KudoZ home » Dutch to English » Real Estate

diverse clausules

English translation: various clauses


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:diverse clausules
English translation:various clauses
Entered by: vixen

00:22 Aug 11, 2004
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial - Real Estate / potential sale of property
Dutch term or phrase: diverse clausules
"Het maken van een goede en complete verkoopbrochure is noodzakelijk: hierin worden de condities en bijzonderheden waaronder het pand wordt aangeboden omschreven. Te denken valt aan het omschrijven van de woning, een lijst van roerende zaken die al dan niet achter blijven alsmede **diverse clausules** ter bescherming van verkoper (zoals bijvoorbeeld de zogenoemde **asbest-, ouderdoms-, milieu- grondwater-, en funderingsclausules**)."

Further to my first question, what type of clauses are these? I'm looking as much for an explanation (in NL or EN) as a translation. Suggestions? Cheers, Rob
Robert Kleemaier
Canada
various clauses
Explanation:
These clauses serve to protect the seller. See the examples below.

Asbestclausule
Tot zo’n 15 jaar geleden werden asbesthoudende stoffen verwerkt in bepaalde, meestal brandwerende bouwmaterialen. Als er een kans bestaat dat er asbest aanwezig is, wordt vaak een asbestclausule opgenomen in overeenkomsten. (Voorbeeld: In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn. Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet. De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is en vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden).
http://www.hugtenburg.com/html/termenlijst.html

Ouderdomsclausule
Als een woning niet die eigenschappen heeft, die men van nieuwe(re) woningen kan verwachten, wordt vaak een ouderdomsclausule opgenomen (Voorbeeld: de koper verklaart ermee bekend te zijn dat de woning meer dan ...jaar oud is, wat betekent dat de eisen die aan de bouwkwaliteit mogen worden gesteld aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe(re) woningen. Tenzij de verkoper de kwaliteit ervan heeft gegarandeerd, staat hij niet in voor de funderingen, leidingen voor de elektriciteit, water en gas, de riolering en de aanwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht.
http://www.hugtenburg.com/html/termenlijst.html
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Thanks to both of you, but Vixen's references win the day. Cheers, Rob
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3various clauses
vixen
3 +2Miscellaneous clausesxxxjarry


  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
various clauses


Explanation:
These clauses serve to protect the seller. See the examples below.

Asbestclausule
Tot zo’n 15 jaar geleden werden asbesthoudende stoffen verwerkt in bepaalde, meestal brandwerende bouwmaterialen. Als er een kans bestaat dat er asbest aanwezig is, wordt vaak een asbestclausule opgenomen in overeenkomsten. (Voorbeeld: In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn. Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet. De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is en vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden).
http://www.hugtenburg.com/html/termenlijst.html

Ouderdomsclausule
Als een woning niet die eigenschappen heeft, die men van nieuwe(re) woningen kan verwachten, wordt vaak een ouderdomsclausule opgenomen (Voorbeeld: de koper verklaart ermee bekend te zijn dat de woning meer dan ...jaar oud is, wat betekent dat de eisen die aan de bouwkwaliteit mogen worden gesteld aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe(re) woningen. Tenzij de verkoper de kwaliteit ervan heeft gegarandeerd, staat hij niet in voor de funderingen, leidingen voor de elektriciteit, water en gas, de riolering en de aanwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht.
http://www.hugtenburg.com/html/termenlijst.html

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thanks to both of you, but Vixen's references win the day. Cheers, Rob

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley
2 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
11 hrs

agree  eldira
21 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Miscellaneous clauses


Explanation:
is what I think they mean here. No more, no less.

xxxjarry
South Africa
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 19

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley
1 hr

agree  roelens
4 hrs