KudoZ home » Dutch to English » Other

griet

English translation: Mizzen lower gallant staysail


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:Grietjesstagzeil / Vlieger
English translation:Mizzen lower gallant staysail
Entered by: Marijke Mayer

08:18 Nov 16, 2001
Dutch to English translations [PRO]
/ nautical term
Dutch term or phrase: griet
Hello folks, anyone familiar with nautical terms?

De bovenste verdieping bestaat uit de bramstengen en de zeilen die daaraan hangen. U raadt het al: in de voortop hangen op dit niveau de voorbramzeilen, aan de grote top de grootbramzeilen en aan de kruistop de kruisbramzeilen. In het Nederlands de grietjes genoemd.
The whole translation will be appreciated, but I will be extremely happy if you find 'grietjes' for me!

KudoZ on Sunday!
Marijke Mayer
Netherlands
mizzen topgallant
Explanation:
Hoi Marijke,

Op de tweetalige site www.stadamsterdam.nl kun je de namen van veel zeilen vinden. Kies: het schip => lijnen en zeilen. Grietje wordt er met top gallant vertaald.

Groeten,
Carla
Selected response from:

Carla Zwanenberg
Netherlands
Grading comment
Bedankt Carla. Er kunnen zelfs 3 grietjes tussen de mizzenmast staan en mainmast staan. :-) Dankzij jouw verwijzing naar de Stad Amsterdam, heb ik het volgende gekozen: Grietjesstagzeil / Vlieger Mizzen lower gallant staysail. Groetjes, Marijke
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4mizzen topgallant
Carla Zwanenberg
4Helaas geen vertaling maar...Serge L
4mizzen topgallant
Carla Zwanenberg
2grietje
Carla Zwanenberg


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Helaas geen vertaling maar...


Explanation:
Dag Marijke,

ik heb niet bepaald zeebenen, maar ik ben toch even op zoek gegaan.

De onderstaande link leidt naar een zeer volledige Engelse site over zeilschepen.

Als je daar bijv. "Square rigging kiest", kom je onderaan de pagina terecht bij een overzicht van alle zeilen op een viermaster (met foto).

Misschien zit daar de term tussen die je zoekt.

Succes!

Serge L.


    Reference: http://infa.abo.fi/~fredrik/sships/
Serge L
PRO pts in pair: 261

18 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
grietje


Explanation:
Hoi Marijke,

volgens mij kun je eigenlijk geen vertaling voor grietje geven, hoogstens een uitleg over de herkomst van de benaming.

Uit van Dale:
grietje: [1858, naar Grietje van Dijk, die op het schip 'Den Eik' als kruisraasgast zou hebben gediend], (zeilv.) bramzeil van de bezaansmast, syn. bovenkruiszeil.

Groeten,
Carla

Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 187

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mizzen topgallant


Explanation:
Hoi Marijke,

Op de tweetalige site www.stadamsterdam.nl kun je de namen van veel zeilen vinden. Kies: het schip => lijnen en zeilen. Grietje wordt er met top gallant vertaald.

Groeten,
Carla


    Reference: http://www.stadamsterdam.nl
Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 187
Grading comment
Bedankt Carla. Er kunnen zelfs 3 grietjes tussen de mizzenmast staan en mainmast staan. :-) Dankzij jouw verwijzing naar de Stad Amsterdam, heb ik het volgende gekozen: Grietjesstagzeil / Vlieger Mizzen lower gallant staysail. Groetjes, Marijke

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mizzen topgallant


Explanation:
hm, dat moest dus mizzen topgallant zijn ;-(

Ik vraag me trouwens af of die mizzen iets met miss en dus weer met onze Grietje te maken kan hebben?

Carla

Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 187