KudoZ home » Dutch to German » Electronics / Elect Eng

losserblok

German translation: Auslöseblock


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:losserblok
German translation:Auslöseblock
Entered by: Erik Freitag

09:26 Nov 4, 2008
Dutch to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / Leistungsschalter
Dutch term or phrase: losserblok
Liebe Kollegen,

in einem Lastenheft für die Installation elektrischer Anlagen (Schaltschränke):

Vermogenschakelaar
De aanduiding “buiten spanning” verschijnt enkel als al de contacten werkelijk open zijn en
gescheiden. Daarenboven wordt een scheidersblok volgens art. 235 van het A.R.E.I.
bijgevoegd.
De te leveren schakelaar is van het vaste type en is voorzien van een geschikte ***losserblok***,
volgens aanduidingen op schakelschema.
Dit toestel vraagt geen onderhoud en is gewaarborgd voor min. 10.000 schakelingen.
Nominaal onderbroken stroom: min. 1,2 x normale bedrijfsstroom.


Der "losserblok" bereitet mir Schwierigkeiten. Soll er den Schalter "potentialfrei" machen? Was genau ist das, wie heißt es auf deutsch?

Vielen Dank für eure Hilfe!

Gruß,
Erik
Erik Freitag
Germany
Auslöseblock
Explanation:
Im IEC (habe ich extra für Dich vom Boden geholt!) steht unter losser Auslöser (declencheur). Und Auslöseblock scheint es zu geben. Eventuell (wenn der Text aus B kommt) könntest du auch über bloc de declenchement weiterkommen. (Wenn das hinkommt, wäre das das erste Mal, dass ich in diesem 1200 Gulden (!) teuren Wörterbuch was Vernünftiges gefunden habe.)

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:29:09 GMT)
--------------------------------------------------

http://fr.flexidict.de/exec/SID_1234567890/S=bloc/T=seite_st...

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:30:37 GMT)
--------------------------------------------------

Hallo Henk, denk jij dan dat de losserblok hetzelfde is als de scheidersblok? Groetjes, Susanne

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:34:21 GMT)
--------------------------------------------------

Engels tripping block. Denk niet dat er alleen maar een scheider bedoeld wordt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:59:16 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, jouw ,enkeltje' had ik inderdaad niet door! Groetjes, Susanne

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 14:02:42 GMT)
--------------------------------------------------

College Elektrotechniek ligt al 20 jaar achter mij, vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben. Voor zover ik me herinner weet hebben grote vermogensschakelaars (niet van die kleine schakelaartjes in je groepenkast) een ekstra voorziening om de kontakten van elkaar los te kunnen maken, omdat dat vanwege de grote vermogens moeilijker is.

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 14:19:16 GMT)
--------------------------------------------------

De begrippen Hoch/Mittel/Niederspannung kunnen verwarrend zijn. Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Niederspannung Ik vind 1000 Volt behoorlijk veel, mn. als je daarmee in aanraking komt. Groetjes, Susanne
Selected response from:

Susanne Bittner
Grading comment
Vielen Dank, Susanne und Henk. Tut mit leid, dass ich die Frage so lange offengelassen habe.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2Auslöseblock
Susanne Bittner
2Öffner, Öffnungskontakt, Trennkontakt, Unterbrecherkontakt
Henk Peelen


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Öffner, Öffnungskontakt, Trennkontakt, Unterbrecherkontakt


Explanation:
Ik weet niet helemaal zeker of het puur een verbreekcontact betreft of een meer complex geheel, maar het verbreken is wel de uiteindelijke functie.

losserblok lijkt me Vlaams en weinig gebruikt.
Let bij onderstaande referentie ook op het gebruik van het lidwoord de.
http://www.schneider-electric.be/NL/2ac/magazine/pdf/n_11_10...
Er zullen ook tests uitgevoerd worden op de elektronische losserblok met behulp van de daarvoor bestemde testkoffer. Zij stellen de deelnemer in de mogelijkheid de basisfunctie
van de vermogenschakelaar, namelijk de onderbreking bij overbelasting en bij kortsluiting, te verifiëren in functie van de drempelinstellingen en dit aan de hand van de meegeleverde
officiële uitschakelcurven.


dikke vandalen, onder blok
28
·

-ken
(bij de spoorwegen) elk der baanvakken waarin een spoorweg door seinen (blokposten) verdeeld is
29
·

-ken
(Belgisch-Nederlands, bij de spoorwegen) seinhuis

Vlaams-Nederlands woordenboek
lossen (loste, gelost)
* niet langer vasthouden, loslaten: zijn prooi lossen; Leys kon nog net de opbrengst ervan in beslag nemen en trok naar Congo om klaarheid te krijgen, maar al in mei1998 moest hi Mobutu's bezittingen lossen (De Standaard, 09 09 2002
* loskomen, losgaan: De huidlagen lossen en de ruimte ertussen wordt met vocht gevuld, een klassieke blaar (Apotheekkrant 2002)
* loslaten, vertellen, zeggen: geen woord / niets lossen: De superspurter mankt sedert Rome, wil geen woord lossen over zijn letsel, maar het belet Greene niet duivels snel te lopen (Het Laatste Nieuws 07 07 2001)

--------------------------------------------------
Note added at 4 uren (2008-11-04 13:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

Susanne:
misschien is de losserblok meer het regelende onderdeel en de scheiderblok het daadwerkelijke verbreekcontact

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Auslöseblock


Explanation:
Im IEC (habe ich extra für Dich vom Boden geholt!) steht unter losser Auslöser (declencheur). Und Auslöseblock scheint es zu geben. Eventuell (wenn der Text aus B kommt) könntest du auch über bloc de declenchement weiterkommen. (Wenn das hinkommt, wäre das das erste Mal, dass ich in diesem 1200 Gulden (!) teuren Wörterbuch was Vernünftiges gefunden habe.)

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:29:09 GMT)
--------------------------------------------------

http://fr.flexidict.de/exec/SID_1234567890/S=bloc/T=seite_st...

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:30:37 GMT)
--------------------------------------------------

Hallo Henk, denk jij dan dat de losserblok hetzelfde is als de scheidersblok? Groetjes, Susanne

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:34:21 GMT)
--------------------------------------------------

Engels tripping block. Denk niet dat er alleen maar een scheider bedoeld wordt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 13:59:16 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, jouw ,enkeltje' had ik inderdaad niet door! Groetjes, Susanne

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 14:02:42 GMT)
--------------------------------------------------

College Elektrotechniek ligt al 20 jaar achter mij, vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben. Voor zover ik me herinner weet hebben grote vermogensschakelaars (niet van die kleine schakelaartjes in je groepenkast) een ekstra voorziening om de kontakten van elkaar los te kunnen maken, omdat dat vanwege de grote vermogens moeilijker is.

--------------------------------------------------
Note added at 4 Stunden (2008-11-04 14:19:16 GMT)
--------------------------------------------------

De begrippen Hoch/Mittel/Niederspannung kunnen verwarrend zijn. Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Niederspannung Ik vind 1000 Volt behoorlijk veel, mn. als je daarmee in aanraking komt. Groetjes, Susanne

Susanne Bittner
Specializes in field
Native speaker of: German
PRO pts in category: 23
Grading comment
Vielen Dank, Susanne und Henk. Tut mit leid, dass ich die Frage so lange offengelassen habe.
Notes to answerer
Asker: Ja, dat is me wel bewust...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: bloc de declenchement, ook het woord "enkel" duidt al op Vlaams. // was ik vergeten te zeggen: uitleg volgt in eigen antwoord.
33 mins
  -> Hoe bedoel je?