KudoZ home » Dutch to English » Other

katrol (zeil)

English translation: spritsail


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:sprietzeil
English translation:spritsail

12:57 Nov 17, 2001
Dutch to English translations [PRO]
/ nautical terminology
Dutch term or phrase: katrol (zeil)
Ik ben nu een woordenlijst aan het eind van het artikeltje aan het doen. Ol ben bij 'b'
bezaan=spanker
Dit wordt aan land katrol genoemd. Hoe moet ik dit in vredesnaam vertalen. Het is in elke geval dus géén 'pulley'. Een katrol is heel wat anders dan een zeiltje achter op een (rivier?) boot. Ik heb al gezocht onder riverboten, etc.

Kent iemand deze terminologie?

Marijke
Marijke Mayer
Netherlands
???
Explanation:
Hoi Marijke,

Weet je zeker dat er een zeil is dat katrol wordt genoemd? Ik heb op internet niks kunnen vinden en ook mijn schoonvader, die toch veel van zeilen afweet, heeft nog nooit van een katrol gehoord. Omdat je het over rivierschepen had, ben ik uiteindelijk eens bij "trekschuit" gaan kijken. Het blijkt dat deze soms waren uitgerust met een "sprietzeil" (normaal gesproken werden ze getrokken of geboomd, maar met een sprietzeil konden ze ook vóór de wind zeilen). Volgens van Dale is een sprietzeil een "spritsail".

Als ik jou was, zou ik het toch nog eens navragen bij je klant ;-)

Groeten,
Carla
Selected response from:

Carla Zwanenberg
Netherlands
Grading comment
Dank je wel, Carla, eindelijk een vraag op mijn antwoord, sprietzeil staat inderdaad in de Van Dale. Mijn klant heeft ondertussen aangegeven dat katrol duidelijk een fout betreft voor een zeil. Ik heb ondertussen ook andere afbeeldingen gezien van een sprietzeil en het lijkt inderdaad op de bezaan. Groetjes, Marijke
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4pulleyShilpa Dawda
4jeer / jigger
Sandra Nortje
4Pulley in meerdere soortenPieter_H
4mizzen
Ineke Hardy
1???
Carla Zwanenberg


Discussion entries: 2





  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jeer / jigger


Explanation:
Marijke
I've found these two words:

Jeer (Page: 798)
Jeer (?), n. [Cf. Gear.] (Naut.) (a) A gear; a tackle. (b) pl. An assemblage or combination of tackles, for hoisting or lowering the lower yards of a ship. Jeer capstan (Naut.), an extra capstan usually placed between the foremast and mainmast.


--------------------------------------------------------------------------------
jigger: as another possibility, but I think jeer is better

Sandra Nortje
South Africa
Native speaker of: Native in AfrikaansAfrikaans, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 46

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mizzen


Explanation:
I think you're talking about a sail? Een "bezaan" is een "mizzen" in het Engels (cf. "mizzenmast". De OED heeft dit te zeggen: "More fully mizen-sail [or [or mizzen-sail]. The lowest fore-and-aft sail on the mizen-mast of a full-rigged ship. Formerly also, a similarly shaped principal sail in certain small craft."


    Oxford English Dictionary
Ineke Hardy
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 59

46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pulley in meerdere soorten


Explanation:
Hoi Marijke!

Kluwer GPW geeft pulley als antwoord, maar het beestje heeft een 7-8 tal varianten.:
Single, Double, Composite,fixed, double purchase.


Ik heb een link naar een variant, die in ieder geval met zeil heeft te maken.

Prettig wekkend!

Groeten,

Pieter_H


    Reference: http://www.windance.com/wwcgi.dll?windance~shownewitem~CH_17...
Pieter_H
Norway
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 105

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pulley


Explanation:
een hefwerk (in de taal van zeilers ook takel genoemd) dat uit twee blokken bestaat, die met een ketting of touw met elkaar verbonden zijn

---
Takel: durch Läufer (Seile) zu einem Flaschenzug vergundene Blöcke im Masttauwerk;

--
that's what i've been able to find from the Lexicon der Binnenschiffarht


Shilpa Dawda
India
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 19

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
???


Explanation:
Hoi Marijke,

Weet je zeker dat er een zeil is dat katrol wordt genoemd? Ik heb op internet niks kunnen vinden en ook mijn schoonvader, die toch veel van zeilen afweet, heeft nog nooit van een katrol gehoord. Omdat je het over rivierschepen had, ben ik uiteindelijk eens bij "trekschuit" gaan kijken. Het blijkt dat deze soms waren uitgerust met een "sprietzeil" (normaal gesproken werden ze getrokken of geboomd, maar met een sprietzeil konden ze ook vóór de wind zeilen). Volgens van Dale is een sprietzeil een "spritsail".

Als ik jou was, zou ik het toch nog eens navragen bij je klant ;-)

Groeten,
Carla

Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 187
Grading comment
Dank je wel, Carla, eindelijk een vraag op mijn antwoord, sprietzeil staat inderdaad in de Van Dale. Mijn klant heeft ondertussen aangegeven dat katrol duidelijk een fout betreft voor een zeil. Ik heb ondertussen ook andere afbeeldingen gezien van een sprietzeil en het lijkt inderdaad op de bezaan. Groetjes, Marijke