, of afhouding ziekteverzekering genoemd, is een wettelijk verplichte bijdrage die wordt doorgestort aan het Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering.

Selected response from:

Chris Hopley
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Health and Invalidity Insurance
Leo van Zanten
4 +2sickness and invalidity insurance
Chris Hopley


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
sickness and invalidity insurance


Explanation:
Ziekte- en Invaliditeitsverzekering

De meeste gerechtigden op een rust- of overlevingspensioen ( en in voorkomend geval hun rechthebbenden) kunnen genieten van de dekking gezondheidszorgen die door de wet op de gezondheidszorgen voorzien wordt. Vanaf een bepaald brutobedrag wordt trouwens op elk pensioen een afhouding gezondheidszorgen doorgevoerd.

Deze afhouding, ook wel RIZIV-bijdrage, ZIV-bijdrage, of afhouding ziekteverzekering genoemd, is een wettelijk verplichte bijdrage die wordt doorgestort aan het Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering.




    Reference: http://treasury.fgov.be/intercdvup/Nl/c4.htm
    Reference: http://riziv.fgov.be/
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 2117
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pieter_H: klopt...zie ook: http://cwis.kub.nl/~frw/sociaal/databank/belgie.pdf/bszh03.p...
3 mins

agree  Serge L: Inderdaad, ik werk bij het RIZIV!
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Health and Invalidity Insurance


Explanation:
Ziekte en Invaliditeits Verzekering

Leo van Zanten
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  writeaway
1402 days