KudoZ home » Dutch to English » Tech/Engineering

gebakken aarde

English translation: terracotta


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:gebakken aarde
English translation:terracotta
Entered by: Kathleen Ferny

01:06 Oct 21, 2001
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering
Dutch term or phrase: gebakken aarde
modulaire machinale handvormsteen uit gebakken aarde

machinaal en handvormsteen lijkt me trouwens ook tegenstrijdig?
Kathleen Ferny
Belgium
terra cotta
Explanation:
lijkt me ook wat tegenstrijdig -
Selected response from:

Madeleine van Zanten
Switzerland
Grading comment
Thanks a million.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2terra cotta
Madeleine van Zanten
4modular machine moulds = handvormsteen
Marijke Mayer
4baked earth
Sven Petersson


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baked earth


Explanation:
-("baked earth" brick) yields 180 Google hits.


    My geriatric brain.
    Reference: http://www.google.com
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 346

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
terra cotta


Explanation:
lijkt me ook wat tegenstrijdig -

Madeleine van Zanten
Switzerland
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 64
Grading comment
Thanks a million.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Mayer: volgens mij is dit het inderddad, letterlijk!
9 hrs

agree  Yves Georges: In one word: terracotta
13 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
modular machine moulds = handvormsteen


Explanation:
Hi Kathleen, please give the KudoZ to Madeleine as terra cotta is the correct word.

FYI Kijk eens op deze site, want er is ook een Engelstalige site waarmee je kunt vergelijken:
Handvormsteen

De naam zegt het zelf: een handvormsteen wordt met de hand gevormd. Athans, zo ging het vroeger. De vormer nam dan een hoeveelheid klei en wierp die in een houten bakje dat vooraf met zand was bestrooid.
Daarna drukte hij de klei aan, verwijderde de overtollige klei van de randen en draaide de vorm om zodat de ongebakken steen uit de vorm gleed.
Elke steen was uniek. Dat is vandaag ook nog zo. De bewerkingen zijn dezelfde gebleven, alleen gebeurt de productie nu wel met uiterst moderne machines. Door het mengen van verschillende kleisoorten worden bovendien prachtige kleurenvariaties bekomen.



    Reference: http://www.vandersanden.be/site/eng/frames/f_basistop.cfm?ta...
    Ik ben ooit pottenbakster geweest :-)
Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 525