KudoZ home » Dutch to French » Other

"XXX is ervan overtuigd dat "geven om" zoveel meer in zich draagt dan "geven aan

French translation: se préoccuper de quelqu'un


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:geven om iemand
French translation:se préoccuper de quelqu'un
Entered by: bernadette schumer

14:01 Dec 1, 2003
Dutch to French translations [PRO]
Dutch term or phrase: "XXX is ervan overtuigd dat "geven om" zoveel meer in zich draagt dan "geven aan
Bonjour à toutes et tous,

Quelqu'un pourrait-il m'aider : dans le cadre de l'aide apportée par une entreprise à des actions humanitaires, celle-ci écrit : "XXXis ervan overtuigd dat “geven om” zoveel meer in zich draagt dan “geven aan”.

J'avoue ne pas saisir la différence entre "geven om" et "geven aan" ("donner pour" et "donner à" ???) ou s'agit-il d'omgeven et aangeven ?

Merci d'avance

Voici le contexte dans lequel se trouve cette phrase :

Maar onze onderneming gaat verder dan dat. Sinds 1998 heeft The Foundation bijna 10 miljoen dollar vrijgemaakt voor initiatieven die organisaties in staat moeten stellen de werving, de opleiding en het behoud van vrijwilligers te verzekeren.

XXX is ervan overtuigd dat “geven om” zoveel meer in zich draagt dan “geven aan”. The XXX Foundation put uit meer dan 50 jaren aan weldoenersexpertise en meer dan 95 jaren ondernemerschap. Het is die rijke achtergrond die de gemeenschap verzekerd van meetbare resultaten.
Karl Supierz
Dominican Republic
voir ci-dessous :
Explanation:
geven om iem. = être attaché à qqn, se préoccuper de lui. Il vaut mieux s'intéresser sincèrement à qqn que de donner son argent avec indifférence...

Ta phrase va un peu dans le sens du slogan (approx.) des Iles de Paix : "Donne un poisson à un homme, il mangera un jour. Apprend-lui à pêcher, il mangera toute sa vie."
Selected response from:

bernadette schumer
Luxembourg
Grading comment
Merci beaucoup !!!!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5tenir à quelqu'un (se soucier de) / donner à
Evert DELOOF-SYS
5jeu de motsJean Houwert
4voir ci-dessous :
bernadette schumer


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
voir ci-dessous :


Explanation:
geven om iem. = être attaché à qqn, se préoccuper de lui. Il vaut mieux s'intéresser sincèrement à qqn que de donner son argent avec indifférence...

Ta phrase va un peu dans le sens du slogan (approx.) des Iles de Paix : "Donne un poisson à un homme, il mangera un jour. Apprend-lui à pêcher, il mangera toute sa vie."

bernadette schumer
Luxembourg
Native speaker of: French
PRO pts in pair: 1622
Grading comment
Merci beaucoup !!!!

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
jeu de mots


Explanation:
il s'agit d'un jeu de mots
geven om = s'en faire pour
geven aan = donner à

bonne chance !

Jean Houwert
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 92

13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
geven om / geven aan
tenir à quelqu'un (se soucier de) / donner à


Explanation:
geven om (iemand): tenir à quelqu'un
geven aan (iemand): donner à quelqu'un

Eigenlijk gewoon een Nederlandse woordspeling, een beetje in de zin van sommige van de spreuken & zegswijzen van de Bond Zonder Naam.
Je geeft OM iemand (you care about someone, in that you also worry about this person etc) en 'je geeft IETS aan iemand'.

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 556